Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Po protestnej blokáde sa ďalej stupňuje tlak na riešenie dopravnej situácie.

Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé. (Zdroj: Judita Čermáková)

REGIÓN. Tri doterajšie blokády na ceste I/11 na Kysuciach mali spočiatku u kompetentných len vlažný ohlas. Trvalo pomerne dlho, kým iniciátori protestov dostali z Bratislavy aspoň akú-takú odpoveď na listy, ktoré posielali so svojimi požiadavkami.

Protesty na hlavnom cestnom ťahu na Kysuciach však paradoxne nevyburcovali politikov z hlavného mesta, ale spojili regionálnych politikov. Tí začali nahlas upozorňovať na problém s naťahovaním dostavby cestnej siete v regióne a na nedostatočnú prípravu projektov. Len v okolí Žiliny je na rozostavaných diaľničných úsekoch hneď niekoľko nášľapných mín, ktoré nestačí Národná diaľničná spoločnosť riešiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Doposiaľ nie je známy zhotoviteľ diaľničného privádzača Žilina. Komplikuje sa výstavba úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, keď zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby. Samostatnou kapitolou sú nepripravené úseky na budúcej D3 okolo Kysuckého Nového Mesta. Reálne hrozí, že do roku 2026 pôjde všetka tranzitná doprava z Brodna do Čadce po starej „ceste smrti“.

Poslanci píšu Érsekovi

Najskôr poslanci žilinského mestského zastupiteľstva poslali po aprílovom zasadnutí výzvu ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi. V nej vyjadrujú znepokojenie nad medializovanými informáciami o meškaní výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala a diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Porúbka.

"Tieto stavby sú mimoriadne dôležité pre vyriešenie dopravy v Žiline - dôležitom dopravnom uzle s nadnárodným významom a každé posunutie ich odovzdania do užívania bude len spôsobovať ďalšiu záťaž obyvateľom mesta. Dovoľujeme si vás preto vyzvať k zabezpečeniu ich dostavby v teraz platných termínoch," píšu vo výzve.

Skryť Vypnúť reklamu

Uvoľnenie dlhovej brzdy

Ďalšie iniciatívy prišli vzápätí zo žilinskej župy. Juraj Blanár sa spolu s ďalším poslancom Národnej rady Jánom Podmanickým (obaja SMER-SD) podpísali pod petíciu za neodkladné dostavanie súvislej diaľnice D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom.

„Hlásim sa k tejto petícii osobne, pretože pre kraj je nevyhnutné, aby boli tieto úseky čím skôr dostavané, pretože toto územie je historicky dopravným uzlom Európy. Intenzita dopravy dosahuje 25-tisíc vozidiel za 24 hodín a to hovorí o tom, že sme pred hodinou dvanástou,“ povedal Blanár po stretnutí so zástupcami petičného výboru.

Juraj Blanár predstavil opatrenie, ktorých chce z parlamente spustiť financovanie prípravy a výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na kritických miestach. Situáciu navrhol riešiť uvoľnením takzvanej dlhovej brzdy. Na to je potrebná absolútna väčšina poslancov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak chceme finančné prostriedky získať, je potrebné, aby boli zo štátneho rozpočtu. Dnes to nie je možné, lebo zákon o dlhovej brzde to neumožňuje. Chceme prísť s aktivitou. Predložíme uznesenie, ktoré bude zaväzovať vládu a ministerstva, aby boli presne vyšpecifikované úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré je potrebné dofinancovať práve z uvoľnenia dlhovej brzdy,“ naznačil plány na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti žilinský župan.

S výzvou to skúšajú aj župní poslanci

Diskusia o pomalej výstavbe cestnej siete v regióne, ktorý zahltila tranzitná doprava, sa preniesla aj za dvere župného zastupiteľstva. Poslanci jednomyseľne prijali výzvu, aby

kompetentní na území Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili urýchlené dobudovanie diaľnic D1 a D3 a rýchlostných ciest R1, R3 a R5.

Výzvu predniesol žilinský primátor Igor Choma. „Dopravná situácia na hlavných dopravných ťahoch v Žilinskom kraji je neúnosná. Nepriamo to zasahuje aj župné cesty druhej a tretej triedy, ktoré ničia prípadné obchádzky,“ povedal Choma. Podotkol, že je dôležité apelovať na vládu, ministra dopravy i parlament, aby urobili také kroky, ktoré pomôžu urýchliť výstavbu a zabezpečiť dodržanie termínov, ktoré už boli zazmluvnené a ktoré by pomohli zrýchliť prípravu.

O stupňovaní nátlaku hovoril aj poslanec Martin Kapitulík. „Keby sme netlačili, možno dodnes nie je podpísaný ani úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec. Vítam všetky aktivity a verejné protesty, ktoré sa deju okolo D3. Keby sa toto nedialo, tak mám taký pocit, že Ministerstvo dopravy si povie, že tu ten tlak až tak necítime, tak tie prostriedky využijeme na juhu Slovenska alebo v iných regiónoch. Zabojujeme za región, zodvihneme vlajku,“ rozohnil sa v diskusii.

Poslanci tiež jednohlasne požiadali vládu, aby pripravila podklady k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy a poslancov Národnej rady, aby zahlasovali za jej uvoľnenie v presne špecifikovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 612
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 203
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 175
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 342
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 011
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 915
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 353
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 957
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 719
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Poliaci sú rozmiestnení v okresoch Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Martin, Ružomberok a Tvrdošín.

15m
Testovanie na koronavírus.

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

3 h

Informácie k organizácii skríningového testovania na ochorenie COVID-19 počas víkendu od 23. do 24. januára v Žiline.

6 h
Dvomi gólmi proti Humennému sa zaskvel Jakub Cíger

Zverenci Dušana Gregora zdolali Humenné aj tretíkrát v sezóne.

15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

18 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

16 h

Už ste čítali?