Sľubom diaľničiarov neveria. Dnes bude štvornásobný protest v Budatínskej Lehote

Národná diaľničná spoločnosť v liste informovala o novom termíne dostavby diaľnice okolo Kysuckého Nového Mesta.

Niekoľko stoviek obyvateľov zablokovalo dopravu v Kysuckom Lieskovci. Niekoľko stoviek obyvateľov zablokovalo dopravu v Kysuckom Lieskovci. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

BUDATÍNSKA LEHOTA. Už v poradí tretia protestná blokáda zastaví dnes premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadria demonštranti o trinástej hodine blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote pri Kysuckom Novom Meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým prvý protest v Povine trval pätnásť minút, druhý v Kysuckom Lieskovci natiahli chodci na vyše pol hodiny. Tentoraz musia motoristi rátať s ešte dlhšou blokádou cesty smrti. Organizátor hovorí o štvornásobnom proteste. „Vzhľadom na nečinnosť kompetentných organizácií a neurčité odpovede zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti zvolávame tretiu protestnú blokádu. Potrvá štvornásobok prvej blokády - jednu hodinu - a uskutoční sa 4. 4.“

SkryťVypnúť reklamu

Blokáda by mala byť ďalšou demonštráciou jednoty obyvateľov Kysúc. Protestujúci chcú vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.

„Od roku 2010 sa stalo medzi Žilinou a Čadcou 807 dopravných nehôd. Je to určite najviac na Slovensku na takúto dĺžku trasy. Štyridsaťštyri nehôd sa skončilo tragicky. Denne prejde po úseku 25-tisíc vozidiel. Momentálne je druhým najvyťaženejším úsekom cesty prvej triedy na Slovensku, hneď po Strečne. Je tu najvyšší podiel nákladnej dopravy. Navyše sa očakáva nárast o 5-tisíc áut potom, ako otvoria úsek diaľnice pri Svrčinovci,“ povedal 14. marca pred stovkami demonštrujúcich v Kysuckom Lieskovci člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík.

Petičný výbor sa dohodol, že motívom protestu v Budatínskej Lehote bude poklepkávanie základného kameňa kysuckej D3. „My vám aj ten kameň poklepeme, len nám konečne postavte tú diaľnicu," naznačil plány Matej Fabšík s tým, že poklepkávanie urobia so všetkou vážnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Novým sľubom neveria

Aktivita Petičného výboru dosiahla minulý týždeň prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

Až doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

NDS nemá všetky páky

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková uviedla, že v žiadnom inom regióne na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a s takými investíciami ako v Žilinskom kraji. Aktuálne je v regióne rozostavaných päť diaľničných úsekov. Prípravu ďalších ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ dodala Eva Žgravčáková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 953
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 494
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 257
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 807
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu