Utorok, 26. marec, 2019 | Meniny má Emanuel

Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Po protestnej blokáde sa ďalej stupňuje tlak na riešenie dopravnej situácie.

Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.(Zdroj: Judita Čermáková)

REGIÓN. Tri doterajšie blokády na ceste I/11 na Kysuciach mali spočiatku u kompetentných len vlažný ohlas. Trvalo pomerne dlho, kým iniciátori protestov dostali z Bratislavy aspoň akú-takú odpoveď na listy, ktoré posielali so svojimi požiadavkami.

Protesty na hlavnom cestnom ťahu na Kysuciach však paradoxne nevyburcovali politikov z hlavného mesta, ale spojili regionálnych politikov. Tí začali nahlas upozorňovať na problém s naťahovaním dostavby cestnej siete v regióne a na nedostatočnú prípravu projektov. Len v okolí Žiliny je na rozostavaných diaľničných úsekoch hneď niekoľko nášľapných mín, ktoré nestačí Národná diaľničná spoločnosť riešiť.

Doposiaľ nie je známy zhotoviteľ diaľničného privádzača Žilina. Komplikuje sa výstavba úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, keď zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby. Samostatnou kapitolou sú nepripravené úseky na budúcej D3 okolo Kysuckého Nového Mesta. Reálne hrozí, že do roku 2026 pôjde všetka tranzitná doprava z Brodna do Čadce po starej „ceste smrti“.

Poslanci píšu Érsekovi

Najskôr poslanci žilinského mestského zastupiteľstva poslali po aprílovom zasadnutí výzvu ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi. V nej vyjadrujú znepokojenie nad medializovanými informáciami o meškaní výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala a diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Porúbka.

"Tieto stavby sú mimoriadne dôležité pre vyriešenie dopravy v Žiline - dôležitom dopravnom uzle s nadnárodným významom a každé posunutie ich odovzdania do užívania bude len spôsobovať ďalšiu záťaž obyvateľom mesta. Dovoľujeme si vás preto vyzvať k zabezpečeniu ich dostavby v teraz platných termínoch," píšu vo výzve.

Uvoľnenie dlhovej brzdy

Ďalšie iniciatívy prišli vzápätí zo žilinskej župy. Juraj Blanár sa spolu s ďalším poslancom Národnej rady Jánom Podmanickým (obaja SMER-SD) podpísali pod petíciu za neodkladné dostavanie súvislej diaľnice D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom.

„Hlásim sa k tejto petícii osobne, pretože pre kraj je nevyhnutné, aby boli tieto úseky čím skôr dostavané, pretože toto územie je historicky dopravným uzlom Európy. Intenzita dopravy dosahuje 25-tisíc vozidiel za 24 hodín a to hovorí o tom, že sme pred hodinou dvanástou,“ povedal Blanár po stretnutí so zástupcami petičného výboru.

Juraj Blanár predstavil opatrenie, ktorých chce z parlamente spustiť financovanie prípravy a výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na kritických miestach. Situáciu navrhol riešiť uvoľnením takzvanej dlhovej brzdy. Na to je potrebná absolútna väčšina poslancov.

„Ak chceme finančné prostriedky získať, je potrebné, aby boli zo štátneho rozpočtu. Dnes to nie je možné, lebo zákon o dlhovej brzde to neumožňuje. Chceme prísť s aktivitou. Predložíme uznesenie, ktoré bude zaväzovať vládu a ministerstva, aby boli presne vyšpecifikované úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré je potrebné dofinancovať práve z uvoľnenia dlhovej brzdy,“ naznačil plány na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti žilinský župan.

S výzvou to skúšajú aj župní poslanci

Diskusia o pomalej výstavbe cestnej siete v regióne, ktorý zahltila tranzitná doprava, sa preniesla aj za dvere župného zastupiteľstva. Poslanci jednomyseľne prijali výzvu, aby

kompetentní na území Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili urýchlené dobudovanie diaľnic D1 a D3 a rýchlostných ciest R1, R3 a R5.

Výzvu predniesol žilinský primátor Igor Choma. „Dopravná situácia na hlavných dopravných ťahoch v Žilinskom kraji je neúnosná. Nepriamo to zasahuje aj župné cesty druhej a tretej triedy, ktoré ničia prípadné obchádzky,“ povedal Choma. Podotkol, že je dôležité apelovať na vládu, ministra dopravy i parlament, aby urobili také kroky, ktoré pomôžu urýchliť výstavbu a zabezpečiť dodržanie termínov, ktoré už boli zazmluvnené a ktoré by pomohli zrýchliť prípravu.

O stupňovaní nátlaku hovoril aj poslanec Martin Kapitulík. „Keby sme netlačili, možno dodnes nie je podpísaný ani úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec. Vítam všetky aktivity a verejné protesty, ktoré sa deju okolo D3. Keby sa toto nedialo, tak mám taký pocit, že Ministerstvo dopravy si povie, že tu ten tlak až tak necítime, tak tie prostriedky využijeme na juhu Slovenska alebo v iných regiónoch. Zabojujeme za región, zodvihneme vlajku,“ rozohnil sa v diskusii.

Poslanci tiež jednohlasne požiadali vládu, aby pripravila podklady k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy a poslancov Národnej rady, aby zahlasovali za jej uvoľnenie v presne špecifikovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 31 104
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 975
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 182
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 354
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 530
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 169
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 154
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 267
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 040
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 2 989

Hlavné správy z MY Žilina

Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis

Spoločnosti Stredoslovenská energetika Holding, a. s., a Stredoslovenská distribučná, a. s., predávajú na strednom Slovensku niekoľko zaujímavých nehnuteľností.

Žilina stále nemá mestské trhovisko

Krajské mesto Žilina nemá dodnes dôstojné mestské trhovisko. Na to, ako to vníma radnica, sme sa opýtali priamo primátora Petra Fiabáneho.

Súčasný stav.

Gbeľany sa pobijú o historický postup

ŠK Gbeľany majú blízko k piatoligovej účasti. Po jeseni mali náskok 11 bodov.

V Gbeľanoch by na konci sezóny radi oslavovali titul.

V Malej Fatre je vyhlásený druhý lavínový stupeň

Najväčší problém predstavujú náfuky nového snehu, ktoré nie sú pevne zviazané s podkladom.

Ilustračné foto.

Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Peter Fiabáne vníma nedávny neúspech aj ako príležitosť.

Žilinskí hokejisti budú v budúcej sezóne pôsobiť v prvej lige.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Peter Fiabáne vníma nedávny neúspech aj ako príležitosť.

Po Kobezdovej smrti som chcel splniť dohodnutý sľub, hovorí o návrate do Dukly Radivojevič

Branko Radivojevič cíti, že nastal správny čas ukončiť kariéru.

Vybrali SME

Už ste čítali?