Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Stihnú dostavať diaľničný úsek na Dubnú Skalu načas?

Zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby úseku o viac ako dva roky. Národná diaľničná spoločnosť nároky nepovažuje za opodstatnené.

V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. (Zdroj: SITA/MILO FABIAN)

VIŠŇOVÉ. Dva roky už trvajú práce na mimoriadne náročnom úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu. Takmer všetky stavebné kapacity sa aktuálne sústreďujú na razenie v budúcnosti najdlhšieho slovenského tunela Višňové. Na stavbách komunikácii je stále pusto.

Celý úsek diaľnice, ktorý spojí Žilinu s Martinom, má byť podľa zmluvy hotový v decembri v roku 2019. Je dosť pravdepodobné, že tento termín nedodržia. Problémy hlásia zhotovitelia nielen v tuneli, ale najmä na hlavnej časti diaľnice. Dva a pol roka pred odovzdaním diaľničného úseku motoristom sa na budúcich komunikáciách a mostoch ešte nezačalo pracovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Zhotoviteľom stavby je združenie podnikateľov Salini Impregilo S.p.A. a Dúha. Konzorcium už poslalo Národnej diaľničnej spoločnosti žiadosť na predĺženie lehoty výstavby. „Zhotoviteľ zosumarizoval počet dní, ktoré majú vplyv na predĺženie procesu schvaľovania a odsúhlasovania projektových dokumentácií, o ktorých si zhotoviteľ myslí, že má na ne zmluvný nárok. To nekorešponduje s termínom ukončenia stavby,“ oznámila vo svojom stanovisku mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Podľa našich informácií si stavebné firmy uplatňujú u diaľničiarov nároky na ďalších 772 dní výstavby. Najväčšie problémy sú mimo tunela, kde ešte nie je napríklad rozhodnuté, aké parametre budú mať cesty a mosty v zosuvnom území. Kvôli zosuvu pôdy pred tunelom sa mení projekt. Dodnes vraj nie sú známe všetky detaily nového smerovania diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Predĺženie postupov môže priniesť na stavbu aj nový externý dozor, ktorý prehodnocuje niektoré procesy v porovnaní s pôvodným dozorom. Helena Tomková tvrdí, že napriek tomu k dnešnému dňu platí pôvodný zmluvný termín, ktorý stále považujú za reálny.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že zhotoviteľ si uplatnil nárok na predĺženie lehoty výstavby. Niekoľko stostranový dokument teraz posudzuje. Už pri zbežnom skúmaní argumentov však väčšinu nárokov zhotoviteľa považuje za neodôvodnenú. Hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová sa ostro ohradila voči tvrdeniam, že Národná diaľničná spoločnosť brzdí výstavbu. Podľa jej slov opakovane žiadala zhotoviteľa dodržať zmluvný harmonogram výstavby.

„Zhotoviteľ má zmluvnú povinnosť naprojektovať dielo a zaistiť stavebné povolenia. Všetky podklady pre projektovanie boli zhotoviteľovi poskytnuté v tendrovej dokumentácii. Podľa názoru NDS nie sú na stavbe Lietavská Lúčka – Dubná Skala závažné dôvody k meškaniu projekčných prác,“ napísala Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Pohrozila, že naťahovačky sa môžu dokonca skončiť vypovedaním zmluvy. Podľa jej slov všetky stavebné objekty diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala majú právoplatné stavebné povolenie.

Stavbári hlásia ťažkosti aj v tuneli Višňové. Tunel pod vrchom Hoblík, ktorý odbremení dopravu spod Strečna, bude mať dĺžku 7520 metrov. Z pätnástich kilometrov v dvoch rúrach vyrazili doposiaľ deväť kilometrov. Čaty v súčasnosti vyrazia každý deň asi 15 metrov. Každý deň čakajú, že sa prebijú do lepšieho geologického podložia. Potom by tempo prác malo narásť.

Prečítajte si tiež: Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic? Čítajte 

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že tunel bol dokonale pripravený v etape projektovej prípravy. Zhotoviteľ dostal podrobný hydrogeologický prieskum trasy. V celej dĺžke tunela vedie prieskumná štôlňa.

Stavebné firmy však zobrali na seba riziko. Rozhodli sa použiť taliansku tunelovaciu metódu ADECO. Projekt počítal s takzvanou novou rakúskou tunelovou metódou. Taliansky člen združenia týmto spôsobom už vyrazil 1450 kilometrov tunelov po celom svete. Tunel Višňové je napriek problémom najrýchlejšie razeným tunelom v histórii Slovenska.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 483
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 766
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 720
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 296
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 793
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 656
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 531
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 479
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus: Odberné miesta v Žiline (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Menovec slovenskej národnej legendy chce s Bytčou skončiť do šiesteho miesta

Futbalistom mesta s viac ako jedenásťtisíc obyvateľmi jesenná časť absolútne nevyšla.

Mužstvo MFK Bytča pred začiatkom súťažného ročníka 2020/2021. Kapitán Juraj Jánošík v hornom rade druhý zľava.

Koronavírus: Odberné miesta v Bytči (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Bytči.

Ilustračná fotografia.

Koronavírus: Odberné miesta v Rajci (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Rajci.

Testovanie v Rajci

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?