V hangári Žilinskej univerzity pribudne vyradený vládny špeciál

Vyradený vládny špeciál JAK 40 priletí na žilinské letisko. V Dolnom Hričove zostane nastálo. Ministerstvo vnútra ho bezodplatne previedlo na Žilinskú univerzitu.

Na vládnom JAK-u 40 sa budú učiť budúci piloti a leteckí mechanici. Na vládnom JAK-u 40 sa budú učiť budúci piloti a leteckí mechanici. (Zdroj: ARCHÍV SME)

DOLNÝ HRIČOV. Prepravoval prezidentov, najvyšších vládnych predstaviteľov, politikov. Má za sebou množstvo humanitárnych letov a viezol Slovákov, ktorí sa z rôznych dôvodov dostali v cudzine do problémov. Dosluhujúci vládny špeciál bude už onedlho slúžiť pre vzdelávanie pilotov a leteckých technikov i ďalšie vedeckovýskumné účely.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedúci Katedry leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Andrej Novák potvrdil, že Žilinská univerzita dostane sovietske dopravné lietadlo bezodplatným prevodom.

SkryťVypnúť reklamu

„Vlastniť lietadlá, konkrétne dopravné lietadlo a letové laboratória, patrí medzi nutné požiadavky súčasnosti na vzdelávanie a vedeckovýskumnú činnosť v oblasti leteckej dopravy. Uvedené lietadlo bude používané hlavne pre študijné programy technológia údržby lietadiel a letecká doprava,“ naznačil Andrej Novák možnosti využitia vyradeného stroja z Letky Ministerstva vnútra.

Prúdové lietadlo je jedným z tisíc jedenástich Jakovlevov JAK 40. Vyrobili ho v Sovietskom zväze v roku 1979. Pre účely vládnej letky je údržba takmer 40-ročného stroja nerentabilná. Namiesto dvoch Jakov kúpila vláda do leteckého parku Ministerstva vnútra dve lietadlá Fokker 100. Jeden z dvojice vládnych Jakov slúži ako exponát v Múzeu letectva v Košiciach, druhý priletí do Dolného Hričova.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento JAK 40 bol vyrobený 13. decembra 1979, nalietaných má zhruba 6800 hodín, letová rýchlosť 470 km/h a dolet 1800 kilometrov. Za celý čas v prevádzke prepravil vyše 66 820 osôb. Vybavený je jedným oddeleným salónikom a klasickým sedením aké je možné vidieť v štandardných lietadlách. Celková kapacita je 17 pasažierov,“ informoval o parametroch vládneho špeciálu hovorca Ministerstva vnútra Petar Lazarov.

Žilinskú univerzitu čakajú investície do vybavenia lietadla, aby mohlo slúžiť na vzdelávanie leteckých odborníkov. „Tieto investície sú vo svete bežné, v prípade, že vedeckovýskumná inštitúcia používa lietadlá na laboratórnu činnosť. Napríklad Braunschweig University of Technology používa lietadlo Dornier Do 126-6 Turbo Skyservant, ktoré sa začalo vyrábať v roku 1959 a používa ho dodnes ako letové laboratórium,“ poukazuje Andrej Novák.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlový park Žilinskej univerzity tvorí aktuálne dvadsať lietadiel. „Na základný výcvik využívame lietadlá typu Z-42, Z-142, Z-43, ktoré majú veľmi dobré letové vlastnosti a podľa skúsených pilotov sú najvhodnejšie pre tento druh výcviku. Pokračujúci výcvik prebieha na jednomotorových lietadlách typu PA-28RT-201T Arrow a dvojmotorových typu PA-34-220T Seneca,“ povedal vedúci Katedry leteckej dopravy.

Na Žilinskej univerzite je v súčasnosti vo výcviku 55 pilotov. Okrem nich tu študujú aj budúci technici údržby lietadiel a leteckí odborníci. Univerzita má svoje detašované pracovisko na letisku Žilina v Dolnom Hričove. Okrem hangárov tu vlastní komplexnú infraštruktúru pre vzdelávanie, údržbu lietadiel, ako aj technológie a laboratória pre vedeckovýskumnú činnosť.

Žilinská univerzita v Žiline

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajúca stena nie je len estetický problém. Čo je za tým?
  3. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  4. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  1. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  2. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  6. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 642
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 013
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 989
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 972
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 745
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 692
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 470
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 634
  1. Ján Komrska: West Spanish Peak, Colorado
  2. Ernest Klotton: Politika dnes: Služba verejnosti alebo boj o moc?
  3. Martin Klein: Sedembolestná NUDA? - Radšej rozkoš zo sedemhrčatého kyjaka!
  4. Jozef Drahovský: Predné brzdové svetlo zelenej farby - analýza
  5. Vladimír Bojničan: Kto tu skutočne zabíja demokraciu?
  6. Dušan Piršel: Nespolupráca negatívne vplýva na reformu školstva
  7. Jozef Javurek: Jacqueline a Lucia
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 226
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 008
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 8 374
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 767
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 430
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 6 162
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 574
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 726
  1. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  2. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  5. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

V derby zápase vyhrala Ďurčiná (v modrom) v Kamennej Porube.

Komentáre k zápasom 5. kola VI. ligy.


Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


Predmier (v žlto-zelenom) podľahol na domácom trávniku Palúdzke.

Komentáre k zápasom 5. kola V. ligy.


Futbalistom Stráže zatiaľ nevychádza nová sezóna podľa predstáv.

Cez víkend sa odohralo 5. kolo oblastných futbalových súťaží.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu