LIETAVSKÁ LÚČKA. Viac ako jedenásťkilometrový úsek diaľnice z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky môže po dobudovaní na jeseň v roku 2018 skončiť v poli bez ďalšieho napojenia a využitia. Práce na nadväzujúcom úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové sa majú skončiť až viac ako rok po dokončení časti „dé jednotky“ z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky. S tým sa však pri plánovaní rátalo.
K novobudovanej diaľnici však doteraz neexistuje privádzač zo Žiliny. Dva roky pred odovzdaním diaľničného úseku D1 pri Lietavskej Lúčke ešte stále nie je známe ani len meno stavebnej spoločnosti, ktorá viac ako sedem kilometrov dlhý privádzač postaví a Žilinčanom sprístupní diaľnicu aj z južnej strany.
Na výstavbu štvorprúdového privádzača, ktorý sa ma začať pri Porúbke kruhovou križovatkou a ukončiť kruhovým objazdom pri Metre na žilinských Solinkách, stačia dva roky. Územné rozhodnutie na privádzač je právoplatný už 18 rokov. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík varuje, že pripájacia komunikácia nemusí byť dobudovaná ešte ani v čase, keď diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka už bude hotový. „Úsek diaľnice D1, do ktorého natečie vyše 400 miliónov eur verejných zdrojov, sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov,“ upozorňuje analytik.
Tvrdí, že Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a manažment Národnej diaľničnej spoločnosti mali celé roky na prípravu súťaže a jej vyhodnotenie. Napriek tomu to nestihli. „Ak zodpovední za celé roky nezabezpečili, aby sa privádzač k nemu obstaral včas, dokazujú, ako málo kompetentné je doterajšie politické vedenie rozvoja cestnej infraštruktúry,“ kritizuje Ján Kováčik.
Národná diaľničná spoločnosť vie o potrebe dostavby diaľničného privádzača k úseku D1 Lietavská Lúčka – Žilina. Podľa jej hovorkyne Evy Žgravčákovej ide o komplikovanú stavbu, kde sa budú musieť na jednom mieste skoordinovať zhotovitelia dvoch diaľničných úsekov vo výstavbe, spolu so zhotoviteľom privádzača. Sľubuje, že konkrétne riešenie predstavia verejnosti v priebehu niekoľkých týždňov. „Národná diaľničná spoločnosť analyzuje všetky alternatívy ako tento proces zabezpečiť čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Do úvahy prichádza viacero možností výstavby privádzača. Zvažujeme všetky hľadiská - časové, technologické aj finančné,“ informuje hovorkyňa diaľničiarov.
Poslanec mestského i krajského zastupiteľstva Martin Kapitulík ešte pred niekoľkými týždňami pôsobil na Ministerstve dopravy ako poradca ministra. Tvrdí, že o privádzači intenzívne komunikoval s vedením Národnej diaľničnej spoločnosti a tvrdo presadzoval dodržanie pôvodného termínu dokončenia privádzača v roku 2018. Pripomenul, že diaľničný privádzač bol zaradený aj do zásobníka projektov pre čerpanie eurofondov. Nevidí žiaden dôvod, prečo by diaľničná spoločnosť v jeho výstavbe nemohla pokračovať. „Ak sa však nové vedenie ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti rýchlo nespamätá, naozaj hrozí, že diaľnica za stovky miliónov EUR na pár rokov skončí v poli a bude chátrať,“ apeluje Kapitulík.
Je presvedčený, že ministerstvo svojim prístupom hazarduje nielen s logikou a verejnými zdrojmi, ale aj s trpezlivosťou Žilinčanov. „Dopravná situácia v Žiline sa každým dňom zhoršuje, treba ju intenzívne riešiť, nie hľadať výhovorky a naťahovať čas."
Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka bude mať dĺžku 7280 metrov. Má viesť popri ceste prvej triedy pozdĺž Bytčice a Lietavskej Lúčky.