Streda, 17. január, 2018 | Meniny má Nataša
Pridajte si svoje mesto

Stovky protestujúcich zablokovali kysuckú cestu smrti (+FOTO a VIDEO)

Išlo o prvé zo série protestných blokád. Organizátori chcú v tlaku na vládu a Národnú diaľničnú spoločnosť pokračovať.

Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

POVINA. „Nechceme kolóny, chceme diaľnicu“ alebo „Aj na Kysuciach sú daňoví poplatníci“. Niekoľko stoviek Kysučanov zablokovalo o 13. hodine mimoriadne frekventovanú cestu I/11, ktorá smeruje zo Žiliny do Českej a Poľskej republiky.

Pre asi polhodinový protest si vybrali prechod pre chodcov v Povine pri Kysuckom Novom Meste. Poukázali na nevyhnutnosť riešenia dopravnej situácie na Kysuciach.

Organizátor protestov pred pretestujúcimi povedal, že blokáda má byť demonštráciou toho, že Kysučania držia spolu. Protest mal vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.

„Tým, že sa posúva výstavba diaľnice až na rok 2026, Kysuce sa dostávajú do obrovských problémov. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po ceste popod Strečno. Apelujeme na vedúcich predstaviteľov štátu, aby začali niečo robiť, aby zrýchlili výstavbu diaľnice a neignorovali fakty o tom, koľko áut prechádza po ceste a koľko životov už vyhaslo na ceste medzi Žilinou a Čadcou.“

Pretestujúci ako dôvod svojej účasti na blokáde najčastejšie skloňovali kolóny, ktoré im strpčujú život, ohrozenie bezpečnosti a časté tragické nehody. „Som otec troch detí, nechcem, aby skončili pod kolesami auta. Vláda už by sa mala rozhýbať. Kysuce sú vždy na chvoste záujmu,“ argumentuje Michal, ktorý prišiel pomôcť blokáde z Kysuckého Nového Mesta.

Pavol z Kysuckého Lieskovca sa po „ceste smrti“ presúva do práce každý deň. Dnes sa so svojou dodávkou dostal do niekoľkokilometrovej kolóny. „Ja to podporujem, lebo je tu veľa nehôd. Videl som aj smrteľné nehody. Protest má vôbec nezlostí. Počkať polhodiny nie je problém. Už som tu čakal aj dve-tri hodiny. Vtedy sa bojovalo o niečí život, teraz sa bojuje za perspektívu.“

Nehody sú na dennom poriadku

Podľa polície je dopravné zaťaženie cesty spájajúcej Žilinu s Poľskom a Moravou také výrazné, že každé zaváhanie vodiča má väčšinou fatálne následky.

„V roku 2016 sme zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 5 osôb usmrtených 11 osôb ťažko zranených a 20 osôb ľahko zranených,“ informovala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová. V tomto roku si vážna dopravná nehoda 21. januára v Krásne nad Kysucou (okres Čadca) vyžiadala tri obete.

Diaľnice nie sú pripravené

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že posúva svoje plány dokončenia kysuckej D3 až na rok 2026. Najneskôr dobudujú diaľnicu D3 práve v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde sú úseky najmenej pripravené.

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková potvrdila, že prípravu výstavby diaľnic ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania.“

Priemyselné srdce Európy

Protestnú blokádu prišli podporiť viacerí kysuckí starostovia a primátori. Primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel nerozumie, prečo sa výstavba úsekov nekoordinuje a diaľnica na Kysuciach sa bude stavať niekoľko desiatok rokov.

„Na ceste I/11 sú dve kritické miesta. Jedným je Čadca a druhým Kysucké Nové Mesto. Obchvat v Čadci sa však už začal budovať a Čadčanom sa uľaví. Nič to však nerieši pre kompletné spojenie so Žilinou. Kým nebudú dobudované úseky pri Kysuckom Novom Meste, ľudia sa do práce ľahšie nedostanú,“ tvrdí Hartel.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc zdôraznil, že Kysuce sa nachádzajú v priemyselnom srdci Európy. „Je tu veľa podnikov, Kysuce susedia s najpriemyselnejšou oblasťou Poľska a českým Ostravskom. V tomto trojuholníku, kde by mala stáť diaľnica, je cesta pre konské vozy ešte z jantárovej doby,“ odľahčil miestami napätú situáciu na protestnej blokáde.

