Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Žilinské letisko je opäť v hre o leteckú linku do Prahy

Malo by ísť o predĺženie existujúcej linky Praha – Ostrava. Výsledok rokovania by mohol byť známy do pol roka.

Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku.Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Nové vedenie žilinského letiska sa po šiestich rokoch opäť pokúša oživiť pravidelnú leteckú linku do Prahy. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznal, že začali rokovanie so zástupcami Českých aerolínií o spojení českého hlavného mesta a Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do Žiliny by malo lietať malé dopravné lietadlo ATR raz týždenne. Mohlo by ísť napríklad o predĺženie trasy Praha – Ostrava, ktorú český letecký dopravca prevádzkuje. Využila by sa tak doba, počas ktorej lietadlo čaká nevyužité na ostravskom letisku.

SkryťVypnúť reklamu

ČSA prevádzkovala priamu linku do Žiliny od júla 2005 do decembra 2011 lietadlom ATR 42-500, ale pre malý záujem cestujúcich ju zrušila. Ivan Schovanec však do rokovaní ide s tromfom. Každý let zo Žiliny by bol už dopredu z jednej tretiny obsadený.

Prečítajte si tiež: Do Rajeckej Anče už aj s SMS lístkom Čítajte 

„Záujem lietať zo Žiliny majú spoločnosti, ktoré majú zamestnancov mimo Slovenska. Jedna žilinská firma by mala záujem o tretinu kapacity. Praha by bola pre ich zamestnancov prestupnou stanicou.“

Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina tvrdí, že zámerom je „rozlietať“ letisko a získať linku za čo najmenšie náklady. Pripomína, že zásadným problémom je dĺžka dráhy v Žiline. „Sme jediný kraj, ktorý nemá „dospelé“ letisko,“ hovorí zo žartu.

SkryťVypnúť reklamu

Krátka, len 1150 metrov dlhá „runway“ prináša pre zámer rozlietať Žilinu dva problémy. „Lietadlo ATR môže byť používané, ale s hmotnostnými obmedzeniami. To znamená, že nemôže odletieť plný stroj. Ťažšie lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu na vzlet a pristátie. Obmedzenie je aj čo sa týka teploty. V lete sú väčšie obmedzenia. Keď je vyššia teplota, je redší vzduch a lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu. No na začiatku to nebude problém. Stále hovoríme o rozbiehaní linky, o niekoľkých ľuďoch, ktorí poletia zo Žiliny a doplnia sa o ľudí v Ostrave,“ vysvetľuje odborník na leteckú dopravu.

Vedenie žilinského letiska sa obzerá aj po perspektívnom poľskom trhu. „Sme v rokovaní s Poliakmi na zimné charterové lety. Zima je výhodnejšia pre prevádzku na našej dráhe. Išlo by o spojenie s letiskami Varšava alebo Lublin. Mohli by sme to prevádzkovať s Popradom, kde už takáto linka existuje. Lietadlo by pristálo z Poľska v Poprade a pokračovalo do Žiliny a naopak,“ odhaľuje plány Antonín Kazda.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Žilina má už niekoľko dní k dispozícii modernú technológiu priblíženia s využitím satelitnej navigácie Galileo a EGNOS. Novinka by mohla byť impulzom pre rokovania s leteckými dopravcami.

„Satelitná navigácia zjednoduší spôsob príletu a tým skráti trať. Doba letu sa medzi Ostravou a Žilinou skráti o päť minút a tým je to lacnejšie,“ tvrdí profesor Žilinskej univerzity. Vyrátal, že pri lietadle ATR 72 ide o úsporu asi 220 eur za jeden let.

Letisko Žilina prežívalo v posledných mesiacoch krízu. Zamestnancom meškali výplaty a stále nie je jasná jeho budúcnosť. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznáva, že jeho osud a smerovanie závisí od politickej dohody.

„Žilinský región silnie. Vôľa cestovať rastie. Preto by malo mať letisko šancu na rozvoj. Bola by škoda, keby Žilinský kraj letisko nemal. Štát už do neho investoval veľa peňazí. Nielen čo sa týka vynoveného terminálu, či systémov priblíženia lietadiel. Je tu vybudovaný privádzač z diaľnice a krásne napojenie. Onedlho tu bude križovatka diaľnic D1 - D3. čo bude významný dopravný uzol,“ obhajuje existenciu letiska Ivan Schovanec.

Priznáva, že do Dolného Hričova potrebujú pritiahnuť ďalšie aktivity. „Sme v rokovaní s rakúskym výrobcom lietadiel, ktorý tu chce školiť svojich pilotov. Uvažovalo sa aj s výstavbou závodu pri žilinskom letisku. Momentálne to už nie je aktuálne. Prechádzame na plán B a to je školenie pilotov,“ naznačil nový zámer na oživenie letiska Ivan Schovanec.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 663
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 939
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 765
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 188
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 619
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 474
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 209
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 026

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 305
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 508
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 471
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 462
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 367
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 091
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vlci si 25. november pripomínajú už tretí rok.


26. nov

Výber TOP športových správ z regiónov.


25. nov
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


25. nov
Vedenie automobilky Kia Slovakia a odborári podpísali dodatok ku Kolektívnej zmluve.

Odborári a vedenie závodu podpísali nový dodatok ku Kolektívnej zmluve.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


25. nov

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Peniaze na vodičák si požičala od otca.


24. nov

Podujatie na Mierovom a Štúrovom námestí pripravilo mesto po dvojročnej prestávke.


TASR 20 h

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 305
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 508
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 471
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 462
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 367
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 091
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu