REGIÓN. Súvislá diaľnica zo Žiliny smerom na Poľsko bude zrejme až o desať rokov. Národná diaľničná spoločnosť posúva svoje plány dokončenia kysuckej D3 až na rok 2026. Podľa súčasného harmonogramu by mali vodiči jazdiť na druhom profile diaľničného úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v auguste 2023. Ešte neskôr to však bude v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde sú úseky najmenej pripravené.
Časť diaľnice D3 z Kysuckého Nového Mesta do Oščadnice plánujú diaľničiari spustiť v júni 2025 a úsek z Brodna do Kysuckého Nového Mesta dokonca až v novembri 2026. Je to o tri roky neskôr, ako boli pôvodné plány. Projekt D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto aktuálne posudzujú z hľadiska vplyvov na životné prostredie. Národná diaľničná spoločnosť priznala, že tunelové riešenie nahradí estakádou.
Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková potvrdila, že prípravu výstavby diaľnic ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov. „Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania.“
Župa zasahuje
Úrad Žilinského samosprávneho kraja si vyžiadal od vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti aktuálne harmonogramy termínov ukončenia výstavby diaľničných úsekov a rýchlostných ciest v kraji. Odpoveď úradníkov i poslancov krajského zastupiteľstva nemilo prekvapila. Harmonogram považujú pre občanov a podnikateľov za absolútne nevyhovujúci. „Ak by sa mala realizovať chýbajúca dopravná infraštruktúra, najmä na trasách D1 a D3 v takto predložených termínoch, bude to mať za následok výrazné zhoršenie dopravno-bezpečnostnej situácie na území kraja, môže dôjsť k výraznej nespokojnosti občanov a podnikateľov a dôjde ku škodám na cestnej infraštruktúre ciest II. a III. triedy,“ uvádza sa v uznesení, ktoré mali poslanci zastupiteľstva na stole na decembrovom rokovaní.
Poslanci preto požiadali vládu a ministerstvá, aby urýchlili prípravu výstavby diaľnic a našli spôsob ich financovania. Vláde pripomínajú záväzky z jej programového vyhlásenia, ale aj sľuby, ktoré dala zahraničným investorom.
Nádej existuje
V centrále NDS ešte živia nádej na skoršie dokončenie diaľnice D3. Podľa hovorkyne sú nové termíny pre úseky Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica hraničné a počítajú s maximálnymi lehotami pre všetky kroky prípravných fáz. „Nejde o definitívne, pevne stanovené termíny ukončenia týchto stavieb. NDS predpokladá a robí všetko pre to, aby oba úseky D3 boli postavené skôr ako v roku 2026.“
Kým bude viesť Kysucami kompletná diaľnica, prinesie „cesta smrti“ ešte množstvo nehôd. Podľa polície je dopravné zaťaženie cesty spájajúcej Žilinu s Poľskom a Moravou také výrazné, že každé zaváhanie vodiča má väčšinou fatálne následky. „V roku 2016 sme zaevidovali na ceste I/11 celkom 85 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 5 osôb usmrtených 11 osôb ťažko zranených a 20 osôb ľahko zranených,“ informovala žilinská policajná hovorkyňa Jana Balogová.
Plánované ukončenie výstavby diaľničných úsekov v okolí Žiliny:
D1 - Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka - 9/2018
D1 - Lietavská Lúčka – Dubná Skala – 12/2019
D3 - Žilina, Strážov – Žilina, Brodno - 11/2017
D3 - Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto - 11/2026
D3 - Kysucké Nové Mesto – Oščadnica - 06/2025
D3- Oščadnica – Čadca, Bukov - 08/2023