Obyvatelia Mojša zobrali situáciu do vlastných rúk. O doprave rozhodne referendum

V Mojši chystajú referendum. Jeho výsledky by mali ukázať, ako chcú občania riešiť neúnosnú dopravnú situáciu v obci.

Ani retardéry nevyhnali tranzitujäcu dopravu z Mojša.Ani retardéry nevyhnali tranzitujäcu dopravu z Mojša. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

MOJŠ. Obyvatelia Mojša sú dlhodobo frustrovaní z dopravnej situácie v obci. Podľa odhadov prejde v špičke cez dedinu asi 3-tisíc áut. Úzke obecné cesty pritom na takú dopravnú záťaž nie sú stavané. Väčšina vodičov si cez Mojš pritom iba skracuje cestu. Obyvatelia už toto nechcú tolerovať. Robia kroky, ktoré by mohli nechcený tranzit cez Mojš obmedziť, alebo dokonca úplne vylúčiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku úvah o zastavení dopravy v Mojši bola iniciatíva petičného výboru. Ten zozbieral podpisy od viac ako polovice obyvateľov obce, ktorá sa nachádza v blízkosti Vodného diela Žilina. Zámerom iniciátorov je odstaviť dopravu z cesty, ktorá vedie zo Žiliny do Varína. Situácia dospela až tak ďaleko, že o budúcnosti komunikácie rozhodnú obyvatelia v referende. To sa bude konať v sobotu 3. decembra.

SkryťVypnúť reklamu

Referendová otázka však ani dnes nie je známa. Rozhodne o nej až tohtotýždňové mimoriadne zasadnutie obecného zastupiteľstva. Malo by určiť nielen to, akou formou sa cesta uzavrie, ale aj či by išlo o obmedzenia len pri vstupe do obce. „Túto otázku niektorí, aj právnici, napadli. Pretože čo s druhou stranou, od Varína? Musíme preto otázku upresniť,“ informoval starosta Mojša Štefan Svetko.

Dodal, že s právnikmi sa už predbežne dohodli na znení otázky, ale do zastupiteľstva ju posunú až po verejnom zhromaždení. „Otázka by sa mala formulovať v tom zmysle, že cesta sa neuzavrie definitívne, ale bude obmedzená zábranami na diaľkové ovládanie v oboch smeroch. Uvažujeme aj nad možnosťou, že sa cesta uzavrie iba na niekoľko hodín, ráno a popoludní, keď ju využíva najviac tranzitujúcich áut. Vysúvacie zábrany sa dajú naprogramovať na určitý čas,“ ozrejmuje starosta jednu z alternatív riešenia. Každá rodina by podľa neho dostala diaľkový ovládač na spustenie zábrany. Ako by sa do obce dostali návštevy, ale aj hostia detského parku, ešte riešia.

SkryťVypnúť reklamu

Spolumajiteľka rodinného parku Stanislava Hlavová tvrdí, že Mojš si pred dvoma rokmi vybrali pre umiestnenie svojej investície aj preto, lebo lokalita je ľahko prístupná z hlavného ťahu Žilina – Terchová. Je presvedčená, že uzavretie prístupovej cesty by malo pre toto zariadenie katastrofálny účinok. „Keby bola cesta pre osobnú dopravu uzavretá, stratili by sme veľkú časť zákazníkov a s veľkou pravdepodobnosťou by sme museli detský park zatvoriť.“

Ak sa obyvatelia v decembrovom referende vyslovia za obmedzenie dopravy v obci, samospráva bude musieť získať do svojej správy cestu od Varína. Komunikácia nemá parametre cesty tretej triedy. Má šírku 4,6 metra a autá majú problém sa na nej obísť. Starosta dúfa, že sa cestu podarí získať do správy obce a preklasifikovať ju na účelovú komunikáciu.

SkryťVypnúť reklamu

„Do správy ŽSK patrí cesta v smere z Varína do Mojša, pričom sčasti zasahuje priamo do obce a napája sa na obecnú cestu. Župnú cestu sme v minulosti zrekonštruovali, no nemohli sme ju však rozšíriť, keďže sa nachádza v zastavanom území a musíme dodržiavať stanovenú šírku medzi oplotením domov. V minulosti bola táto cesta jedinou prístupovou komunikáciou pre Mojš,“ tvrdí hovorkyňa žilinskej župy Lenka Záteková. Potvrdila však, že zatiaľ nemajú žiadnu žiadosť od obce o prevedenie cesty do jej správy. Štefan Svetko potvrdil, že o župnú komunikáciu sa budú uchádzať len v prípade úspešného referenda. „Ak to ľudia neodsúhlasia, tak do toho nepôjdeme ďalej,“ povedal.

Starosta Mojša priznal, že neúnosná dopravná situácie v obci sa musí vyriešiť. Ak by referendum nebolo úspešné, v zálohe je ešte stále projekt obchvatu obce. „Dlhodobo riešime obchvat. Skomplikovalo sa to tým, že obyvatelia nám nepredali pozemky. Máme nový projekt, už ráta iba s miestnou komunikáciou a tridsaťkilometrovou rýchlosťou. No obyvatelia nových častí sú aj proti tomuto riešeniu,“ hovorí Štefan Svetko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 472
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 082
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 508
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 240
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 870
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 645
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu