Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Stĺpiky v pešej zóne zatiaľ nebudú. Poslanci vypočuli nespokojných obyvateľov

Mesto chce znížiť počet vozidiel vstupujúcich do centra. Bude musieť nájsť nové riešenie, ako to urobiť.

Mechanické zábrany nahradí modernejší systém. Mechanické zábrany nahradí modernejší systém. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Žilinská radnica chce urobiť poriadok v centre mesta. Z námestí a uličiek v pešej zóne chce vylúčiť motorové vozidlá, ktoré tam nemajú čo hľadať. Na Sládkovičovej ulici pri Hlavnej pošte a na ulici Čepiel plánuje nainštalovať výsuvné stĺpiky, ktoré zabránia prejazdu vozidiel.

Do úplného centra sa tak dostanú okrem obyvateľov domov len zásobovacie vozidlá, aj to len v presne vymedzenom čase. Vozidlo, ktorého majiteľ si kúpi oprávnenie pre vstup do pešej zóny, bude vybavené čipom. Okrem neho budú môcť otvoriť stĺpiky aj mestskí policajti zo svojej centrály.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyľudní sa centrum?

Proti riešeniu sa spustila vlna kritiky. Stodeväťdesiat obyvateľov, ktorí bývajú v centre Žiliny, napísalo vedeniu mesta list. Tvrdia v ňom, že napriek sérii stretnutí pri príprave detailov systému napokon samospráva nezapracovala ich pripomienky do pripravovaného všeobecne záväzného nariadenia.

Stĺpiky nepovažujú za vhodné riešenie. Podľa nich sa v mrazoch kazia a môžu zlyhať pri prejazde sanitiek alebo požiarnej techniky. Obávajú sa, že obmedzenie sťaží prístup opravárov, vodárov, výťahárov, či rôznych havarijných služieb k ich nehnuteľnostiam.

Obyvatelia žiadajú mesto, aby hľadalo modernejšie systémy. Chcú tiež papierové povolenie nahradiť elektronickým s jasným smerovaním k parkovaciemu miestu.

Podľa jedného z obyvateľov centrálnej zóny Vladimíra Randu navrhnutý systém môže prispieť k ďalšiemu vyľudňovaniu centra. „Nechcem, aby dochádzalo k devastácii života, pretože rôzne opatrenia počas dvadsiatich rokov, rôzne VZN mali za dôsledok to, že mesto nežije, že z tisícky obyvateľov tu žije už len niekoľko, ktorí sa asi rozhodnú odísť, pokiaľ schválite VZN ktoré ohrozuje náš život, zdravie a bezpečnosť,“ apeloval Randa pred poslancami.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto si od návrhu sľubuje zníženie počtu vozidiel vstupujúcich do centra, poriadok vo vnútri zóny, vyššiu bezpečnosť peších a zníženie produkcie emisii.

Primátor Igor Choma návrh nariadenia bráni tým, že chcú chrániť ľudí v pešej zóne a historické hodnoty. Systém považuje za špičkový „Nechceme si nechať naplniť centrum mesta autami, nákladnými autami, dodávkami. Je to pešia zóna, nie dopravná zóna. Ak padali argumenty, že sa nedostanú sanitky alebo požiarne autá pre stĺpiky, tak pravdou je, že sa tam nedostanú pre zaparkované autá v úzkych uličkách. Ľudia nechcú byť ohrozovaní autami.“

Vylepšite riešenie

Poslanci napokon uznali argumenty nespokojných obyvateľov. Hoci v diskusii väčšina z nich súhlasila s tým, že centrum Žiliny potrebuje reguláciu dopravy, žiadajú parametre systému prehodnotiť. Na návrh poslankyne Ľudmily Chodelkovej napokon návrh VZN o dani za vjazd a zotrvanie vozidla v historickej časti mesta stiahli. Odbor dopravy ho musí dopracovať tak, aby rešpektoval výhrady obyvateľov. Mesto bude musieť zabezpečiť projekt vodorovného značenia všetkých parkovacích miest, vyčleniť miesta pre zdravotne postihnutých i zásobovanie, papierové povolenie musí byť nahradené elektronickým a vyžadujú skvalitnenie kamerového systému.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí poslanci namietali aj to, že mesto ešte pred prijatím uznesenia vyhlásilo súťaž na dodávateľa systému. Do nej sa zapojili dvaja uchádzači. Ponuku predložil len jeden z nich. Súťaž vyhrala spoločnosť EEI s ponukou za takmer 129-tisíc eur, mediáne známa pre problémy so zavádzaním parkovacieho systému v širšom centre Košíc. Primátor Choma potvrdil, že hoci obstarávanie už prebehlo, zmluvu ešte nepodpísal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 872
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 899
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 14 807
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 440
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 953
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 683
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 944
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 782
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 115
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 5 390
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Smútok žilinských hokejistov bol veľký.

Napínavý zápas rozhodol v dvanástej sérii samostatných nájazdov Róbert Džugan.

11 h
Dušan Gregor.

Rozhovor s hlavným koučom po skončení sezóny.

21 h

Mesto hľadá alternatívne možnosti obnovenia prevádzky.

22 h

Celkovo už napiekli a rozdali 13 500 veterníkov.

16. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?