Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Po protestnej blokáde sa ďalej stupňuje tlak na riešenie dopravnej situácie.

Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.(Zdroj: Judita Čermáková)

REGIÓN. Tri doterajšie blokády na ceste I/11 na Kysuciach mali spočiatku u kompetentných len vlažný ohlas. Trvalo pomerne dlho, kým iniciátori protestov dostali z Bratislavy aspoň akú-takú odpoveď na listy, ktoré posielali so svojimi požiadavkami.

Protesty na hlavnom cestnom ťahu na Kysuciach však paradoxne nevyburcovali politikov z hlavného mesta, ale spojili regionálnych politikov. Tí začali nahlas upozorňovať na problém s naťahovaním dostavby cestnej siete v regióne a na nedostatočnú prípravu projektov. Len v okolí Žiliny je na rozostavaných diaľničných úsekoch hneď niekoľko nášľapných mín, ktoré nestačí Národná diaľničná spoločnosť riešiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Doposiaľ nie je známy zhotoviteľ diaľničného privádzača Žilina. Komplikuje sa výstavba úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, keď zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby. Samostatnou kapitolou sú nepripravené úseky na budúcej D3 okolo Kysuckého Nového Mesta. Reálne hrozí, že do roku 2026 pôjde všetka tranzitná doprava z Brodna do Čadce po starej „ceste smrti“.

Poslanci píšu Érsekovi

Najskôr poslanci žilinského mestského zastupiteľstva poslali po aprílovom zasadnutí výzvu ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi. V nej vyjadrujú znepokojenie nad medializovanými informáciami o meškaní výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala a diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Porúbka.

"Tieto stavby sú mimoriadne dôležité pre vyriešenie dopravy v Žiline - dôležitom dopravnom uzle s nadnárodným významom a každé posunutie ich odovzdania do užívania bude len spôsobovať ďalšiu záťaž obyvateľom mesta. Dovoľujeme si vás preto vyzvať k zabezpečeniu ich dostavby v teraz platných termínoch," píšu vo výzve.

Uvoľnenie dlhovej brzdy

Ďalšie iniciatívy prišli vzápätí zo žilinskej župy. Juraj Blanár sa spolu s ďalším poslancom Národnej rady Jánom Podmanickým (obaja SMER-SD) podpísali pod petíciu za neodkladné dostavanie súvislej diaľnice D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom.

„Hlásim sa k tejto petícii osobne, pretože pre kraj je nevyhnutné, aby boli tieto úseky čím skôr dostavané, pretože toto územie je historicky dopravným uzlom Európy. Intenzita dopravy dosahuje 25-tisíc vozidiel za 24 hodín a to hovorí o tom, že sme pred hodinou dvanástou,“ povedal Blanár po stretnutí so zástupcami petičného výboru.

Juraj Blanár predstavil opatrenie, ktorých chce z parlamente spustiť financovanie prípravy a výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na kritických miestach. Situáciu navrhol riešiť uvoľnením takzvanej dlhovej brzdy. Na to je potrebná absolútna väčšina poslancov.

„Ak chceme finančné prostriedky získať, je potrebné, aby boli zo štátneho rozpočtu. Dnes to nie je možné, lebo zákon o dlhovej brzde to neumožňuje. Chceme prísť s aktivitou. Predložíme uznesenie, ktoré bude zaväzovať vládu a ministerstva, aby boli presne vyšpecifikované úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré je potrebné dofinancovať práve z uvoľnenia dlhovej brzdy,“ naznačil plány na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti žilinský župan.

S výzvou to skúšajú aj župní poslanci

Diskusia o pomalej výstavbe cestnej siete v regióne, ktorý zahltila tranzitná doprava, sa preniesla aj za dvere župného zastupiteľstva. Poslanci jednomyseľne prijali výzvu, aby

kompetentní na území Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili urýchlené dobudovanie diaľnic D1 a D3 a rýchlostných ciest R1, R3 a R5.

Výzvu predniesol žilinský primátor Igor Choma. „Dopravná situácia na hlavných dopravných ťahoch v Žilinskom kraji je neúnosná. Nepriamo to zasahuje aj župné cesty druhej a tretej triedy, ktoré ničia prípadné obchádzky,“ povedal Choma. Podotkol, že je dôležité apelovať na vládu, ministra dopravy i parlament, aby urobili také kroky, ktoré pomôžu urýchliť výstavbu a zabezpečiť dodržanie termínov, ktoré už boli zazmluvnené a ktoré by pomohli zrýchliť prípravu.

O stupňovaní nátlaku hovoril aj poslanec Martin Kapitulík. „Keby sme netlačili, možno dodnes nie je podpísaný ani úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec. Vítam všetky aktivity a verejné protesty, ktoré sa deju okolo D3. Keby sa toto nedialo, tak mám taký pocit, že Ministerstvo dopravy si povie, že tu ten tlak až tak necítime, tak tie prostriedky využijeme na juhu Slovenska alebo v iných regiónoch. Zabojujeme za región, zodvihneme vlajku,“ rozohnil sa v diskusii.

Poslanci tiež jednohlasne požiadali vládu, aby pripravila podklady k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy a poslancov Národnej rady, aby zahlasovali za jej uvoľnenie v presne špecifikovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 177
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 170
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 592
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 274
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 159
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 874
  7. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 6 179
  8. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 884
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 5 295
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 752

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Žilinskí karatisti s bohatou medailovou žatvou

Žilinčania sa zúčastnili rôznych podujatí vo viacerých kategóriách.

Žilinskí karatisti stáli v poslednom období často na stupňoch víťazov.

Žiline na výhru nestačilo ani 28 bodov Rožánka

Kurillovci sa museli zaobísť bez Špaletu a Wigginsa.

Spišiaci vyhrali prvýkrát v sezóne. (Ilustračné foto)

Trolejbusy jazdia v Žiline už 25 rokov, do ulíc vyrazí aj legendárna dvestotrinástka

K výročiu spustenia trolejbusovej dopravy pripravil DPMŽ dve akcie.

Nostalgická rozlúčková linka vyrážala z trolejbusového depa na Kvačalovej ulici.
Nežná revolúcia

Zostáva ťažšia polcesta, tvrdí Ivan Turek

V roku 1968 ho vyhodili z KSČ, nemohol učiť. V Žiline sa pridal k revolúcii.

Ivan Turek.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starosta Šoporne: Drogy v obci sú problém

Stala sa Šoporňa brlohom drogových dílerov? Polícia tvrdí, že nie. Domáci si však myslia niečo iné.

Ďalšia tragická nehoda pri Nitre. Obeť má len osemnásť rokov

Vodič vystúpil z auta na rýchlostnej ceste. Neprežil.

Dievčatá z Jelenca budú mať spoločnú rozlúčku

Obete nehody pochovajú v Kolíňanoch individuálne.

Vybrali SME

Už ste čítali?