REGIÓN. Severozápadnú časť Žiliny od Strážova cez Kragujevskú ulicu a Brodno čaká výrazné odľahčenie dopravy. Už v tomto roku by mal časť tranzitnej dopravy, ktorá v súčasnosti smeruje cez Žilinu, odviesť na Kysuce nový obchvat Žiliny - len 4,25 kilometrov dlhý úsek diaľnice D3 oficiálne nazývaný Žilina, Strážov – Žilina, Brodno.
Severozápadný diaľničný obchvat krajského mesta vedie ponad vodnú nádrž Hričov a pri Považskom Chlmci sa estakádou napája do viac ako dva kilometre dlhého tunela. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek dokončený v júni tohto roka. Aj pri výstavbe tohto diaľničného obchvatu hlásia stavbári zdržanie. Aktuálne sa ukončenie prác predpokladá v novembri 2017.
Národná diaľničná spoločnosť aktuálne odhaduje, že na mimoriadne komplikovanom úseku majú stavebné firmy za sebou 70 percent prác. Výrazne pokročili práce na nosných objektoch stavby. „Kompletne sa vybudovalo sekundárne ostenie tunela Považský Chlmec, dokončili sa nosné konštrukcie mostov ponad vodnú nádrž Hričov a riekou Kysuca. Momentálne budú prebiehať práce na osvetlení tunela Považský Chlmec, montáž technológie, realizácia požiarneho vodovodu, chodníkov a príprava podkladných vrstiev pre realizáciu vozovky tunela. Na mostných objektoch bude prebiehať realizácia izolácie a ríms,“ informovala o aktuálnom stave prác hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka, tento diaľničný projekt umožní odklonenie osobnej a nákladnej cestnej tranzitnej dopravy smerujúcej na sever a opačne z intravilánu Žiliny. Odľahčenie sa očakáva predovšetkým na ceste I/61 vedenej ulicami Hričovská, Kragujevská a žilinskou estakádou a na ceste I/11 od križovatky s ulicou Ľavobrežná v smere na Brodno.
„Po novovybudovanom obchvate bude po jeho uvedení do prevádzky denne jazdiť viac ako 8-tisíc vozidiel, z ktorých približne 45 percent bude tvoriť ťažká doprava. Na odľahčených úsekoch ciest I/61 a I/11 sa na základe zachyteného dopravného správania predpokladá celkový úbytok vozidiel priemerne o viac ako 32 percent,“ odhaduje Palčák.
Dodáva, že obyvateľom severozápadnej časti Žiliny sa bude po spustení obchvatu dýchať o čosi lepšie. Emisie z dopravy výrazne poklesnú. „Ročne sa na dotknutých úsekoch zníži produkcia oxidov dusíka zhruba o 60 ton a o viac ako 1500 ton oxidu uhoľnatého,“ predpokladá dopravný analytik.