Sobota, 23. marec, 2019 | Meniny má Adrián

Stihnú dostavať diaľničný úsek na Dubnú Skalu načas?

Zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby úseku o viac ako dva roky. Národná diaľničná spoločnosť nároky nepovažuje za opodstatnené.

V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. V tuneli Višňové vyrazia každý deň 15 metrov. (Zdroj: SITA/MILO FABIAN)

VIŠŇOVÉ. Dva roky už trvajú práce na mimoriadne náročnom úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu. Takmer všetky stavebné kapacity sa aktuálne sústreďujú na razenie v budúcnosti najdlhšieho slovenského tunela Višňové. Na stavbách komunikácii je stále pusto.

Celý úsek diaľnice, ktorý spojí Žilinu s Martinom, má byť podľa zmluvy hotový v decembri v roku 2019. Je dosť pravdepodobné, že tento termín nedodržia. Problémy hlásia zhotovitelia nielen v tuneli, ale najmä na hlavnej časti diaľnice. Dva a pol roka pred odovzdaním diaľničného úseku motoristom sa na budúcich komunikáciách a mostoch ešte nezačalo pracovať.

Zhotoviteľom stavby je združenie podnikateľov Salini Impregilo S.p.A. a Dúha. Konzorcium už poslalo Národnej diaľničnej spoločnosti žiadosť na predĺženie lehoty výstavby. „Zhotoviteľ zosumarizoval počet dní, ktoré majú vplyv na predĺženie procesu schvaľovania a odsúhlasovania projektových dokumentácií, o ktorých si zhotoviteľ myslí, že má na ne zmluvný nárok. To nekorešponduje s termínom ukončenia stavby,“ oznámila vo svojom stanovisku mediálna zástupkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Podľa našich informácií si stavebné firmy uplatňujú u diaľničiarov nároky na ďalších 772 dní výstavby. Najväčšie problémy sú mimo tunela, kde ešte nie je napríklad rozhodnuté, aké parametre budú mať cesty a mosty v zosuvnom území. Kvôli zosuvu pôdy pred tunelom sa mení projekt. Dodnes vraj nie sú známe všetky detaily nového smerovania diaľnice.

Predĺženie postupov môže priniesť na stavbu aj nový externý dozor, ktorý prehodnocuje niektoré procesy v porovnaní s pôvodným dozorom. Helena Tomková tvrdí, že napriek tomu k dnešnému dňu platí pôvodný zmluvný termín, ktorý stále považujú za reálny.

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že zhotoviteľ si uplatnil nárok na predĺženie lehoty výstavby. Niekoľko stostranový dokument teraz posudzuje. Už pri zbežnom skúmaní argumentov však väčšinu nárokov zhotoviteľa považuje za neodôvodnenú. Hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová sa ostro ohradila voči tvrdeniam, že Národná diaľničná spoločnosť brzdí výstavbu. Podľa jej slov opakovane žiadala zhotoviteľa dodržať zmluvný harmonogram výstavby.

„Zhotoviteľ má zmluvnú povinnosť naprojektovať dielo a zaistiť stavebné povolenia. Všetky podklady pre projektovanie boli zhotoviteľovi poskytnuté v tendrovej dokumentácii. Podľa názoru NDS nie sú na stavbe Lietavská Lúčka – Dubná Skala závažné dôvody k meškaniu projekčných prác,“ napísala Michaela Michalová.

Pohrozila, že naťahovačky sa môžu dokonca skončiť vypovedaním zmluvy. Podľa jej slov všetky stavebné objekty diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala majú právoplatné stavebné povolenie.

Stavbári hlásia ťažkosti aj v tuneli Višňové. Tunel pod vrchom Hoblík, ktorý odbremení dopravu spod Strečna, bude mať dĺžku 7520 metrov. Z pätnástich kilometrov v dvoch rúrach vyrazili doposiaľ deväť kilometrov. Čaty v súčasnosti vyrazia každý deň asi 15 metrov. Každý deň čakajú, že sa prebijú do lepšieho geologického podložia. Potom by tempo prác malo narásť.

Prečítajte si tiež: Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že tunel bol dokonale pripravený v etape projektovej prípravy. Zhotoviteľ dostal podrobný hydrogeologický prieskum trasy. V celej dĺžke tunela vedie prieskumná štôlňa.

Stavebné firmy však zobrali na seba riziko. Rozhodli sa použiť taliansku tunelovaciu metódu ADECO. Projekt počítal s takzvanou novou rakúskou tunelovou metódou. Taliansky člen združenia týmto spôsobom už vyrazil 1450 kilometrov tunelov po celom svete. Tunel Višňové je napriek problémom najrýchlejšie razeným tunelom v histórii Slovenska.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 183
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 330
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 16 559
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 463
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 924
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 14 908
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 827
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 557
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 6 029
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 464

Hlavné správy z MY Žilina

MsHK Žilina po osemnástich rokoch opúšťa extraligu

Michalovce sa do najvyššej súťaže kvalifikovali prvýkrát v histórii klubu.

Vlci dali v siedmom zápase jediný gól. (Ilustračné foto)

Horskí záchranári pomáhali paraglajdistovi, ktorý spadol vo Vrátnej

Pre podozrenia z poranenia chrbtice transportovali zraneného do nemocnice letecky.

Zraneného paraglajdistu letecky transportovali do martinskej nemocnice.

Štvorica šošonov v základe, Guľa sa v Žiline vždy dobre cíti

Vladimír Majdan si odkrútil víťaznú premiéru v reprezentačnom drese U21.

Divákov v Žiline potešili sokolíci štyrmi gólmi.

Veže a kostoly majú v Žiline bohatú históriu

V Žiline sa nachádza niekoľko vzácnych veží. Pozreli sme sa na tie najznámejšie.

Hlinkovo námestie v roku 1950.
Poslanec Ľubo Bechný je takisto naším čitateľom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda za Bystričkou si vyžiadala mladý život

Dnes popoludní zasahovali leteckí záchranári v Poltárskom okrese.

Vysedávať v krčme ho nebaví, 82-ročný dôchodca radšej tvorí z dreva

​​​​​​​Dôchodca zo Žabokriek rád rozdáva radosť a darí sa mu to i vďaka jeho praktickým výrobkom z dreva. Na ich výrobu si dokonca sám vymyslel rôzne nástroje, ktoré kedysi tvorili súčasť hoci aj práčok.

Vybrali SME

Už ste čítali?