Stihnú dostavať diaľničný úsek na Dubnú Skalu načas?

Zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby úseku o viac ako dva roky. Národná diaľničná spoločnosť nároky nepovažuje za opodstatnené.

V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. (Zdroj: SITA/MILO FABIAN)

VIŠŇOVÉ. Dva roky už trvajú práce na mimoriadne náročnom úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu. Takmer všetky stavebné kapacity sa aktuálne sústreďujú na razenie v budúcnosti najdlhšieho slovenského tunela Višňové. Na stavbách komunikácii je stále pusto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celý úsek diaľnice, ktorý spojí Žilinu s Martinom, má byť podľa zmluvy hotový v decembri v roku 2019. Je dosť pravdepodobné, že tento termín nedodržia. Problémy hlásia zhotovitelia nielen v tuneli, ale najmä na hlavnej časti diaľnice. Dva a pol roka pred odovzdaním diaľničného úseku motoristom sa na budúcich komunikáciách a mostoch ešte nezačalo pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľom stavby je združenie podnikateľov Salini Impregilo S.p.A. a Dúha. Konzorcium už poslalo Národnej diaľničnej spoločnosti žiadosť na predĺženie lehoty výstavby. „Zhotoviteľ zosumarizoval počet dní, ktoré majú vplyv na predĺženie procesu schvaľovania a odsúhlasovania projektových dokumentácií, o ktorých si zhotoviteľ myslí, že má na ne zmluvný nárok. To nekorešponduje s termínom ukončenia stavby,“ oznámila vo svojom stanovisku mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Podľa našich informácií si stavebné firmy uplatňujú u diaľničiarov nároky na ďalších 772 dní výstavby. Najväčšie problémy sú mimo tunela, kde ešte nie je napríklad rozhodnuté, aké parametre budú mať cesty a mosty v zosuvnom území. Kvôli zosuvu pôdy pred tunelom sa mení projekt. Dodnes vraj nie sú známe všetky detaily nového smerovania diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

Predĺženie postupov môže priniesť na stavbu aj nový externý dozor, ktorý prehodnocuje niektoré procesy v porovnaní s pôvodným dozorom. Helena Tomková tvrdí, že napriek tomu k dnešnému dňu platí pôvodný zmluvný termín, ktorý stále považujú za reálny.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že zhotoviteľ si uplatnil nárok na predĺženie lehoty výstavby. Niekoľko stostranový dokument teraz posudzuje. Už pri zbežnom skúmaní argumentov však väčšinu nárokov zhotoviteľa považuje za neodôvodnenú. Hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová sa ostro ohradila voči tvrdeniam, že Národná diaľničná spoločnosť brzdí výstavbu. Podľa jej slov opakovane žiadala zhotoviteľa dodržať zmluvný harmonogram výstavby.

„Zhotoviteľ má zmluvnú povinnosť naprojektovať dielo a zaistiť stavebné povolenia. Všetky podklady pre projektovanie boli zhotoviteľovi poskytnuté v tendrovej dokumentácii. Podľa názoru NDS nie sú na stavbe Lietavská Lúčka – Dubná Skala závažné dôvody k meškaniu projekčných prác,“ napísala Michaela Michalová.

SkryťVypnúť reklamu

Pohrozila, že naťahovačky sa môžu dokonca skončiť vypovedaním zmluvy. Podľa jej slov všetky stavebné objekty diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala majú právoplatné stavebné povolenie.

Stavbári hlásia ťažkosti aj v tuneli Višňové. Tunel pod vrchom Hoblík, ktorý odbremení dopravu spod Strečna, bude mať dĺžku 7520 metrov. Z pätnástich kilometrov v dvoch rúrach vyrazili doposiaľ deväť kilometrov. Čaty v súčasnosti vyrazia každý deň asi 15 metrov. Každý deň čakajú, že sa prebijú do lepšieho geologického podložia. Potom by tempo prác malo narásť.

Prečítajte si tiež: Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic? Čítajte 

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že tunel bol dokonale pripravený v etape projektovej prípravy. Zhotoviteľ dostal podrobný hydrogeologický prieskum trasy. V celej dĺžke tunela vedie prieskumná štôlňa.

Stavebné firmy však zobrali na seba riziko. Rozhodli sa použiť taliansku tunelovaciu metódu ADECO. Projekt počítal s takzvanou novou rakúskou tunelovou metódou. Taliansky člen združenia týmto spôsobom už vyrazil 1450 kilometrov tunelov po celom svete. Tunel Višňové je napriek problémom najrýchlejšie razeným tunelom v histórii Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 719
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 139
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 455
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 066
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 524
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 433
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 937
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 539
  1. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  2. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  3. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  4. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  5. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  7. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  8. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 941
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 227
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 437
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 057
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 796
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 551
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 355
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 081
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  2. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  3. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  4. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  5. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  7. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  8. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 941
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 227
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 437
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 057
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 796
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 551
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 355
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 081
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu