Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Za desať rokov ubudlo v prímestských autobusoch v kraji 21 miliónov cestujúcich

Počet cestujúcich v posledných rokoch enormne klesá. Čím je v autobusoch menej pasažierov, tým sú dotácie žilinskej župy na činnosť autobusových liniek vyššie. Rušenie spojov je však iba krajné riešenie.

Cestujúcich je v autobusoch výrazne menej.Cestujúcich je v autobusoch výrazne menej. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÉ NOVINY)

REGIÓN. V rokoch 2005 až 2015 klesol v prímestskej autobusovej doprave v Žilinskom kraji počet cestujúcich zo 48 miliónov na 27 miliónov. V roku 2005 bol doplatok ŽSK na jedného cestujúceho 14 centov, v súčasnosti je 53 centov. Na prímestskú autobusovú dopravu tak ŽSK vynakladá približne o 7,9 milióna eur viac ako v roku 2005. Informovala o tom hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Lenka Záteková.

Žilinský samosprávny kraj objednáva prímestskú autobusovú dopravu u dvoch dopravcov a financuje 218 liniek pre 313 obcí a miest. Rast nákladov podľa Lenky Zátekovej spôsobil nielen pokles, ale aj zmena štruktúry cestujúcich. "Zľavnené cestovné využíva vyššie percento cestujúcich ako pred desiatimi rokmi. Ak v roku 2005 malo študentskú zľavu 35 percent cestujúcich, v roku 2015 to bolo už 39 percent. Dôchodcovské cestovné a cestovné pre ťažko zdravotne postihnutých využilo v minulom roku 12 percent cestujúcich, čo je o 3 percentá viac ako v roku 2005. Tým musíme zvýšiť výdavky na dofinancovanie týchto 'sociálnych' zliav. V roku 2015 sme dofinancovali zľavy vo výške 6 miliónov eur, čo predstavuje 41 percent z celkovej sumy, ktorú sme poskytli dopravcom za služby vo verejnom záujme," doplnila hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

"Prímestská autobusová doprava je z ekonomického hľadiska stratová, jej objednávatelia financujú vzniknutú stratu dopravcov. Financujeme obyčajné cestovné, zľavnené cestovné pre študentov, dôchodcov a ťažko zdravotne postihnutých občanov, ktorí sú často odkázaní len na autobusovú dopravu. Bez dofinancovania zo strany ŽSK by bolo cestovné mnohonásobne vyššie. Zabezpečujeme teda obslužnosť nad rámec, ktorý by zabezpečovali súkromní dopravcovia iba ako vlastnú podnikateľskú činnosť," upozornila Záteková.

Samosprávny kraj podľa nej musí prihliadať aj na potreby cestujúcich a nadväznosť spojov na železničnú a mestskú dopravu. "Pre cestujúcich, ktorí využívajú prímestskú autobusovú dopravu na dochádzanie do práce či školy a školských zariadení, vytvárame spoľahlivú možnosť prepravy. Ak spoj v roku 2005 využívalo napríklad 40 osôb a dnes len 30, stále je tento spoj pre tri desiatky ľudí potrebný a nie je možné ho zrušiť. Neustále sledujeme využiteľnosť spojov a v prípade, ak klesne pod únosnú mieru, snažíme sa o ich presun na miesta, kde si to obyvatelia vyžadujú, prípadne ich ďalej už neobjednáme," podotkla hovorkyňa ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Cieľom Žilinského samosprávneho kraja je prilákať ľudí do autobusov na moderné a kvalitné služby. "Od roku 2006 bolo zakúpených 335 nových vozidiel, už vo viac ako 70 autobusoch môžu cestujúci využiť bezplatné wifi pripojenie, viac ako polovica vozidiel je klimatizovaná a rovnako možno využívať bezhotovostnú formu platenia prostredníctvom čipových kariet, s ktorými sa cestujúcim zároveň aj zníži cestovné. Pracujeme tiež na zavedení integrovaného dopravného systému, ktorý by našim obyvateľom a návštevníkom uľahčil cestovanie," dodala Záteková.

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 245
  2. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 134
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 998
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 454
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 085
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 777
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 497
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 290
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 061
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

24 h

Poradia sa od včera zmenili.

17 h

Mesto pracuje na tom, aby bol v Nitre dostatočný počet mobilných odberných miest počas celého týždňa.

16 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

27. jan

Už ste čítali?