Utorok, 26. marec, 2019 | Meniny má Emanuel

Stovky protestujúcich zablokovali kysuckú cestu smrti (+FOTO a VIDEO)

Išlo o prvé zo série protestných blokád. Organizátori chcú v tlaku na vládu a Národnú diaľničnú spoločnosť pokračovať.

Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. Na blokádu prišlo niekoľko stoviek Kysučanov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

POVINA. „Nechceme kolóny, chceme diaľnicu“ alebo „Aj na Kysuciach sú daňoví poplatníci“. Niekoľko stoviek Kysučanov zablokovalo o 13. hodine mimoriadne frekventovanú cestu I/11, ktorá smeruje zo Žiliny do Českej a Poľskej republiky.

Pre asi polhodinový protest si vybrali prechod pre chodcov v Povine pri Kysuckom Novom Meste. Poukázali na nevyhnutnosť riešenia dopravnej situácie na Kysuciach.

Organizátor protestov pred pretestujúcimi povedal, že blokáda má byť demonštráciou toho, že Kysučania držia spolu. Protest mal vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.

„Tým, že sa posúva výstavba diaľnice až na rok 2026, Kysuce sa dostávajú do obrovských problémov. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po ceste popod Strečno. Apelujeme na vedúcich predstaviteľov štátu, aby začali niečo robiť, aby zrýchlili výstavbu diaľnice a neignorovali fakty o tom, koľko áut prechádza po ceste a koľko životov už vyhaslo na ceste medzi Žilinou a Čadcou.“

Pretestujúci ako dôvod svojej účasti na blokáde najčastejšie skloňovali kolóny, ktoré im strpčujú život, ohrozenie bezpečnosti a časté tragické nehody. „Som otec troch detí, nechcem, aby skončili pod kolesami auta. Vláda už by sa mala rozhýbať. Kysuce sú vždy na chvoste záujmu,“ argumentuje Michal, ktorý prišiel pomôcť blokáde z Kysuckého Nového Mesta.

Pavol z Kysuckého Lieskovca sa po „ceste smrti“ presúva do práce každý deň. Dnes sa so svojou dodávkou dostal do niekoľkokilometrovej kolóny. „Ja to podporujem, lebo je tu veľa nehôd. Videl som aj smrteľné nehody. Protest má vôbec nezlostí. Počkať polhodiny nie je problém. Už som tu čakal aj dve-tri hodiny. Vtedy sa bojovalo o niečí život, teraz sa bojuje za perspektívu.“

Nehody sú na dennom poriadku

Podľa polície je dopravné zaťaženie cesty spájajúcej Žilinu s Poľskom a Moravou také výrazné, že každé zaváhanie vodiča má väčšinou fatálne následky.

„V roku 2016 sme zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 5 osôb usmrtených 11 osôb ťažko zranených a 20 osôb ľahko zranených,“ informovala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová. V tomto roku si vážna dopravná nehoda 21. januára v Krásne nad Kysucou (okres Čadca) vyžiadala tri obete.

Diaľnice nie sú pripravené

Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že posúva svoje plány dokončenia kysuckej D3 až na rok 2026. Najneskôr dobudujú diaľnicu D3 práve v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde sú úseky najmenej pripravené.

Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková potvrdila, že prípravu výstavby diaľnic ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania.“

Priemyselné srdce Európy

Protestnú blokádu prišli podporiť viacerí kysuckí starostovia a primátori. Primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel nerozumie, prečo sa výstavba úsekov nekoordinuje a diaľnica na Kysuciach sa bude stavať niekoľko desiatok rokov.

„Na ceste I/11 sú dve kritické miesta. Jedným je Čadca a druhým Kysucké Nové Mesto. Obchvat v Čadci sa však už začal budovať a Čadčanom sa uľaví. Nič to však nerieši pre kompletné spojenie so Žilinou. Kým nebudú dobudované úseky pri Kysuckom Novom Meste, ľudia sa do práce ľahšie nedostanú,“ tvrdí Hartel.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc zdôraznil, že Kysuce sa nachádzajú v priemyselnom srdci Európy. „Je tu veľa podnikov, Kysuce susedia s najpriemyselnejšou oblasťou Poľska a českým Ostravskom. V tomto trojuholníku, kde by mala stáť diaľnica, je cesta pre konské vozy ešte z jantárovej doby,“ odľahčil miestami napätú situáciu na protestnej blokáde.

Pripomenul, že hoci do Povinej prišli stovky ľudí všetkých vekových kategórií, Kysučania v minulosti nikdy neprotestovali. „Pred sto rokmi sa v tichosti zobrali a odišli z Uhorska do Ameriky, pred päťdesiatimi rokmi neprotestovali a odišli na Ostravsko. Dnes odchádzajú za prácou do zahraničia. Toto nie je náš cieľ, my tých ľudí potrebujeme v podnikoch. Dnes je tu konečne relatívne dobre, iba sedempercentná nezamestnanosť. Dnes máme kvantum práce. Pre našu generáciu musíme vytvoriť podmienky,“ dodal Janoška.

Znepokojení výrobcovia

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Približne 700 z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Blokáda sa priamo dotkla šiestich autobusových spojov pre popoludňajšiu zmenu, ktoré sa mali v čase protestu presúvať po ceste I/11. Kia sa na situáciu pripravila. „Cestovný poriadok dotknutých autobusových spojov bol z dôvodu avizovanej blokády upravený a spoje presmerované tak, aby sa popoludňajšia zmena začala v pravidelnom čase bez meškania,“ informoval hovorca montážneho závodu Jozef Bače.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

V kolóne počas blokády čakali aj pravidelné autobusové linky. Podľa slov hovorkyne SAD Žilina Ivany Strelcovej vypravujú v úseku Žilina Kysucké Nové Mesto denne viac ako sto autobusových spojov. V úseku z Kysuckého Nového Mesta na Povinu ďalších 112 spojov.

Načítavám video...

Načítavám video...

Načítavám video...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 31 144
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 977
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 188
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 357
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 514
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 147
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 141
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 258
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 038
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 2 986

Hlavné správy z MY Žilina

Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis

Spoločnosti Stredoslovenská energetika Holding, a. s., a Stredoslovenská distribučná, a. s., predávajú na strednom Slovensku niekoľko zaujímavých nehnuteľností.

Žilina stále nemá mestské trhovisko

Krajské mesto Žilina nemá dodnes dôstojné mestské trhovisko. Na to, ako to vníma radnica, sme sa opýtali priamo primátora Petra Fiabáneho.

Súčasný stav.

Gbeľany sa pobijú o historický postup

ŠK Gbeľany majú blízko k piatoligovej účasti. Po jeseni mali náskok 11 bodov.

V Gbeľanoch by na konci sezóny radi oslavovali titul.

V Malej Fatre je vyhlásený druhý lavínový stupeň

Najväčší problém predstavujú náfuky nového snehu, ktoré nie sú pevne zviazané s podkladom.

Ilustračné foto.

Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Peter Fiabáne vníma nedávny neúspech aj ako príležitosť.

Žilinskí hokejisti budú v budúcej sezóne pôsobiť v prvej lige.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Peter Fiabáne vníma nedávny neúspech aj ako príležitosť.

Po Kobezdovej smrti som chcel splniť dohodnutý sľub, hovorí o návrate do Dukly Radivojevič

Branko Radivojevič cíti, že nastal správny čas ukončiť kariéru.

Vybrali SME

Už ste čítali?