Pripomenul, že hoci do Povinej prišli stovky ľudí všetkých vekových kategórií, Kysučania v minulosti nikdy neprotestovali. „Pred sto rokmi sa v tichosti zobrali a odišli z Uhorska do Ameriky, pred päťdesiatimi rokmi neprotestovali a odišli na Ostravsko. Dnes odchádzajú za prácou do zahraničia. Toto nie je náš cieľ, my tých ľudí potrebujeme v podnikoch. Dnes je tu konečne relatívne dobre, iba sedempercentná nezamestnanosť. Dnes máme kvantum práce. Pre našu generáciu musíme vytvoriť podmienky,“ dodal Janoška.

Znepokojení výrobcovia

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Približne 700 z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Blokáda sa priamo dotkla šiestich autobusových spojov pre popoludňajšiu zmenu, ktoré sa mali v čase protestu presúvať po ceste I/11. Kia sa na situáciu pripravila. „Cestovný poriadok dotknutých autobusových spojov bol z dôvodu avizovanej blokády upravený a spoje presmerované tak, aby sa popoludňajšia zmena začala v pravidelnom čase bez meškania,“ informoval hovorca montážneho závodu Jozef Bače.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

V kolóne počas blokády čakali aj pravidelné autobusové linky. Podľa slov hovorkyne SAD Žilina Ivany Strelcovej vypravujú v úseku Žilina Kysucké Nové Mesto denne viac ako sto autobusových spojov. V úseku z Kysuckého Nového Mesta na Povinu ďalších 112 spojov.


  1. Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém Foto 5 777
  2. Policajti pátrajú po šoférovi, ktorý sa medzi Žilinou a Martinom zavesil na sanitku 837
  3. S autom prešiel na krajnicu a narazil do dôchodkyne 678
  4. V tuneli Považský Chlmec jazdil v protismere. Bol poriadne opitý a na cudzom vozidle 530
  5. Neprešiel ani týžden a bilbordy sú späť 300
  6. Cesty sú po snežení prejazdné. Dopravu skomplikuje vietor 234
  7. Korčuliarsku techniku cibrí aj krasokorčuľovaním. Vo Švédsku hrával s Cehlárikom, raz by sa rád vydal za ním do NHL 172
  8. Prehra Makroteamu so Slovanom, boj o želanú tretiu priečku pred play-off však pokračuje 102
  9. Žilina má nové ulice. Obyvatelia si musia vymeniť občiansky preukaz 90
  10. Lyžiarov opäť čaká prechod Jánošíkovým krajom 73

Najčítanejšie správy

Žilina

Pozor, na ceste sú klince! Značkou upozornil žilinský poslanec na dlhodobý problém

Kritická dopravná situácia v čase špičky v Bánovej priniesla radikálne riešenie. Obyvateľ mestskej časti sa bráni prejazdu áut klincami.

Policajti pátrajú po šoférovi, ktorý sa medzi Žilinou a Martinom zavesil na sanitku

Video z nebezpečnej jazdy poslúži na objasnenie priestupku.

S autom prešiel na krajnicu a narazil do dôchodkyne

Spôsobil jej vážne poranenia. Hrozí mu väzenie.

Neprešiel ani týžden a bilbordy sú späť

Mesto sa pustilo do boja proti nelegálnym bilbordom. Zdá sa však, že niektoré spoločnosti nariadenie ignorujú. Situáciu preveruje polícia.

Blízke regióny

Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere

Štyridsaťdvaročný vodič, ktorému namerali policajti až 2,48 promile, jazdil na diaľnici v protismere.

Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1

Dvaja ministri vo vyhlásení, ktoré včera podpísali v Žywci, potvrdzujú potrebu pokračovať v príprave výstavby diaľnice D3 na slovenskej strane a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko - jadranského koridoru.

Kamión sa vyvalil na chodník pre chodcov

Turci nezvládli prejazd dedinou, skončili v priekope.

Rýchlik v Čadci stojí, cestujúci však nemôžu doň nastúpiť

Kysučania sú nespokojní s novým grafikonom. Ide konkrétne o ranný rýchlik Slovakia, ktorý už v Čadci nezastavuje pre cestujúcich. Paradoxom je, že tam pritom stojí, ale len pre výmenu vlakových čiat.

Ukradnutý lesný traktor konečne našli

Špeciálny stroj ukradli pred dvoma mesiacmi, majiteľovi pomohol pri hľadaní aj článok v novinách a na internete.

Všetky správy

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

Stretol som desiatky satanom posadnutých ľudí, tvrdí exorcista

Exorcista môže pomôcť veriacemu človeku uniknúť pred problémami, ale nie ich vyriešiť, vraví psychiater Hunčík.

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola jeho kolegu

Slovenský jazdec obsadil na úvod Tour Down Under tretie miesto.

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.