Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Stihnú dostavať diaľničný úsek na Dubnú Skalu načas?

Zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby úseku o viac ako dva roky. Národná diaľničná spoločnosť nároky nepovažuje za opodstatnené.

V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. (Zdroj: SITA/MILO FABIAN)

VIŠŇOVÉ. Dva roky už trvajú práce na mimoriadne náročnom úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu. Takmer všetky stavebné kapacity sa aktuálne sústreďujú na razenie v budúcnosti najdlhšieho slovenského tunela Višňové. Na stavbách komunikácii je stále pusto.

Celý úsek diaľnice, ktorý spojí Žilinu s Martinom, má byť podľa zmluvy hotový v decembri v roku 2019. Je dosť pravdepodobné, že tento termín nedodržia. Problémy hlásia zhotovitelia nielen v tuneli, ale najmä na hlavnej časti diaľnice. Dva a pol roka pred odovzdaním diaľničného úseku motoristom sa na budúcich komunikáciách a mostoch ešte nezačalo pracovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Zhotoviteľom stavby je združenie podnikateľov Salini Impregilo S.p.A. a Dúha. Konzorcium už poslalo Národnej diaľničnej spoločnosti žiadosť na predĺženie lehoty výstavby. „Zhotoviteľ zosumarizoval počet dní, ktoré majú vplyv na predĺženie procesu schvaľovania a odsúhlasovania projektových dokumentácií, o ktorých si zhotoviteľ myslí, že má na ne zmluvný nárok. To nekorešponduje s termínom ukončenia stavby,“ oznámila vo svojom stanovisku mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Podľa našich informácií si stavebné firmy uplatňujú u diaľničiarov nároky na ďalších 772 dní výstavby. Najväčšie problémy sú mimo tunela, kde ešte nie je napríklad rozhodnuté, aké parametre budú mať cesty a mosty v zosuvnom území. Kvôli zosuvu pôdy pred tunelom sa mení projekt. Dodnes vraj nie sú známe všetky detaily nového smerovania diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Predĺženie postupov môže priniesť na stavbu aj nový externý dozor, ktorý prehodnocuje niektoré procesy v porovnaní s pôvodným dozorom. Helena Tomková tvrdí, že napriek tomu k dnešnému dňu platí pôvodný zmluvný termín, ktorý stále považujú za reálny.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že zhotoviteľ si uplatnil nárok na predĺženie lehoty výstavby. Niekoľko stostranový dokument teraz posudzuje. Už pri zbežnom skúmaní argumentov však väčšinu nárokov zhotoviteľa považuje za neodôvodnenú. Hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová sa ostro ohradila voči tvrdeniam, že Národná diaľničná spoločnosť brzdí výstavbu. Podľa jej slov opakovane žiadala zhotoviteľa dodržať zmluvný harmonogram výstavby.

„Zhotoviteľ má zmluvnú povinnosť naprojektovať dielo a zaistiť stavebné povolenia. Všetky podklady pre projektovanie boli zhotoviteľovi poskytnuté v tendrovej dokumentácii. Podľa názoru NDS nie sú na stavbe Lietavská Lúčka – Dubná Skala závažné dôvody k meškaniu projekčných prác,“ napísala Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Pohrozila, že naťahovačky sa môžu dokonca skončiť vypovedaním zmluvy. Podľa jej slov všetky stavebné objekty diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala majú právoplatné stavebné povolenie.

Stavbári hlásia ťažkosti aj v tuneli Višňové. Tunel pod vrchom Hoblík, ktorý odbremení dopravu spod Strečna, bude mať dĺžku 7520 metrov. Z pätnástich kilometrov v dvoch rúrach vyrazili doposiaľ deväť kilometrov. Čaty v súčasnosti vyrazia každý deň asi 15 metrov. Každý deň čakajú, že sa prebijú do lepšieho geologického podložia. Potom by tempo prác malo narásť.

Prečítajte si tiež: Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic? Čítajte 

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že tunel bol dokonale pripravený v etape projektovej prípravy. Zhotoviteľ dostal podrobný hydrogeologický prieskum trasy. V celej dĺžke tunela vedie prieskumná štôlňa.

Stavebné firmy však zobrali na seba riziko. Rozhodli sa použiť taliansku tunelovaciu metódu ADECO. Projekt počítal s takzvanou novou rakúskou tunelovou metódou. Taliansky člen združenia týmto spôsobom už vyrazil 1450 kilometrov tunelov po celom svete. Tunel Višňové je napriek problémom najrýchlejšie razeným tunelom v histórii Slovenska.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Ilustračné foto.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?