Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

FOTO, VIDEO: Ďalšia blokáda Kysučanov. V Budatínskej Lehote poklepali za vládu základné kamene

Protest podporili aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Firma Schaeffler upozornila, že momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj podniku.

V Budatínskej Lehote zastavili dopravu na hodinu. V Budatínskej Lehote zastavili dopravu na hodinu. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BUDATÍNSKA LEHOTA. Už v poradí tretia protestná blokáda zastavila dnes na hodinu premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadrili stovky demonštrantov blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Policajti sa už tentoraz na protest iba nepozerali. Dopravu smerujúcu zo Žiliny odklonili cez Kysucké Nové Mesto. Žilinských komunikácií sa tak blokáda nedotkla. Kolóny sa tvorili len smerom z Čadce.

Protestujúci vyslali ďalší signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba. Podľa organizátorov išlo nateraz o poslednú zo série blokád ešte pred odovzdaním petičných hárkov. Tie prinesie petičný výbor vládnemu kabinetu v apríli.

SkryťVypnúť reklamu

Člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík upozornil, že blokády budú pokračovať aj potom. Potrvajú dovtedy, kým vláda nedá záväzné stanoviská o termíne a finančnom krytí najproblematickejších úsekov budúcej diaľnice D3.

„Tieto akcie budeme stupňovať, kým si zodpovední neuvedomia, že naša požiadavka je absolútne legitímna a potrebná. Po sľuboch sa jazdil autami nedá“, povedal pred davom primátor Čadce Milan Gura.

Načítavam video...

Postavíme si ju sami

Počas protestu v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali predstavitelia kysuckých samospráv a petičného výboru.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

SkryťVypnúť reklamu

Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

Prehodnotia investície?

K požiadavkám petičného výboru sa pridali aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Zástupcovia najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce apelovali na slovenské úrady v mene svojich piatich tisícok zamestnancov. Tí sa s neúnosnou situáciou stretávajú dennodenne. Spoločnosť vo svojom stanovisku uviedla, že pociťuje výrazné obmedzenia, ktoré spôsobuje nedostavaná kysucký diaľnica.

„Firma Schaeffler rozbieha ďalšie strategické investičné projekty, ktoré si vynútia zvýšený nárast nákladnej dopravy v regióne a v meste. Momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj nášho podniku a zároveň výrazne obmedzuje dochádzku našich zamestnancov do práce a komplikuje život obyvateľom mesta,“ napísali v liste generálny riaditeľ slovenských závodov skupiny Schaeffler Jaroslav Patka a podnikový riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky.

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce aj asi 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Sedemsto z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 963
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 147
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 691
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 739
  5. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 6 587
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 926
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 678
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 336

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  2. Jan Pražák: Samota ve dvou
  3. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  4. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  5. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  6. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  7. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  8. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 15 757
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 818
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 650
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 798
  5. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 804
  6. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 6 375
  7. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 5 972
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Tréner MŠK Žilina Jaroslav Hynek.

Žilina si po dvoch rokoch opäť zahrá v pohárovej Európe.


18 h

Obžalovaný na otázky odmietol odpovedať.


SITA 20 h

Parkovné v Zóne A je vo výške 1,50 eura za pol hodiny.


21 h
Ilustračná fotografia.

V rámci projektu Závislí na zdraví prinášame zoznam dôležitých kontaktov, kde ľudia v krízových situáciách nájdu pomoc a podporu.


16. máj

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  2. Jan Pražák: Samota ve dvou
  3. Ľuboš Vodička: Pohanské Pohansko pri Břeclavi
  4. Vlasta Sedláková: Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej sme urobili krásny kríž. Nikto sa o tom nemal dozvedieť.
  5. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  6. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  7. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  8. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 15 757
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 818
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 650
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 798
  5. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 804
  6. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 6 375
  7. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 5 972
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu