ŽILINA. O necelé dva roky sa dopravné prúdy, ktoré smerujú do Žiliny z diaľnice D1, rozdelia. Na jeseň v roku 2018 odovzdá Národná diaľničná spoločnosť diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a privádzač do Žiliny. Časť záťaže preberie výjazd z diaľnice D3 v Strážove. Ten bude naďalej výhodný pre tranzitnú dopravu a časť Žilinčanov, ktorí bývajú v severnej časti mesta.
No pribudne nový diaľničný úsek D1-tky s privádzačom Žilina, ktorý vyústi pri Metre do Rajeckej cesty (I/64). Kým bude diaľnica D1 končiť pri Lietavskej Lúčke, po novej diaľnici sa budú voziť jedine Žilinčania z juhu mesta. K nim sa možno pridá niekoľko zablúdených vodičov, ktorí pri svojej ceste na východ nepoužijú výjazd v Strážove, ale do Žiliny sa dostanú južným obchvatom mesta.
Prvý rok bez problémov
Podľa dopravného analytika Ľubomíra Palčáka budú diaľničný privádzač z diaľnice D1 využívať najmä vodiči zo Soliniek, Bánovej, Hlín, Bôrika, Vlčiniec, Trnového a ďalších juhovýchodne až juhozápadne orientovaných mestských častí Žiliny.
„Znamená to, že väčšina z nich opustí privádzač už v okružnej križovatke pri Metre a ďalej bude pokračovať sieťou miestnych komunikácií. V budúcnosti tieto toky bude distribuovať juhovýchodný (IV.) mestský okruh prepojený na cestu I/18. Dá sa preto predpokladať, že po spustení prvého stavebného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala nedôjde k výraznému nárastu dopravného zaťaženia na ceste I/64 vedenej Rajeckou cestou.“
Zákaz tranzitu
Ľubomír Palčák však varuje, že problém môže nastať od konca roku 2019, keď otvoria ďalšiu časť diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala smerom na Martin. Vtedy bude diaľničný privádzač na Solinky atraktívny nielen pre Žilinčanov. Lákať bude aj tranzit. Motoristi smerujúci z východu na Kysuce a naopak si cez Žilinu môžu krátiť cestu. Rajeckú cestu, ale aj svetelnú križovatku pri Metre, môže tranzitná doprava upchať.
Ani dnes nie je situácia na Rajeckej ceste jednoduchá. Dostať sa z Bytčice ráno alebo do Bytčice v popoludňajších hodinách môže byť v budúcnosti ešte väčší problém ako teraz. Ľubomír Palčák dokonca navrhuje, aby po roku 2019 mala tranzitná doprava zákaz prejazdu cez intravilán Žiliny.
Správa ciest nič nechystá
Pre Slovenskú správu ciest sú úvahy Ľubomíra Palčáka o možnom náraste intenzity dopravy v Žiline veľmi vzdialenou budúcnosťou. Zaťaženie Rajeckej cesty a tranzit vodičov cez Žilinu teraz neriešia a žiadne opatrenia dopredu nechystajú.
„Slovenská správa ciest nepripravuje žiadnu zmenu organizácie dopravy na svetelnej križovatke pri žilinskom Metre. Nechystá ani technické opatrenia s predpokladaným nárastom intenzity dopravy po dobudovaní diaľničnej siete v okolí Žiliny,“ odpísala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. Dodala, že neuvažujú nad úplným zákazom tranzitu cez Žilinu.
Urobte opatrenia
Podľa Ľubomíra Palčáka si však väčšia intenzita dopravy vyžiada na Rajeckej ceste a na úsekoch ciest I. triedy vedených 3. mestským okruhom viacero opatrení.
„Vzhľadom na vysoký podiel nákladnej dopravy v kombinácii s vnútornou dopravou mesta bude potrebné prehodnotiť lokalizáciu zastávok MHD z dôvodu zaradzovania autobusov a možným kolíznym situáciám, prehodnotiť priepletový úsek za križovatkou Rondel v smere na Rajeckú, posúdiť dopravnú situáciu v mieste pripájacieho pruhu v križovatke ulíc Rajecká a Mostná v smere na Nemocničnú, zmeniť pripojenie priamej vetvy Rajeckej a Mostnej ulice pod Rondlom, zvážiť mimoúrovňové prechody pre chodcov vybudovaním lávok alebo podchodov a podobne,“ vymenúva dlhý zoznam opatrení, ktoré by mali úrady urobiť v Žiline ešte pred spustením dopravy na novú diaľnicu.