Utorok, 25. júl, 2017 | Meniny má Jakub
Pridajte si svoje mesto

Žilinské letisko je opäť v hre o leteckú linku do Prahy

Malo by ísť o predĺženie existujúcej linky Praha – Ostrava. Výsledok rokovania by mohol byť známy do pol roka.

Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Nové vedenie žilinského letiska sa po šiestich rokoch opäť pokúša oživiť pravidelnú leteckú linku do Prahy. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznal, že začali rokovanie so zástupcami Českých aerolínií o spojení českého hlavného mesta a Žiliny.

Do Žiliny by malo lietať malé dopravné lietadlo ATR raz týždenne. Mohlo by ísť napríklad o predĺženie trasy Praha – Ostrava, ktorú český letecký dopravca prevádzkuje. Využila by sa tak doba, počas ktorej lietadlo čaká nevyužité na ostravskom letisku.

ČSA prevádzkovala priamu linku do Žiliny od júla 2005 do decembra 2011 lietadlom ATR 42-500, ale pre malý záujem cestujúcich ju zrušila. Ivan Schovanec však do rokovaní ide s tromfom. Každý let zo Žiliny by bol už dopredu z jednej tretiny obsadený.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Do Rajeckej Anče už aj s SMS lístkom

„Záujem lietať zo Žiliny majú spoločnosti, ktoré majú zamestnancov mimo Slovenska. Jedna žilinská firma by mala záujem o tretinu kapacity. Praha by bola pre ich zamestnancov prestupnou stanicou.“

Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina tvrdí, že zámerom je „rozlietať“ letisko a získať linku za čo najmenšie náklady. Pripomína, že zásadným problémom je dĺžka dráhy v Žiline. „Sme jediný kraj, ktorý nemá „dospelé“ letisko,“ hovorí zo žartu.

Krátka, len 1150 metrov dlhá „runway“ prináša pre zámer rozlietať Žilinu dva problémy. „Lietadlo ATR môže byť používané, ale s hmotnostnými obmedzeniami. To znamená, že nemôže odletieť plný stroj. Ťažšie lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu na vzlet a pristátie. Obmedzenie je aj čo sa týka teploty. V lete sú väčšie obmedzenia. Keď je vyššia teplota, je redší vzduch a lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu. No na začiatku to nebude problém. Stále hovoríme o rozbiehaní linky, o niekoľkých ľuďoch, ktorí poletia zo Žiliny a doplnia sa o ľudí v Ostrave,“ vysvetľuje odborník na leteckú dopravu.

Vedenie žilinského letiska sa obzerá aj po perspektívnom poľskom trhu. „Sme v rokovaní s Poliakmi na zimné charterové lety. Zima je výhodnejšia pre prevádzku na našej dráhe. Išlo by o spojenie s letiskami Varšava alebo Lublin. Mohli by sme to prevádzkovať s Popradom, kde už takáto linka existuje. Lietadlo by pristálo z Poľska v Poprade a pokračovalo do Žiliny a naopak,“ odhaľuje plány Antonín Kazda.

Letisko Žilina má už niekoľko dní k dispozícii modernú technológiu priblíženia s využitím satelitnej navigácie Galileo a EGNOS. Novinka by mohla byť impulzom pre rokovania s leteckými dopravcami.

„Satelitná navigácia zjednoduší spôsob príletu a tým skráti trať. Doba letu sa medzi Ostravou a Žilinou skráti o päť minút a tým je to lacnejšie,“ tvrdí profesor Žilinskej univerzity. Vyrátal, že pri lietadle ATR 72 ide o úsporu asi 220 eur za jeden let.

Letisko Žilina prežívalo v posledných mesiacoch krízu. Zamestnancom meškali výplaty a stále nie je jasná jeho budúcnosť. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznáva, že jeho osud a smerovanie závisí od politickej dohody.

