Ako vnímate situáciu okolo určovania koncovej ceny pre zákazníka v činnosti SSE?
- Je to pre nás nepríjemné. Uvedomujeme si, že pre bežného človeka je platba za energie jedným z najväčších výdavkov a citlivosť ľudí na tému energií je preto pochopiteľná. Bez nášho zavinenia sme sa ocitli v situácii, kedy sme museli vysvetľovať niečo, s čím nemáme skoro nič spoločné. A nakoľko je to naozaj zložitá problematika, vysvetľuje sa to skutočne ťažko.
Aké aktuálne usmernenia majú vaši zamestnanci v komunikácii so zákazníkmi? Čo im radia?
- Vzhľadom na neprehľadnú situáciu ohľadne cien skutočne čelíme náporu zákazníkov na telefonickej linke. Aj takto by som sa chcel ospravedlniť našim klientom za dočasne zníženú dostupnosť zákazníckych liniek, a to napriek ich personálnemu posilneniu. Najdôležitejšou informáciou pre našich zákazníkov je, že všetky zmeny a opravy urobíme automaticky, nie je potrebné o ne žiadať.
URSO (pozn. red. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví) vydal nové cenové rozhodnutia pre distribúciu, prenos a aj pre dodávateľov. Zmena cien a štruktúry sadzieb pre nás znamená technicky a časovo náročné prenastavenie systémov, čo môže trvať aj niekoľko týždňov, rovnako ako následné prepočítanie cien a výšky preddavkov. Ihneď po týchto úpravách budeme zákazníkom zasielať opravné faktúry.
Čo majú očakávať domácnosti, ktoré preddavky zaplatili? Aj ony dostanú opravné faktúry?
- Tu musíme rozlišovať medzi faktúrou a harmonogramom preddavkových platieb. Domácnostiam, ktoré dostali faktúry v roku 2017 a tieto obsahujú teda dnes už neplatné ceny pre rok 2017, vystavíme opravné faktúry, ktoré budú zohľadňovať nové ceny, spätne platné od 1. 1. 2017. V prípade, že zmena cien bude pre domácnosti znamenať aj úpravu výšky preddavkov, prípadný rozdiel bude domácnostiam vyúčtovaný vo faktúre, ktorú dostanú na konci svojho vyúčtovacieho obdobia, v tomto prípade január 2018. Väčšina domácností zatiaľ faktúry v roku 2017 nedostala, nakoľko ich 12-mesačné vyúčtovacie obdobie končí až v ďalších mesiacoch. Títo zákazníci budú mať faktúry už so správnymi cenami, bez potreby následných opráv.
Čo majú robiť firmy a čo samosprávy?
- V roku 2017 boli fakturovaní zatiaľ len tí firemní zákazníci, ktorí sú pripojení v tak-
zvanej VN napäťovej hladine a majú mesačnú fakturáciu. Pri nich prebehne to isté, čo v prípade domácností, budú automaticky vystavené opravné faktúry, bez potreby žiadať o túto opravu. Zákazníci pripojení na NN napäťovej hladine ešte fakturovaní neboli, pretože ich fakturácia prebieha na ročnej báze. Boli im však zaslané vyúčtovacie faktúry za rok 2016, ktoré je potrebné uhradiť, nakoľko tých sa zmeny cien netýkajú. Podnikateľom a samosprávam boli v priebehu februára 2017 zaslané nové dohody o preddavkových platbách, ktoré boli v rovnakej výške ako preddavky pre rok 2016. Výšku preddavkov pre podnikateľov a samosprávy nebudeme upravovať plošne, ale len tam, kde by zákazníkom hrozili vyššie nedoplatky na konci vyúčtovacieho obdobia.
Kedy by sa celý tento zmätok mohol skončiť?
- Nakoľko URSO v roku 2016 zmenil legislatívu a my sme tomu prispôsobili naše systémy, teraz musíme urobiť to isté. A to nie je jednoduché. Robíme na tom denne a očakávam, že na prelome marca a apríla začneme posielať opravné faktúry. Opäť len pripomínam, že zákazníci nemusia o opravu žiadať, urobíme ju automaticky.
Poďme späť k domácnostiam. Majú platiť, alebo majú čakať?
- Tým domácnostiam, ktoré preddavky uhradili, bude rozdiel započítaný vo vyúčtovacej faktúre. To znamená, že o nič neprídu. Domácnosti, ktoré už boli v januári fakturované, dostanú opravné faktúry.
Ľudia sa boja, že ak nebudú platiť, môžu byť odpojení. Hrozí im to?
- Nie. SSE, a. s. nepošle nikomu v súvislosti s fakturáciou za prvé mesiace 2017 upomienku a určite nikoho neodpojíme. Ale aj tu musíme rozlišovať. Ak náš zákazník dostal v januári alebo februári 2017 vyúčtovaciu faktúru za rok 2016, tú musí, samozrejme, zaplatiť.
Kde sa vlastne stala chyba, ktorá spustila búrku negatívnych reakcií?
- Nová štruktúra cien priniesla zmeny, ktoré sú v podstate spravodlivejšie z pohľadu využívania distribučnej sústavy. Odberateľ, ktorý potrebuje vyšší istič, a teda distribučná spoločnosť mu musí garantovať v každom okamihu vyššiu kapacitu v distribučnej sústave, by mal platiť viac. Je však pravda, že táto zmena sa udiala skokovo. Som za to, aby sme vytvorili dostatočný priestor pre zákazníkov, aby si veľkosť svojich ističov reálne zhodnotili a optimalizovali.
Cena elektriny predsa klesá. Ale výsledné sumy na pôvodných - zrušených faktúrach narástli aj o 700%. Čo spôsobilo tak rapídny nárast? Naozaj za všetko môžu nesprávne ističe?
- Trochu vás poopravím. Je pravda, že cena elektriny na burze posledné roky klesala, čo sa prejavovalo aj v našich cenách dodávky. A to aj v cene dodávky pre rok 2017. Za posledné mesiace vidieť na trhoch rast cien elektrickej energie ako komodity. Pokiaľ sa tento stav udrží, môžeme očakávať do budúcnosti rast cien dodávky. Tá však tvorí asi len 1/3 celkovej ceny, ktorú ľudia a firmy vo svojich faktúrach platia. Ističe ovplyvňujú cenu z hľadiska distribúcie, čiže rezervovanie potrebných kapacít v sieti. Pôvodné zmeny v cenách distribúcie znamenali pre veľkú časť odberateľov zníženie ceny. Je však pravdou, že pre časť odberateľov s nízkou spotrebou a s veľkými ističmi to znamenalo nárasty platieb. Nové ceny sa však vrátili na úroveň z minulého roka. Okrem zmien v cenách distribúcie je však nárast spôsobený aj zvyšujúcou sa tarifou za prevádzkovanie systému. Táto narástla pre rok 2017 o približne 3 € za každú odobratú MWh. Touto tarifou sa všetci skladáme na podporu obnoviteľných zdrojov energie - najmä solar a voda. Súčasťou tarify je aj podpora elektriny vyrobenej z domáceho hnedého uhlia (baníctvo), podpora vysoko účinnej kombinovanej výroby elektriny a tepla (teplárne) a náklady na prevádzku OKTE – operátora trhu.
Súčasťou celkovej ceny je aj odvod do Národného jadrového fondu, prostriedky z ktorého sú využívané na budúcu likvidáciu jadrových elektrární. Toto, plus položky za distribúciu (ističe) sú všetko položky, ktorých výšku určuje jedine a výlučne URSO a tieto tvoria 2/3 koncovej ceny elektriny. My, ako dodávateľ, vstupujeme do ceny len jednou tretinou – samotnou cenou elektrickej energie, ako komodity. Pre rok 2017 naša cena dodávky klesá pre domácnosti o 14% a o asi 10% pre podnikateľov.
