Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Stihnú dostavať diaľničný úsek na Dubnú Skalu načas?

Zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby úseku o viac ako dva roky. Národná diaľničná spoločnosť nároky nepovažuje za opodstatnené.

V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. (Zdroj: SITA/MILO FABIAN)

VIŠŇOVÉ. Dva roky už trvajú práce na mimoriadne náročnom úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu. Takmer všetky stavebné kapacity sa aktuálne sústreďujú na razenie v budúcnosti najdlhšieho slovenského tunela Višňové. Na stavbách komunikácii je stále pusto.

Celý úsek diaľnice, ktorý spojí Žilinu s Martinom, má byť podľa zmluvy hotový v decembri v roku 2019. Je dosť pravdepodobné, že tento termín nedodržia. Problémy hlásia zhotovitelia nielen v tuneli, ale najmä na hlavnej časti diaľnice. Dva a pol roka pred odovzdaním diaľničného úseku motoristom sa na budúcich komunikáciách a mostoch ešte nezačalo pracovať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zhotoviteľom stavby je združenie podnikateľov Salini Impregilo S.p.A. a Dúha. Konzorcium už poslalo Národnej diaľničnej spoločnosti žiadosť na predĺženie lehoty výstavby. „Zhotoviteľ zosumarizoval počet dní, ktoré majú vplyv na predĺženie procesu schvaľovania a odsúhlasovania projektových dokumentácií, o ktorých si zhotoviteľ myslí, že má na ne zmluvný nárok. To nekorešponduje s termínom ukončenia stavby,“ oznámila vo svojom stanovisku mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Podľa našich informácií si stavebné firmy uplatňujú u diaľničiarov nároky na ďalších 772 dní výstavby. Najväčšie problémy sú mimo tunela, kde ešte nie je napríklad rozhodnuté, aké parametre budú mať cesty a mosty v zosuvnom území. Kvôli zosuvu pôdy pred tunelom sa mení projekt. Dodnes vraj nie sú známe všetky detaily nového smerovania diaľnice.

Predĺženie postupov môže priniesť na stavbu aj nový externý dozor, ktorý prehodnocuje niektoré procesy v porovnaní s pôvodným dozorom. Helena Tomková tvrdí, že napriek tomu k dnešnému dňu platí pôvodný zmluvný termín, ktorý stále považujú za reálny.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že zhotoviteľ si uplatnil nárok na predĺženie lehoty výstavby. Niekoľko stostranový dokument teraz posudzuje. Už pri zbežnom skúmaní argumentov však väčšinu nárokov zhotoviteľa považuje za neodôvodnenú. Hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová sa ostro ohradila voči tvrdeniam, že Národná diaľničná spoločnosť brzdí výstavbu. Podľa jej slov opakovane žiadala zhotoviteľa dodržať zmluvný harmonogram výstavby.

„Zhotoviteľ má zmluvnú povinnosť naprojektovať dielo a zaistiť stavebné povolenia. Všetky podklady pre projektovanie boli zhotoviteľovi poskytnuté v tendrovej dokumentácii. Podľa názoru NDS nie sú na stavbe Lietavská Lúčka – Dubná Skala závažné dôvody k meškaniu projekčných prác,“ napísala Michaela Michalová.

Pohrozila, že naťahovačky sa môžu dokonca skončiť vypovedaním zmluvy. Podľa jej slov všetky stavebné objekty diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala majú právoplatné stavebné povolenie.

Stavbári hlásia ťažkosti aj v tuneli Višňové. Tunel pod vrchom Hoblík, ktorý odbremení dopravu spod Strečna, bude mať dĺžku 7520 metrov. Z pätnástich kilometrov v dvoch rúrach vyrazili doposiaľ deväť kilometrov. Čaty v súčasnosti vyrazia každý deň asi 15 metrov. Každý deň čakajú, že sa prebijú do lepšieho geologického podložia. Potom by tempo prác malo narásť.

Prečítajte si tiež: Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že tunel bol dokonale pripravený v etape projektovej prípravy. Zhotoviteľ dostal podrobný hydrogeologický prieskum trasy. V celej dĺžke tunela vedie prieskumná štôlňa.

Stavebné firmy však zobrali na seba riziko. Rozhodli sa použiť taliansku tunelovaciu metódu ADECO. Projekt počítal s takzvanou novou rakúskou tunelovou metódou. Taliansky člen združenia týmto spôsobom už vyrazil 1450 kilometrov tunelov po celom svete. Tunel Višňové je napriek problémom najrýchlejšie razeným tunelom v histórii Slovenska.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 941
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 185
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 995
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 767
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 162
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 7 994
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 437

Hlavné správy z MY Žilina

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Mestská kronika získala na jubilejnej celoštátnej súťaži mimoriadnu cenu

Mestskej kronike Žiliny udelili mimoriadnu cenu za profesionálnu úroveň.

Stavbu cyklochodníka brzdí skládka stavebného odpadu

Nová trasa sa ani po odstránení prekladov ďaleko nepohne. Na ďalšie pokračovanie chýbajú vysporiadané pozemky.

FOTO: Jánošík ich rozdelil, teraz podpísali dohodu

Terchová a Liptovský Mikuláš sa po rokoch symbolicky zmierili.

Spoznajte najnovšie trendy na štýlovej svadobnej výstave v Event House Žilina!

Na nedeľu 4. novembra pripravil Event House v spolupráci so svadobnou agentúrou Spicy Wedding podujatie plné svadobných noviniek, trendov a inšpirácie!

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Smrteľná nehoda pri Udiči. O život prišla vodička osobného auta

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

Vybrali SME

Už ste čítali?