Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Žilinskí politici skúšajú tlačiť na vládu. Pomôžu urýchliť dostavbu diaľnic?

Po protestnej blokáde sa ďalej stupňuje tlak na riešenie dopravnej situácie.

Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé.Tempo výstavby diaľnic je podľa poslancov z regiónu pomalé. (Zdroj: Judita Čermáková)

REGIÓN. Tri doterajšie blokády na ceste I/11 na Kysuciach mali spočiatku u kompetentných len vlažný ohlas. Trvalo pomerne dlho, kým iniciátori protestov dostali z Bratislavy aspoň akú-takú odpoveď na listy, ktoré posielali so svojimi požiadavkami.

Protesty na hlavnom cestnom ťahu na Kysuciach však paradoxne nevyburcovali politikov z hlavného mesta, ale spojili regionálnych politikov. Tí začali nahlas upozorňovať na problém s naťahovaním dostavby cestnej siete v regióne a na nedostatočnú prípravu projektov. Len v okolí Žiliny je na rozostavaných diaľničných úsekoch hneď niekoľko nášľapných mín, ktoré nestačí Národná diaľničná spoločnosť riešiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Doposiaľ nie je známy zhotoviteľ diaľničného privádzača Žilina. Komplikuje sa výstavba úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, keď zhotoviteľ žiada o predĺženie výstavby. Samostatnou kapitolou sú nepripravené úseky na budúcej D3 okolo Kysuckého Nového Mesta. Reálne hrozí, že do roku 2026 pôjde všetka tranzitná doprava z Brodna do Čadce po starej „ceste smrti“.

Poslanci píšu Érsekovi

Najskôr poslanci žilinského mestského zastupiteľstva poslali po aprílovom zasadnutí výzvu ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi. V nej vyjadrujú znepokojenie nad medializovanými informáciami o meškaní výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala a diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Porúbka.

"Tieto stavby sú mimoriadne dôležité pre vyriešenie dopravy v Žiline - dôležitom dopravnom uzle s nadnárodným významom a každé posunutie ich odovzdania do užívania bude len spôsobovať ďalšiu záťaž obyvateľom mesta. Dovoľujeme si vás preto vyzvať k zabezpečeniu ich dostavby v teraz platných termínoch," píšu vo výzve.

Skryť Vypnúť reklamu

Uvoľnenie dlhovej brzdy

Ďalšie iniciatívy prišli vzápätí zo žilinskej župy. Juraj Blanár sa spolu s ďalším poslancom Národnej rady Jánom Podmanickým (obaja SMER-SD) podpísali pod petíciu za neodkladné dostavanie súvislej diaľnice D3 od Žiliny až po hranicu s Poľskom.

„Hlásim sa k tejto petícii osobne, pretože pre kraj je nevyhnutné, aby boli tieto úseky čím skôr dostavané, pretože toto územie je historicky dopravným uzlom Európy. Intenzita dopravy dosahuje 25-tisíc vozidiel za 24 hodín a to hovorí o tom, že sme pred hodinou dvanástou,“ povedal Blanár po stretnutí so zástupcami petičného výboru.

Juraj Blanár predstavil opatrenie, ktorých chce z parlamente spustiť financovanie prípravy a výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na kritických miestach. Situáciu navrhol riešiť uvoľnením takzvanej dlhovej brzdy. Na to je potrebná absolútna väčšina poslancov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak chceme finančné prostriedky získať, je potrebné, aby boli zo štátneho rozpočtu. Dnes to nie je možné, lebo zákon o dlhovej brzde to neumožňuje. Chceme prísť s aktivitou. Predložíme uznesenie, ktoré bude zaväzovať vládu a ministerstva, aby boli presne vyšpecifikované úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré je potrebné dofinancovať práve z uvoľnenia dlhovej brzdy,“ naznačil plány na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti žilinský župan.

S výzvou to skúšajú aj župní poslanci

Diskusia o pomalej výstavbe cestnej siete v regióne, ktorý zahltila tranzitná doprava, sa preniesla aj za dvere župného zastupiteľstva. Poslanci jednomyseľne prijali výzvu, aby

kompetentní na území Žilinského samosprávneho kraja zabezpečili urýchlené dobudovanie diaľnic D1 a D3 a rýchlostných ciest R1, R3 a R5.

Výzvu predniesol žilinský primátor Igor Choma. „Dopravná situácia na hlavných dopravných ťahoch v Žilinskom kraji je neúnosná. Nepriamo to zasahuje aj župné cesty druhej a tretej triedy, ktoré ničia prípadné obchádzky,“ povedal Choma. Podotkol, že je dôležité apelovať na vládu, ministra dopravy i parlament, aby urobili také kroky, ktoré pomôžu urýchliť výstavbu a zabezpečiť dodržanie termínov, ktoré už boli zazmluvnené a ktoré by pomohli zrýchliť prípravu.

O stupňovaní nátlaku hovoril aj poslanec Martin Kapitulík. „Keby sme netlačili, možno dodnes nie je podpísaný ani úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec. Vítam všetky aktivity a verejné protesty, ktoré sa deju okolo D3. Keby sa toto nedialo, tak mám taký pocit, že Ministerstvo dopravy si povie, že tu ten tlak až tak necítime, tak tie prostriedky využijeme na juhu Slovenska alebo v iných regiónoch. Zabojujeme za región, zodvihneme vlajku,“ rozohnil sa v diskusii.

Poslanci tiež jednohlasne požiadali vládu, aby pripravila podklady k uvoľneniu takzvanej dlhovej brzdy a poslancov Národnej rady, aby zahlasovali za jej uvoľnenie v presne špecifikovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  2. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  3. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  4. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  8. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  9. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  10. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 966
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 060
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 505
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 017
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 464
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 533
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 657
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 647
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 540
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?