„Žilinský región silnie. Vôľa cestovať rastie. Preto by malo mať letisko šancu na rozvoj. Bola by škoda, keby Žilinský kraj letisko nemal. Štát už do neho investoval veľa peňazí. Nielen čo sa týka vynoveného terminálu, či systémov priblíženia lietadiel. Je tu vybudovaný privádzač z diaľnice a krásne napojenie. Onedlho tu bude križovatka diaľnic D1 - D3. čo bude významný dopravný uzol,“ obhajuje existenciu letiska Ivan Schovanec.

Priznáva, že do Dolného Hričova potrebujú pritiahnuť ďalšie aktivity. „Sme v rokovaní s rakúskym výrobcom lietadiel, ktorý tu chce školiť svojich pilotov. Uvažovalo sa aj s výstavbou závodu pri žilinskom letisku. Momentálne to už nie je aktuálne. Prechádzame na plán B a to je školenie pilotov,“ naznačil nový zámer na oživenie letiska Ivan Schovanec.


  1. Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky 4 286
  2. V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak 670
  3. Smrteľná nehoda pri Čičmanoch 561
  4. Terchová sa chystá na Jánošíkove dni 432
  5. Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy 385
  6. Stotonové skalné bralo cestu pod Strečnom nepoškodilo 361
  7. VIDEO: Cestu pod Strečnom zasypali kamene Video 220
  8. Letná Flóra ponúkne stretnutie v rajskej záhrade aj terakotovú armádu 150
  9. FOTO: Na Kragujevskej smrteľná nehoda. Zomrel osemnásťročný mladík, ďalší sú zranení Foto 89
  10. Cestu pod Strečnom zrejme otvoria skôr ako koncom júla 60

Najčítanejšie správy

Žilina

Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky

Dátum a čas spustenia dopravy je zatiaľ iba predbežný.

V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak

Posádka vlaku bude návštevníkov sprevádzať v dobových uniformách.

Smrteľná nehoda pri Čičmanoch

Auto skončilo mimo vozovky na streche.

Terchová sa chystá na Jánošíkove dni

Medzinárodný folklórny festival sa uskutoční od 3. do 6. augusta 2017.

Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy

Pracuje sa na projektoch Vážskej, Kysuckej a Rajeckej cyklotrasy.

Blízke regióny

Na stavbu obchvatu Tvrdošína už hľadajú dodávateľa

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na dodávateľa stavby rýchlostnej cesty okolo Tvrdošína. Stavať by sa mohlo začať do roka.

Z Liptova chodia do Žiliny obchádzkou cez Trenčín

Liptovským dopravcom sa pre uzáveru pod Strečnom cesta do Žiliny niekoľkonásobne predĺžila.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Pivo pri horárni?

Do Gaderskej doliny prúdi čoraz viac turistov. Zdá sa, že niekto chce pre nich postaviť bufet v treťom pásme ochrany národného parku. Pátrali sme po tom, kto dal na takúto službu povolenie.

Lávka aj ďalekohľad. Čo všetko ešte pribudlo na hrade?

Na záchrane hradu pracuje už niekoľko rokov Združenie hradu Bystrica. Mestu sa podarilo získať peniaze aj z eurofondov a od štátu, niečo prispela aj samospráva. Stabilizovalo sa skalné bralo, pribudli aj novinky.

Všetky správy

Je najdrahším hráčom planéty. Aj Messi ho prosil, aby nešiel do Paríža

Paríž Saint Germain mal aktivovať monštruóznu klauzulu.

Milan Fiľo: Moja chyba? Ružomberský futbal, mohli sme za to mať veľkú fabriku

Milan Fiľo sa usadil vo veľkom biznise sprivatizovaním ružomberských papierní, otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Plánuje natočiť celovečerný film a na jeho najnovšom klipe pracovalo sto ľudí. MIRO JAROŠ má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

Nové Mlynské nivy počítajú viac s autami ako s chodcami

Firma HB Reavis by chcela začať s prestavbou bulváru na Mlynských nivách koncom leta. Lokalitu plánuje úplne uzavrieť na 14 mesiacov.

Kam vyraziť