Žilinské letisko je opäť v hre o leteckú linku do Prahy

Malo by ísť o predĺženie existujúcej linky Praha – Ostrava. Výsledok rokovania by mohol byť známy do pol roka.

Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku.Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Nové vedenie žilinského letiska sa po šiestich rokoch opäť pokúša oživiť pravidelnú leteckú linku do Prahy. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznal, že začali rokovanie so zástupcami Českých aerolínií o spojení českého hlavného mesta a Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do Žiliny by malo lietať malé dopravné lietadlo ATR raz týždenne. Mohlo by ísť napríklad o predĺženie trasy Praha – Ostrava, ktorú český letecký dopravca prevádzkuje. Využila by sa tak doba, počas ktorej lietadlo čaká nevyužité na ostravskom letisku.

SkryťVypnúť reklamu

ČSA prevádzkovala priamu linku do Žiliny od júla 2005 do decembra 2011 lietadlom ATR 42-500, ale pre malý záujem cestujúcich ju zrušila. Ivan Schovanec však do rokovaní ide s tromfom. Každý let zo Žiliny by bol už dopredu z jednej tretiny obsadený.

Prečítajte si tiež: Do Rajeckej Anče už aj s SMS lístkom Čítajte 

„Záujem lietať zo Žiliny majú spoločnosti, ktoré majú zamestnancov mimo Slovenska. Jedna žilinská firma by mala záujem o tretinu kapacity. Praha by bola pre ich zamestnancov prestupnou stanicou.“

Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina tvrdí, že zámerom je „rozlietať“ letisko a získať linku za čo najmenšie náklady. Pripomína, že zásadným problémom je dĺžka dráhy v Žiline. „Sme jediný kraj, ktorý nemá „dospelé“ letisko,“ hovorí zo žartu.

SkryťVypnúť reklamu

Krátka, len 1150 metrov dlhá „runway“ prináša pre zámer rozlietať Žilinu dva problémy. „Lietadlo ATR môže byť používané, ale s hmotnostnými obmedzeniami. To znamená, že nemôže odletieť plný stroj. Ťažšie lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu na vzlet a pristátie. Obmedzenie je aj čo sa týka teploty. V lete sú väčšie obmedzenia. Keď je vyššia teplota, je redší vzduch a lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu. No na začiatku to nebude problém. Stále hovoríme o rozbiehaní linky, o niekoľkých ľuďoch, ktorí poletia zo Žiliny a doplnia sa o ľudí v Ostrave,“ vysvetľuje odborník na leteckú dopravu.

Vedenie žilinského letiska sa obzerá aj po perspektívnom poľskom trhu. „Sme v rokovaní s Poliakmi na zimné charterové lety. Zima je výhodnejšia pre prevádzku na našej dráhe. Išlo by o spojenie s letiskami Varšava alebo Lublin. Mohli by sme to prevádzkovať s Popradom, kde už takáto linka existuje. Lietadlo by pristálo z Poľska v Poprade a pokračovalo do Žiliny a naopak,“ odhaľuje plány Antonín Kazda.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Žilina má už niekoľko dní k dispozícii modernú technológiu priblíženia s využitím satelitnej navigácie Galileo a EGNOS. Novinka by mohla byť impulzom pre rokovania s leteckými dopravcami.

„Satelitná navigácia zjednoduší spôsob príletu a tým skráti trať. Doba letu sa medzi Ostravou a Žilinou skráti o päť minút a tým je to lacnejšie,“ tvrdí profesor Žilinskej univerzity. Vyrátal, že pri lietadle ATR 72 ide o úsporu asi 220 eur za jeden let.

Letisko Žilina prežívalo v posledných mesiacoch krízu. Zamestnancom meškali výplaty a stále nie je jasná jeho budúcnosť. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznáva, že jeho osud a smerovanie závisí od politickej dohody.

„Žilinský región silnie. Vôľa cestovať rastie. Preto by malo mať letisko šancu na rozvoj. Bola by škoda, keby Žilinský kraj letisko nemal. Štát už do neho investoval veľa peňazí. Nielen čo sa týka vynoveného terminálu, či systémov priblíženia lietadiel. Je tu vybudovaný privádzač z diaľnice a krásne napojenie. Onedlho tu bude križovatka diaľnic D1 - D3. čo bude významný dopravný uzol,“ obhajuje existenciu letiska Ivan Schovanec.

Priznáva, že do Dolného Hričova potrebujú pritiahnuť ďalšie aktivity. „Sme v rokovaní s rakúskym výrobcom lietadiel, ktorý tu chce školiť svojich pilotov. Uvažovalo sa aj s výstavbou závodu pri žilinskom letisku. Momentálne to už nie je aktuálne. Prechádzame na plán B a to je školenie pilotov,“ naznačil nový zámer na oživenie letiska Ivan Schovanec.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu