Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Letisko Žilina bojuje o prežitie

Úrady chcú hľadať trvalé riešenie, aby na splnenie základných povinností štát zabezpečil aspoň minimálne sumy.

Letisko v Dolnom Hričove.(Zdroj: LETISKO ŽILINA)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Dnes tvrdí, že v záujme ministerstva dopravy je zachovanie letísk a nie ich rušenie.

Ministerstvo dopravy a výstavby, ktoré vlastní takmer celý akcionársky podiel v Letiskovej spoločnosti Žilina (99,53 %), však nedokáže chod letiska finančne zabezpečiť. Upozornil na to podpredseda vlády Peter Pellegrini. Podľa neho potrebuje žilinské letisko dostávať primeranú ročnú dotáciu na zabezpečenie minimálne základných bezpečnostných a požiarnych predpisov.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Bolo by zlé, ak by nedostatočným financovaním, tak zo strany štátu, ako aj vyššieho územného celku, došlo k strate takejto významnej infraštruktúry, ktorá v regióne je," povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu počas minulotýždňovej návštevy Žiliny.

Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa dotácia zo štátneho rozpočtu na financovaní leteckých spoločností rapídne znížila. Kým ešte v roku 2013 išlo zo štátneho rozpočtu na prevádzku letiska v Dolnom Hričove približne 2,5 milióna eur, vlani to bolo už iba niečo vyše 203-tisíc eur.

„Ministerstvo dopravy sa snaží nájsť aj dodatočné finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie prevádzky letiska,“ poskytli stanovisko z Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou.

O zachovanie funkčného letiska má snahu aj menšinový akcionár – Žilinský samosprávny kraj (podiel v Letiskovej spoločnosti 0,465 %). „Spolupracujeme na udržaní existencie letiska v Žilinskom kraji a propagujeme ho tiež na významných stretnutiach so zahraničnými partnermi i na medzinárodných veľtrhoch. Žilinský kraj má zástupcov v predstavenstve a dozornej rade Letiskovej spoločnosti Žilina,“ informovala hovorkyňa župy Lenka Záteková.

Letisko Žilina drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Vysoká škola dopravná poskytovala letecký výcvik už v roku 1962. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V roku 2015 ich dispečeri zaznamenali celkovo 7832. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2015 ich narátali len 888. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.

Pravidelná linka na trase Žilina – Praha – Žilina bola po prvýkrát zavedená v roku 1974 spolu s otvorením žilinského letiska. Linku prevádzkovala slovenská spoločnosť Slov Air do roku 1981. Od jesene 1997 do leta 1998 lietala na linke Žilina – Praha – Žilina česká letecká spoločnosť Air Ostrava, ktorá lety zastavila pre celkové ukončenie činnosti leteckého dopravcu. Do tretice bola linka obnovená po sprevádzkovaní nového terminálu na žilinskom letisku v júli2015 spoločnosťou České aerolínie. V auguste 2012 ČSA oznámila zrušenie linky do Žiliny. Pravidelné letecké spojenie so svetom od vtedy žilinské letisko nemá.

Okrem bežných komerčných a výcvikových letov sa letiskový areál stal vlani 6. júla miestom koncertu skupiny Iron Meiden s prívlastkom „najväčší koncert roka na Slovensku“. Okrem neho tu v minulom roku zorganizovali pre priaznivcov športového lietania aero víkend.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 686
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 307
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 360
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 992
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 390
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 839
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 995
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 424
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 358
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 674

Hlavné správy z MY Žilina

Spojili sa a dosiahli až na triumf na medzinárodnom turnaji

Veronika Sluková strelila na podujatí dvanásť gólov.

Daniel zbiera po meste odpadky. Povolal ho Pán

Mladý Róm využíva každú cestu do centra a iniciatívne ho upratuje.

DOPRAVA 2018 – kadiaľ vedie cesta do budúcnosti?

Súčasnosť a budúcnosť cestnej infraštruktúry, vízia verejnej osobnej dopravy a smerovanie železničnej i leteckej dopravy, budú hlavným témami najväčšej medzinárodnej konferencie na Slovensku DOPRAVA 2018.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Majstrovi nevyšiel vstup do sezóny, po vlastnom góle prehral v Senici

V 40. minúte si strelil gól do vlastnej siete Matúš Čonka.

Na ceste za Zvolenom sa dnes stali dve autonehody

Miesta havárie delilo od seba len niekoľko metrov.

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Kostoly Kalvárie ukrývali tajomstvá. Ukazujú, ako vyzerala kedysi

Kalváriu čaká tento rok veľké otvorenie.

Vybrali SME

Už ste čítali?