Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Stovky protestujúcich zablokovali kysuckú cestu smrti (+FOTO a VIDEO)

Išlo o prvé zo série protestných blokád. Organizátori chcú v tlaku na vládu a Národnú diaľničnú spoločnosť pokračovať.

Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

POVINA. „Nechceme kolóny, chceme diaľnicu“ alebo „Aj na Kysuciach sú daňoví poplatníci“. Niekoľko stoviek Kysučanov zablokovalo o 13. hodine mimoriadne frekventovanú cestu I/11, ktorá smeruje zo Žiliny do Českej a Poľskej republiky.

Pre asi polhodinový protest si vybrali prechod pre chodcov v Povine pri Kysuckom Novom Meste. Poukázali na nevyhnutnosť riešenia dopravnej situácie na Kysuciach.

Organizátor protestov pred pretestujúcimi povedal, že blokáda má byť demonštráciou toho, že Kysučania držia spolu. Protest mal vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tým, že sa posúva výstavba diaľnice až na rok 2026, Kysuce sa dostávajú do obrovských problémov. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po ceste popod Strečno. Apelujeme na vedúcich predstaviteľov štátu, aby začali niečo robiť, aby zrýchlili výstavbu diaľnice a neignorovali fakty o tom, koľko áut prechádza po ceste a koľko životov už vyhaslo na ceste medzi Žilinou a Čadcou.“

Pretestujúci ako dôvod svojej účasti na blokáde najčastejšie skloňovali kolóny, ktoré im strpčujú život, ohrozenie bezpečnosti a časté tragické nehody. „Som otec troch detí, nechcem, aby skončili pod kolesami auta. Vláda už by sa mala rozhýbať. Kysuce sú vždy na chvoste záujmu,“ argumentuje Michal, ktorý prišiel pomôcť blokáde z Kysuckého Nového Mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Pavol z Kysuckého Lieskovca sa po „ceste smrti“ presúva do práce každý deň. Dnes sa so svojou dodávkou dostal do niekoľkokilometrovej kolóny. „Ja to podporujem, lebo je tu veľa nehôd. Videl som aj smrteľné nehody. Protest má vôbec nezlostí. Počkať polhodiny nie je problém. Už som tu čakal aj dve-tri hodiny. Vtedy sa bojovalo o niečí život, teraz sa bojuje za perspektívu.“

Nehody sú na dennom poriadku

Podľa polície je dopravné zaťaženie cesty spájajúcej Žilinu s Poľskom a Moravou také výrazné, že každé zaváhanie vodiča má väčšinou fatálne následky.

„V roku 2016 sme zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 5 osôb usmrtených 11 osôb ťažko zranených a 20 osôb ľahko zranených,“ informovala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová. V tomto roku si vážna dopravná nehoda 21. januára v Krásne nad Kysucou (okres Čadca) vyžiadala tri obete.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľnice nie sú pripravené

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že posúva svoje plány dokončenia kysuckej D3 až na rok 2026. Najneskôr dobudujú diaľnicu D3 práve v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde sú úseky najmenej pripravené.

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková potvrdila, že prípravu výstavby diaľnic ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania.“

Priemyselné srdce Európy

Protestnú blokádu prišli podporiť viacerí kysuckí starostovia a primátori. Primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel nerozumie, prečo sa výstavba úsekov nekoordinuje a diaľnica na Kysuciach sa bude stavať niekoľko desiatok rokov.

„Na ceste I/11 sú dve kritické miesta. Jedným je Čadca a druhým Kysucké Nové Mesto. Obchvat v Čadci sa však už začal budovať a Čadčanom sa uľaví. Nič to však nerieši pre kompletné spojenie so Žilinou. Kým nebudú dobudované úseky pri Kysuckom Novom Meste, ľudia sa do práce ľahšie nedostanú,“ tvrdí Hartel.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc zdôraznil, že Kysuce sa nachádzajú v priemyselnom srdci Európy. „Je tu veľa podnikov, Kysuce susedia s najpriemyselnejšou oblasťou Poľska a českým Ostravskom. V tomto trojuholníku, kde by mala stáť diaľnica, je cesta pre konské vozy ešte z jantárovej doby,“ odľahčil miestami napätú situáciu na protestnej blokáde.

Pripomenul, že hoci do Povinej prišli stovky ľudí všetkých vekových kategórií, Kysučania v minulosti nikdy neprotestovali. „Pred sto rokmi sa v tichosti zobrali a odišli z Uhorska do Ameriky, pred päťdesiatimi rokmi neprotestovali a odišli na Ostravsko. Dnes odchádzajú za prácou do zahraničia. Toto nie je náš cieľ, my tých ľudí potrebujeme v podnikoch. Dnes je tu konečne relatívne dobre, iba sedempercentná nezamestnanosť. Dnes máme kvantum práce. Pre našu generáciu musíme vytvoriť podmienky,“ dodal Janoška.

Znepokojení výrobcovia

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Približne 700 z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Blokáda sa priamo dotkla šiestich autobusových spojov pre popoludňajšiu zmenu, ktoré sa mali v čase protestu presúvať po ceste I/11. Kia sa na situáciu pripravila. „Cestovný poriadok dotknutých autobusových spojov bol z dôvodu avizovanej blokády upravený a spoje presmerované tak, aby sa popoludňajšia zmena začala v pravidelnom čase bez meškania,“ informoval hovorca montážneho závodu Jozef Bače.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

V kolóne počas blokády čakali aj pravidelné autobusové linky. Podľa slov hovorkyne SAD Žilina Ivany Strelcovej vypravujú v úseku Žilina Kysucké Nové Mesto denne viac ako sto autobusových spojov. V úseku z Kysuckého Nového Mesta na Povinu ďalších 112 spojov.

Načítavam video...

Načítavam video...

Načítavam video...

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 569
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 420
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 989
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 387
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 021
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 640
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 798
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 489
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Ščasný: Máme na stred II. ligy, bez posíl tu nebudem

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

Už ste čítali?