Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Žilinské letisko je opäť v hre o leteckú linku do Prahy

Malo by ísť o predĺženie existujúcej linky Praha – Ostrava. Výsledok rokovania by mohol byť známy do pol roka.

Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Nové vedenie žilinského letiska sa po šiestich rokoch opäť pokúša oživiť pravidelnú leteckú linku do Prahy. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznal, že začali rokovanie so zástupcami Českých aerolínií o spojení českého hlavného mesta a Žiliny.

Do Žiliny by malo lietať malé dopravné lietadlo ATR raz týždenne. Mohlo by ísť napríklad o predĺženie trasy Praha – Ostrava, ktorú český letecký dopravca prevádzkuje. Využila by sa tak doba, počas ktorej lietadlo čaká nevyužité na ostravskom letisku.

Článok pokračuje pod video reklamou

ČSA prevádzkovala priamu linku do Žiliny od júla 2005 do decembra 2011 lietadlom ATR 42-500, ale pre malý záujem cestujúcich ju zrušila. Ivan Schovanec však do rokovaní ide s tromfom. Každý let zo Žiliny by bol už dopredu z jednej tretiny obsadený.

Prečítajte si tiež: Do Rajeckej Anče už aj s SMS lístkom

„Záujem lietať zo Žiliny majú spoločnosti, ktoré majú zamestnancov mimo Slovenska. Jedna žilinská firma by mala záujem o tretinu kapacity. Praha by bola pre ich zamestnancov prestupnou stanicou.“

Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina tvrdí, že zámerom je „rozlietať“ letisko a získať linku za čo najmenšie náklady. Pripomína, že zásadným problémom je dĺžka dráhy v Žiline. „Sme jediný kraj, ktorý nemá „dospelé“ letisko,“ hovorí zo žartu.

Krátka, len 1150 metrov dlhá „runway“ prináša pre zámer rozlietať Žilinu dva problémy. „Lietadlo ATR môže byť používané, ale s hmotnostnými obmedzeniami. To znamená, že nemôže odletieť plný stroj. Ťažšie lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu na vzlet a pristátie. Obmedzenie je aj čo sa týka teploty. V lete sú väčšie obmedzenia. Keď je vyššia teplota, je redší vzduch a lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu. No na začiatku to nebude problém. Stále hovoríme o rozbiehaní linky, o niekoľkých ľuďoch, ktorí poletia zo Žiliny a doplnia sa o ľudí v Ostrave,“ vysvetľuje odborník na leteckú dopravu.

Vedenie žilinského letiska sa obzerá aj po perspektívnom poľskom trhu. „Sme v rokovaní s Poliakmi na zimné charterové lety. Zima je výhodnejšia pre prevádzku na našej dráhe. Išlo by o spojenie s letiskami Varšava alebo Lublin. Mohli by sme to prevádzkovať s Popradom, kde už takáto linka existuje. Lietadlo by pristálo z Poľska v Poprade a pokračovalo do Žiliny a naopak,“ odhaľuje plány Antonín Kazda.

Letisko Žilina má už niekoľko dní k dispozícii modernú technológiu priblíženia s využitím satelitnej navigácie Galileo a EGNOS. Novinka by mohla byť impulzom pre rokovania s leteckými dopravcami.

„Satelitná navigácia zjednoduší spôsob príletu a tým skráti trať. Doba letu sa medzi Ostravou a Žilinou skráti o päť minút a tým je to lacnejšie,“ tvrdí profesor Žilinskej univerzity. Vyrátal, že pri lietadle ATR 72 ide o úsporu asi 220 eur za jeden let.

Letisko Žilina prežívalo v posledných mesiacoch krízu. Zamestnancom meškali výplaty a stále nie je jasná jeho budúcnosť. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznáva, že jeho osud a smerovanie závisí od politickej dohody.

„Žilinský región silnie. Vôľa cestovať rastie. Preto by malo mať letisko šancu na rozvoj. Bola by škoda, keby Žilinský kraj letisko nemal. Štát už do neho investoval veľa peňazí. Nielen čo sa týka vynoveného terminálu, či systémov priblíženia lietadiel. Je tu vybudovaný privádzač z diaľnice a krásne napojenie. Onedlho tu bude križovatka diaľnic D1 - D3. čo bude významný dopravný uzol,“ obhajuje existenciu letiska Ivan Schovanec.

Priznáva, že do Dolného Hričova potrebujú pritiahnuť ďalšie aktivity. „Sme v rokovaní s rakúskym výrobcom lietadiel, ktorý tu chce školiť svojich pilotov. Uvažovalo sa aj s výstavbou závodu pri žilinskom letisku. Momentálne to už nie je aktuálne. Prechádzame na plán B a to je školenie pilotov,“ naznačil nový zámer na oživenie letiska Ivan Schovanec.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 16 836
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 611
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 985
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 150
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 182
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 610
  7. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 4 707
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 180
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 906
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 446

Hlavné správy z MY Žilina

Mastná pokuta pre Slovensko za skládku v Považskom Chlmci

Hoci sa na skládku už odpad nevozí, ešte stále neprebehla celková rekultivácia skládky.

Obchod s drevom zažíva turbulentné obdobie

Po rokoch, keď časť drevárskych firiem poukazovala na nedostatok dreva od štátnych lesov pre svoje prevádzky, sa v poslednom čase situácia obrátila.

Nezamestnanosť v žilinskom regióne je na minime. Firmy majú problém nájsť pracovníkov

V porovnaní s rokom 2016 nezamestnanosť v okrese Bytča aj Žilina klesla takmer na polovicu. Do Kie mieri päťdesiat Ukrajincov.

Za volant si sadlo 25 opitých vodičov, niektorí spôsobili nehody

Polícia zaevidovala na cestách v kraji v uplynulom týždni 25 vodičov pod vplyvom alkoholu.

V Slovenskom pohári sa predstaví desať tímov z regiónu

Pozrite si, kto s kým si to navzájom rozdá v prvom kole kole Slovnaft Cupu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Vybrali SME

Už ste čítali?