Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Letisko Žilina bojuje o prežitie

Úrady chcú hľadať trvalé riešenie, aby na splnenie základných povinností štát zabezpečil aspoň minimálne sumy.

Letisko v Dolnom Hričove.Letisko v Dolnom Hričove. (Zdroj: LETISKO ŽILINA)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Dnes tvrdí, že v záujme ministerstva dopravy je zachovanie letísk a nie ich rušenie.

Ministerstvo dopravy a výstavby, ktoré vlastní takmer celý akcionársky podiel v Letiskovej spoločnosti Žilina (99,53 %), však nedokáže chod letiska finančne zabezpečiť. Upozornil na to podpredseda vlády Peter Pellegrini. Podľa neho potrebuje žilinské letisko dostávať primeranú ročnú dotáciu na zabezpečenie minimálne základných bezpečnostných a požiarnych predpisov.

SkryťVypnúť reklamu

"Bolo by zlé, ak by nedostatočným financovaním, tak zo strany štátu, ako aj vyššieho územného celku, došlo k strate takejto významnej infraštruktúry, ktorá v regióne je," povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu počas minulotýždňovej návštevy Žiliny.

Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa dotácia zo štátneho rozpočtu na financovaní leteckých spoločností rapídne znížila. Kým ešte v roku 2013 išlo zo štátneho rozpočtu na prevádzku letiska v Dolnom Hričove približne 2,5 milióna eur, vlani to bolo už iba niečo vyše 203-tisíc eur.

„Ministerstvo dopravy sa snaží nájsť aj dodatočné finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie prevádzky letiska,“ poskytli stanovisko z Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

O zachovanie funkčného letiska má snahu aj menšinový akcionár – Žilinský samosprávny kraj (podiel v Letiskovej spoločnosti 0,465 %). „Spolupracujeme na udržaní existencie letiska v Žilinskom kraji a propagujeme ho tiež na významných stretnutiach so zahraničnými partnermi i na medzinárodných veľtrhoch. Žilinský kraj má zástupcov v predstavenstve a dozornej rade Letiskovej spoločnosti Žilina,“ informovala hovorkyňa župy Lenka Záteková.

Letisko Žilina drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Vysoká škola dopravná poskytovala letecký výcvik už v roku 1962. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V roku 2015 ich dispečeri zaznamenali celkovo 7832. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2015 ich narátali len 888. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.

Pravidelná linka na trase Žilina – Praha – Žilina bola po prvýkrát zavedená v roku 1974 spolu s otvorením žilinského letiska. Linku prevádzkovala slovenská spoločnosť Slov Air do roku 1981. Od jesene 1997 do leta 1998 lietala na linke Žilina – Praha – Žilina česká letecká spoločnosť Air Ostrava, ktorá lety zastavila pre celkové ukončenie činnosti leteckého dopravcu. Do tretice bola linka obnovená po sprevádzkovaní nového terminálu na žilinskom letisku v júli2015 spoločnosťou České aerolínie. V auguste 2012 ČSA oznámila zrušenie linky do Žiliny. Pravidelné letecké spojenie so svetom od vtedy žilinské letisko nemá.

Okrem bežných komerčných a výcvikových letov sa letiskový areál stal vlani 6. júla miestom koncertu skupiny Iron Meiden s prívlastkom „najväčší koncert roka na Slovensku“. Okrem neho tu v minulom roku zorganizovali pre priaznivcov športového lietania aero víkend.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 084
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 573
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 323
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 221
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 603
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 944
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 435
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 880

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 943
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 919
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 428
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 020
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračná foto.

Komentáre k zápasom 1. kola VI. ligy.


9 h

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


12 h
Za chrbát Jána Kasmana si v Tvrdošíne našli cestu lopty od japonských strelcov.

Komentáre k zápasom 1. kola V. ligy.


15 h
Ilustračná foto.

Cez víkend sa odohralo 1. kolo oblastných futbalových súťaží.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


16 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


18 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  4. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  5. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 943
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 053
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 919
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 428
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 233
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 020
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu