Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Stovky protestujúcich zablokovali kysuckú cestu smrti (+FOTO a VIDEO)

Išlo o prvé zo série protestných blokád. Organizátori chcú v tlaku na vládu a Národnú diaľničnú spoločnosť pokračovať.

Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

POVINA. „Nechceme kolóny, chceme diaľnicu“ alebo „Aj na Kysuciach sú daňoví poplatníci“. Niekoľko stoviek Kysučanov zablokovalo o 13. hodine mimoriadne frekventovanú cestu I/11, ktorá smeruje zo Žiliny do Českej a Poľskej republiky.

Pre asi polhodinový protest si vybrali prechod pre chodcov v Povine pri Kysuckom Novom Meste. Poukázali na nevyhnutnosť riešenia dopravnej situácie na Kysuciach.

Organizátor protestov pred pretestujúcimi povedal, že blokáda má byť demonštráciou toho, že Kysučania držia spolu. Protest mal vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tým, že sa posúva výstavba diaľnice až na rok 2026, Kysuce sa dostávajú do obrovských problémov. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po ceste popod Strečno. Apelujeme na vedúcich predstaviteľov štátu, aby začali niečo robiť, aby zrýchlili výstavbu diaľnice a neignorovali fakty o tom, koľko áut prechádza po ceste a koľko životov už vyhaslo na ceste medzi Žilinou a Čadcou.“

Pretestujúci ako dôvod svojej účasti na blokáde najčastejšie skloňovali kolóny, ktoré im strpčujú život, ohrozenie bezpečnosti a časté tragické nehody. „Som otec troch detí, nechcem, aby skončili pod kolesami auta. Vláda už by sa mala rozhýbať. Kysuce sú vždy na chvoste záujmu,“ argumentuje Michal, ktorý prišiel pomôcť blokáde z Kysuckého Nového Mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Pavol z Kysuckého Lieskovca sa po „ceste smrti“ presúva do práce každý deň. Dnes sa so svojou dodávkou dostal do niekoľkokilometrovej kolóny. „Ja to podporujem, lebo je tu veľa nehôd. Videl som aj smrteľné nehody. Protest má vôbec nezlostí. Počkať polhodiny nie je problém. Už som tu čakal aj dve-tri hodiny. Vtedy sa bojovalo o niečí život, teraz sa bojuje za perspektívu.“

Nehody sú na dennom poriadku

Podľa polície je dopravné zaťaženie cesty spájajúcej Žilinu s Poľskom a Moravou také výrazné, že každé zaváhanie vodiča má väčšinou fatálne následky.

„V roku 2016 sme zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 5 osôb usmrtených 11 osôb ťažko zranených a 20 osôb ľahko zranených,“ informovala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová. V tomto roku si vážna dopravná nehoda 21. januára v Krásne nad Kysucou (okres Čadca) vyžiadala tri obete.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľnice nie sú pripravené

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že posúva svoje plány dokončenia kysuckej D3 až na rok 2026. Najneskôr dobudujú diaľnicu D3 práve v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde sú úseky najmenej pripravené.

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková potvrdila, že prípravu výstavby diaľnic ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania.“

Priemyselné srdce Európy

Protestnú blokádu prišli podporiť viacerí kysuckí starostovia a primátori. Primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel nerozumie, prečo sa výstavba úsekov nekoordinuje a diaľnica na Kysuciach sa bude stavať niekoľko desiatok rokov.

„Na ceste I/11 sú dve kritické miesta. Jedným je Čadca a druhým Kysucké Nové Mesto. Obchvat v Čadci sa však už začal budovať a Čadčanom sa uľaví. Nič to však nerieši pre kompletné spojenie so Žilinou. Kým nebudú dobudované úseky pri Kysuckom Novom Meste, ľudia sa do práce ľahšie nedostanú,“ tvrdí Hartel.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc zdôraznil, že Kysuce sa nachádzajú v priemyselnom srdci Európy. „Je tu veľa podnikov, Kysuce susedia s najpriemyselnejšou oblasťou Poľska a českým Ostravskom. V tomto trojuholníku, kde by mala stáť diaľnica, je cesta pre konské vozy ešte z jantárovej doby,“ odľahčil miestami napätú situáciu na protestnej blokáde.

Pripomenul, že hoci do Povinej prišli stovky ľudí všetkých vekových kategórií, Kysučania v minulosti nikdy neprotestovali. „Pred sto rokmi sa v tichosti zobrali a odišli z Uhorska do Ameriky, pred päťdesiatimi rokmi neprotestovali a odišli na Ostravsko. Dnes odchádzajú za prácou do zahraničia. Toto nie je náš cieľ, my tých ľudí potrebujeme v podnikoch. Dnes je tu konečne relatívne dobre, iba sedempercentná nezamestnanosť. Dnes máme kvantum práce. Pre našu generáciu musíme vytvoriť podmienky,“ dodal Janoška.

Znepokojení výrobcovia

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Približne 700 z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Blokáda sa priamo dotkla šiestich autobusových spojov pre popoludňajšiu zmenu, ktoré sa mali v čase protestu presúvať po ceste I/11. Kia sa na situáciu pripravila. „Cestovný poriadok dotknutých autobusových spojov bol z dôvodu avizovanej blokády upravený a spoje presmerované tak, aby sa popoludňajšia zmena začala v pravidelnom čase bez meškania,“ informoval hovorca montážneho závodu Jozef Bače.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

V kolóne počas blokády čakali aj pravidelné autobusové linky. Podľa slov hovorkyne SAD Žilina Ivany Strelcovej vypravujú v úseku Žilina Kysucké Nové Mesto denne viac ako sto autobusových spojov. V úseku z Kysuckého Nového Mesta na Povinu ďalších 112 spojov.

Načítavam video...

Načítavam video...

Načítavam video...

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 706
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 392
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 480
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 428
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  3. Zuzana Cascino: Striptér duše
  4. Jano Richter: Stotisíc pre Mikulca versus milión pre opozičníka. Čo je horšie?
  5. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  6. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  7. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  8. Martin Greguš: GDPR akadémia pre laika - každý deň tento týždeň jeden krok. Dnes: Osobné údaje, získanie súhlasu, správca, typy a zásady ich spracovania
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 916
  3. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 263
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  7. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 282
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  1. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  2. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  3. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  4. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Andrej Majštiník (vľavo) v pohárovom zápase proti Žiline.

Rozhovor s útočníkom TJ Jednota Bánová.


25. sep

Frézovať sa bude v nočných hodinách.


TASR 25. sep

ŽSK v spolupráci s ďalšími zamestnávateľmi v kraji zaočkoval už viac než 800 pracovníkov.


TASR 25. sep
Tréner Žiliny Stanislav Škorvánek.

Po dvoch zápasoch má Žilina skóre 12:3.


25. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obeť mala len 27 rokov.


25. sep

Dieťa spadlo do podzemnej nádoby na zber dažďovej vody.


a 1 ďalší 25. sep

Vodič motocykla neprežil náraz do dopravnej značky. Osobné auto, v ktorom boli aj dve deti, sa zrazilo s domiešavačom.


25. sep

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej a myjavskej pôrodnici. Ich fotky boli zverejnené v MY Trenčianskych novinách.


21 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  3. Zuzana Cascino: Striptér duše
  4. Jano Richter: Stotisíc pre Mikulca versus milión pre opozičníka. Čo je horšie?
  5. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  6. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  7. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  8. Martin Greguš: GDPR akadémia pre laika - každý deň tento týždeň jeden krok. Dnes: Osobné údaje, získanie súhlasu, správca, typy a zásady ich spracovania
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 916
  3. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 263
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  7. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 282
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  1. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  2. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  3. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  4. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu