Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Slovensko chce byť veľmoc vo výrobe komponentov. V Žiline hľadali dodávatelia nové trhy

Žilina bola dejiskom prestížnej konferencie automobilových dodávateľov zo strednej a východnej Európy. Na podujatie, ktoré je platformou pre výmenu kontaktov a informácií, prišli asi dve stovky účastníkov z desiatich krajín. Tí zastupovali 120 spoločností rýchlo sa rozvíjajúceho automobilového priemyslu.

ŽILINA. V slovenskom automobilovom priemysle aktuálne pôsobí 343 dodávateľov naviazaných na niektorú z trojice automobiliek, alebo dodávajúcich do automobilových závodov v okolitých štátoch. Do Žiliny prišli niektorí z nich upevniť si svoje dodávateľské vzťahy, alebo získať nové obchodné teritória. Konferencia Automotive Suppliers CEE bola aj príležitosťou pre nových dodávateľov dostať sa do reťazca niektorej z automobiliek. V Žiline im organizátori vytvorili priestor na kooperačné rozhovory.

Podujatie, ktoré organizuje Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora, otvoril podpredseda Žilinského samosprávneho kraja Jozef Štrba. Žilinský región označil po príchode Volkswagenu do Martina a Kie do Žiliny za automobilový región. Potvrdil nárast záujmu o duálne vzdelávanie v kraji. „Po nultom ročníku a nábehu systému sa v tomto školskom roku 2016/2017 do duálneho vzdelávania zapojili tri stredne školy a vyše 30 študentov v šiestich závodoch. Je to trojnásobný nárast v porovnaní s nultým ročníkom. Začíname pociťovať nárast záujmu o školy, kde duálny systém je zavedený, alebo sa zavádza.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nerovnomerná sieť

Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay potvrdil, že 12 percent slovenského HDP generuje výroba automobilov. Podľa jeho slov je väčšina z takmer 350 slovenských dodávateľských firiem špičkou v obore. Snahou zväzu je vytvoriť priestor pre ďalší rast domácej dodávateľskej siete. „Vzájomné rozhovory a kontakty na tomto podujatí môžu poslúžiť na to, aby sa čo najviac slovenských firiem dostalo do reťazca dodávateľov slovenských automobiliek a cez nich aj do koncernových systémov.“

Juraj Sinay vyzval investorov, aby pri premýšľaní o umiestnení prevádzky nezabúdali na východ Slovenska. Kým na západne Slovenska je 279 závodov dodávateľov, na východe iba 64. „Je prirodzené, že subdodávatelia sa koncentrujú v okolí výrobných závodov, teda na západnom a časti stredného Slovenska. V budúcnosti zrejme táto časť Slovenska bude nasýtená, priestor bude na východe Slovenska. Mali by sme hľadať spôsoby, aby sa sčasti využil východ a juh. Má to jednu výhodu. Pracovná sila tam ešte je,“ vyjadril sa prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Trendom je elektronické obstarávanie

Žilinská Kia Motors Slovakia nakupuje komponenty u dodávateľov jednak centrálne, prostredníctvom svojej kórejskej centrály, ale aj lokálne zo Žiliny. Manažér nákupu KIA Motors Slovensko Michal Lábaj uviedol, že na prvom stupni spolupracujú s 334 dodávateľmi automobilových komponentov. Sú to väčšinou etablované firmy a tradiční dodávatelia s dlhodobými dodávkami. Skupina hlavných dodávateľov sa väčšinou zúčastňuje aj pri vývoji nového modelu.

Okrem hlavných dodávateľov je na druhom a treťom stupni asi 4271 dodávateľov, s ktorými spolupracujú na konkrétnych projektoch. 160 dodávateľov pochádza zo zámoria. „Prv, než sa stanete dodávateľom, urobíme audit vo vašej firme a rozhodneme, či vôbec požiadame o cenovú ponuku. Zhodnotíme, či dodávateľ je schopný splniť naše požiadavky,“ odporúčal na konferencii automobilových dodávateľov Michal Lábaj.

Skryť Vypnúť reklamu

Podotkol, že každé dva roky dodávateľov preverujú. „Aby sme boli najlepší my, potrebujeme najinovatívnejšie dodávateľské spoločnosti. Musíme o vás vedieť, potrebujeme priamy kontakt. Je dobre sa zúčastňovať na konferenciách a workshopoch,“ potvrdil manažér nákupu. Uviedol, že do tendrovania sa snažia v najväčšej miere zavádzať informačné technológie a rozširujú systém elektronického obstarávania. „Dnes fungujeme 90 percent online,“ tvrdí Lábaj.

Nove informačné systémy, rýchlejší vývoj komponentov aj s použitím 3D tlačiarní, inteligentné závody, autonómny diagnostický systém, ktorý nielen odhalí chybu vozidla, ale upozorní na ňu výrobcu, dodávateľa komponentov, servis a vývojové centrum, prinesie tlak na flexibilitu dodávateľskej siete. Prezident Kia Motors Slovakia Eek-Hee Lee upozorňuje, že dodávatelia komponentov sa musia na modernizáciu a prudké zmeny, ktoré do automobilového priemyslu prichádzajú, v predstihu pripraviť a zabezpečiť si tak svoju konkurencieschopnosť. „Budúcnosť automobilového priemyslu je v zelených technológiách a technológii autonómneho jazdenia. Väčšina výrobcov automobilov sa už pripravuje na tieto rozvinuté technológie. V súvislosti s tým, aj dodávatelia dielov musia na to reagovať pri vývoji komponentov, aby zachytili trendy budúcnosti vo vývoji automobilov a zabezpečili si s predstihom svoj budúci trh,“ uzavrel Eek-Hee Lee.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 631
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 760
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 629
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 336
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 278
  6. Od Česka až po Jadran 3 915
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 137
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 114
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 380
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Výstavba by mala byť ukončená do konca júna budúceho roka.


6 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj, kto zo Slovákov je bližšie k medaile na Olympiáde a aj to, ktorý futbalový veterán má ambíciu trénovať AS Trenčín.


11 h

Futbalový tréner upozorňuje svojimi statusmi na nebezpečenstvo ocherenia COVID-19.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Pôvodný vlastník zomrel v roku 1978.


26. júl

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 22 h

Už ste čítali?