Oplatí sa vôbec správať šetrne? Kto a ako môže na elektrickej energii ušetriť?
- Určite áno. Ušetriť sa dá najmä v domácnostiach znižovaním spotreby elektriny, napr. používaním úsporných spotrebičov, úsporným osvetlením, riadiť sa radami a tipmi na šetrenie, z ktorých mnohé sú uverejnené aj na našej webovej stránke.
Cena, ktorú zákazníci za elektrinu platia, sa skladá z dvoch základných zložiek: z pevnej mesačnej platby, ktorá sa platí bez ohľadu na množstvo spotrebovanej elektriny, a potom z platby za skutočne spotrebovanú elektrinu.
Pri podnikateľoch sa pevná mesačná platba odvíja od veľkosti hlavného ističa. A práve tu je priestor, pri úspešnej optimalizácii, ušetriť nemalé peniaze. Po zmene cenových rozhodnutí už toto neplatí pri domácnostiach, ale nie je vylúčené, že v budúcnosti bude opäť pevná mesačná platba závisieť od počtu fáz alebo veľkosti hlavného ističa. Zákazníci by preto mali prehodnotiť a zoptimalizovať výšku hlavného ističa, prípadne počet fáz s ohľadom na ich reálne potreby.
Pre podnikateľov a tiež pre samosprávy máme pripravené rôzne riešenia v oblasti energetickej efektívnosti, ktorými môžu dosiahnuť výrazne úspory. Pri niektorých riešeniach vieme pomôcť aj s prefinancovaním projektu.
A čo samosprávy? Elektrina v dedine, to je aj dom smútku, požiarna zbrojnica, kultúrny dom, ktoré obec využíva príležitostne, ale platiť musí stále.
- Pre samosprávy obzvlášť platí odporúčanie na optimalizáciu hlavného ističa s ohľadom na ich reálne potreby. Sme pripravení na individuálne poradenstvo v tejto oblasti. Už dlhodobo je práve téma ističov a ich optimalizácie predmetom mojich pravidelných stretnutí v rôznych regiónoch stredného Slovenska. Som si vedomý, že nie na všetkých OM samospráv sa dá znížiť výška hlavného ističa (napríklad dom smútku, sirény a pod), ale aj tu sme pripravení na individuálne poradenstvo.
Nemáte obavu, že celá táto turbulencia spôsobí odliv vašich zákazníkov, ktorí nechápu, čo sa stalo a hnevajú sa na vás?
- Opakujem, mrzí nás to, no sme v tom nevinne. Verím, že ľudia to pochopia. Vzhľadom na to, že dodávateľ ovplyvňuje iba cenu za dodávku elektriny, ktorej sa zvýšenie netýkalo, odchod od SSE nie je pre zákazníka riešením, nakoľko zvyšné zložky ceny fakturuje každý dodávateľ v rovnakej výške. My sme tu v regióne tradičný a spoľahlivý partner v dodávke energií a takým aj zostaneme. Som ale skutočne veľmi nepríjemne šokovaný, že túto situáciu neváhajú zneužívať rôzny podomoví obchodníci s elektrickou energiou, ktorí sa vydávajú za pracovníkov SSE a navrhujú ľuďom zmenu dodávateľa. To vôbec nie je potrebné, pretože ceny zostávajú na úrovni roka 2016 a dovolím si tvrdiť, že na strednom Slovensku nie je lepší dodávateľ ako SSE.
Odporúčania:
■ SSE automaticky upraví ceny a zašle opravné faktúry, o zmenu
netreba žiadať
■ Opravné faktúry budú zasielané o niekoľko týždňov, až po úprave
fakturačného systému
■ Vyúčtovaciu faktúru za rok 2016 je potrebné uhradiť
■ Prípadné rozdiely v platbách budú započítané do nasledujúcej
vyúčtovacej faktúry pre domácnosti