Za desať rokov ubudlo v prímestských autobusoch v kraji 21 miliónov cestujúcich

Počet cestujúcich v posledných rokoch enormne klesá. Čím je v autobusoch menej pasažierov, tým sú dotácie žilinskej župy na činnosť autobusových liniek vyššie. Rušenie spojov je však iba krajné riešenie.

Cestujúcich je v autobusoch výrazne menej.Cestujúcich je v autobusoch výrazne menej. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÉ NOVINY)

REGIÓN. V rokoch 2005 až 2015 klesol v prímestskej autobusovej doprave v Žilinskom kraji počet cestujúcich zo 48 miliónov na 27 miliónov. V roku 2005 bol doplatok ŽSK na jedného cestujúceho 14 centov, v súčasnosti je 53 centov. Na prímestskú autobusovú dopravu tak ŽSK vynakladá približne o 7,9 milióna eur viac ako v roku 2005. Informovala o tom hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Lenka Záteková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Žilinský samosprávny kraj objednáva prímestskú autobusovú dopravu u dvoch dopravcov a financuje 218 liniek pre 313 obcí a miest. Rast nákladov podľa Lenky Zátekovej spôsobil nielen pokles, ale aj zmena štruktúry cestujúcich. "Zľavnené cestovné využíva vyššie percento cestujúcich ako pred desiatimi rokmi. Ak v roku 2005 malo študentskú zľavu 35 percent cestujúcich, v roku 2015 to bolo už 39 percent. Dôchodcovské cestovné a cestovné pre ťažko zdravotne postihnutých využilo v minulom roku 12 percent cestujúcich, čo je o 3 percentá viac ako v roku 2005. Tým musíme zvýšiť výdavky na dofinancovanie týchto 'sociálnych' zliav. V roku 2015 sme dofinancovali zľavy vo výške 6 miliónov eur, čo predstavuje 41 percent z celkovej sumy, ktorú sme poskytli dopravcom za služby vo verejnom záujme," doplnila hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

"Prímestská autobusová doprava je z ekonomického hľadiska stratová, jej objednávatelia financujú vzniknutú stratu dopravcov. Financujeme obyčajné cestovné, zľavnené cestovné pre študentov, dôchodcov a ťažko zdravotne postihnutých občanov, ktorí sú často odkázaní len na autobusovú dopravu. Bez dofinancovania zo strany ŽSK by bolo cestovné mnohonásobne vyššie. Zabezpečujeme teda obslužnosť nad rámec, ktorý by zabezpečovali súkromní dopravcovia iba ako vlastnú podnikateľskú činnosť," upozornila Záteková.

Samosprávny kraj podľa nej musí prihliadať aj na potreby cestujúcich a nadväznosť spojov na železničnú a mestskú dopravu. "Pre cestujúcich, ktorí využívajú prímestskú autobusovú dopravu na dochádzanie do práce či školy a školských zariadení, vytvárame spoľahlivú možnosť prepravy. Ak spoj v roku 2005 využívalo napríklad 40 osôb a dnes len 30, stále je tento spoj pre tri desiatky ľudí potrebný a nie je možné ho zrušiť. Neustále sledujeme využiteľnosť spojov a v prípade, ak klesne pod únosnú mieru, snažíme sa o ich presun na miesta, kde si to obyvatelia vyžadujú, prípadne ich ďalej už neobjednáme," podotkla hovorkyňa ŽSK.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom Žilinského samosprávneho kraja je prilákať ľudí do autobusov na moderné a kvalitné služby. "Od roku 2006 bolo zakúpených 335 nových vozidiel, už vo viac ako 70 autobusoch môžu cestujúci využiť bezplatné wifi pripojenie, viac ako polovica vozidiel je klimatizovaná a rovnako možno využívať bezhotovostnú formu platenia prostredníctvom čipových kariet, s ktorými sa cestujúcim zároveň aj zníži cestovné. Pracujeme tiež na zavedení integrovaného dopravného systému, ktorý by našim obyvateľom a návštevníkom uľahčil cestovanie," dodala Záteková.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 362
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 504
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 283
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 335
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 940
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 487
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 085
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu