FOTO: Sú ekologické, moderné a sú „in“, lákali mladých do autobusov

Tisíce ľudí prišli v nedeľu do areálu Domu techniky, aby spoznali históriu, ale najmä súčasnosť autobusovej dopravy v okolí Žiliny. Hry, zábava, koncerty a viaceré prezentácie mali najmä mladým priblížiť moderný spôsob dopravy.

História i súčasnosť autobusovej dopravy na jednom mieste. História i súčasnosť autobusovej dopravy na jednom mieste. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Už viac ako 65 rokov brázdia po cestách v okolí Žiliny pravidelné autobusové spoje. Stará Praga RND, ktorá má už predvojnovú históriu, ale aj dobre známa a osvedčená Karosa ŠD a Škoda 706 RTO. A v kontraste k nim najnovšie kúsky prímestskej i mestskej autobusovej dopravy z vozového parku akciovej spoločnosti SAD Žilina. Pre starších nostalgia, pre deti dobrodružstvo. Do všetkých pristavených vozidiel mohli návštevníci podujatia „Spoznaj svoj autobus“ nielen vstúpiť, ale vyskúšať si aj prácu šoféra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Garážmajster Viliam Kysela má na starosti udržať vozový park v prevádzkyschopnom stave. V SAD-ke kedysi riadil historické kúsky. „Oproti minulosti sa zvýšila bezpečnosť a pohodlie pre cestujúcich je neporovnateľné. Nedostatky sú menšie ako v starších vozidlách. Tie novšie sú plné elektroniky. Pri tom stave technických prehliadok, ktoré sa dodržiavajú, sú pomerne spoľahlivé. Kedysi stačilo kladivo, sekáč, veľký kľúč. Dnes je náradie menšie a treba skôr počítač,“ vysvetľoval návštevníkom svoje skúsenosti z technickej prevádzky autobusov.

Dopravné súťaže, maľovanie na tvár, skákací hrad, zábavné fotografovanie i ďalšie aktivity mali najmä u mladých ľudí prebudiť záujem o cestovanie autobusom. „Túto akciu sme zamerali na deti a mládež, z ktorých mnohí už s autobusom neprichádzajú do kontaktu, pretože rodičia ich vozia autom do školy. Pozvali sme ich, aby si prišli pozrieť a spoznať svoj autobus, pretože mnohí ich už nepoznajú. Ukázali sme im, ako sa vozili cestujúci v minulosti a ako sa vozia dnes,“ načrtol zmysel podujatia technicko-prevádzkový riaditeľ spoločnosti SAD Žilina Ľubomír Taška. „Už aj stredoškoláci a vysokoškoláci sa vozia do škôl autom, čo kedysi nebolo. Chceme mladej generácii ukázať, že dnešné autobusy sú moderné, vybavené wifi, sú monitorované a presné. Ten, kto cestuje autobusom, sa správa ekologicky,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Návštevníkov prišli zabaviť zvučné mená. Skupina AYA, folklórny súbor Stavbár, tanečná skupina Lentilky a aj obľúbenec medzi najmladšími návštevníkmi Miro Jaroš. Spevák z Tepličky nad Váhom použil autobus len nedávno. No nie na Slovensku. „Na dovolenke pred dvoma týždňami som naposledy sedel v autobuse. Boli sme na Kréte a rozhodli sme sa, že z rezortu, v ktorom sme bývali, pôjdeme navštíviť mesto Lerapetra a tam sme šli autobusom. Spoliehať sa na grécke autobusy, to je čistá katastrofa. U nás je to oveľa lepšie. Ale bola to zaujímavá jazda,“ opísal svoju skúsenosť Miro Jaroš.   

Časť podujatia Spoznaj svoj autobus sa konala vo vnútorných priestoroch Domu Techniky. Tu mohli návštevníci vidieť rôzne typy zariadení na vydávanie a označovanie cestovných lístkov, ale aj dispečerov priamo pri práci na koordinácii autobusových spojov. Čadčiansky dispečer Jaroslav Srníček tvrdí, že autobusová doprava je živý mechanizmus a musia neustále riešiť, aby autobusy prišli po cestujúcich načas. Pred očami návštevníkov ukazoval riadenie dopravy. Tvrdí že 70 percent vozidiel príde do cieľovej stanice v tolerancii tri minúty. „Problémy nám robí hustota premávky a zápchy. Minimálne jeden vodič je 24 hodín v zálohe, nejazdí, ale je pripravený vyraziť v prípade potreby. Keď sa napríklad na ceste pokazí autobus, do pol hodiny ho nahradí iné vozidlo. Zima je pre dispečing komplikovanejšia, ale pri nových autobusoch sa nemusíme obávať, že ráno nenaštartujú. Majú predohrev, keď vodič ráno príde do vozidla, už je nahriaty interiér i motor,“ vraví Jaroslav Srníček

SkryťVypnúť reklamu

SAD Žilina pôsobí v okresoch Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Bytča, Turčianske Teplice a Martin, kde prevádzkuje prímestskú dopravu. V Martine, v Čadci a Kysuckom Novom Meste má žilinská SAD-ka navyše na starosti aj mestskú hromadnú dopravu. Vo vozidlovom parku je 290 vozidiel. Viac ako 60 percent autobusov v prímestskej doprave je klimatizovaných. V šesťdesiatich vozidlách je wifi. V novembri pribudne ďalších tridsať. 

 

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 984
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 945
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 977
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 528
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 459
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 967
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 456
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 537
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 463
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 381
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 357
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 537
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 463
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 381
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 357
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu