KRASŇANY. Dažďové kvapky poznačili sobotňajšie piate stretnutie milovníkov historických vozidiel v Krasňanoch. Ľudia, ktorí sami hovoria, že majú benzín v krvi, napriek tomu nedajú na zraz v areáli historického kaštieľa dopustiť. Záhrada Pongráczovského kaštieľa, vôňa paliva zmiešaného s guľášom, hudba z medzivojnového obdobia a desiatky áut a motoriek, ktoré majú v technickom preukaze tridsiate, ale aj päťdesiate, či šesťdesiate roky, vytvorili pre výstavu historických vozidiel nostalgickú kulisu starých čias. „Myšlienka skrsla v mojej hlave a chcel som spojiť výnimočný kaštieľ, ktorý v obci máme, s nádhernými autami. Navrhol som to na obecnom zastupiteľstve v Krasňanoch, stretlo sa to s pochopením. Ľudia sa tu upokoja a vrátia do nostalgickej doby,“ tvrdí jeden z organizátorov podujatia Ján Bielka. Pripomenul, že za podujatím stojí Klub historických vozidiel Žilina i obec Krasňany.
Sám sa prišiel pochváliť novým kúskom zo svojej zbierky. Sivé športové auto pôvodne britskej značky MG len v máji priviezol z Dánska a okrem dvoch technických prehliadok malo za sebou prvé prevetranie. „Výrobcom je MG - Morris Garages, model je MGA vyrobený v marci v roku 1958. Bol to export do USA a v roku 2008 ho previezli do Dánska. Tento model vyrábali od roku 1955 do roku 1962. Štyri roky som surfoval po internete a hľadal, porovnával cenu, stav vozidla. Tie autá majú ducha. Dnes je to masová výroba.“
Vozieval Ladislav Chudíka
Pavol Skála je predsedom Klubu historických vozidiel Žilina a organizačnou dušou krasňanskej výstavy. Tvrdí, že napriek dažďu sa v parku neskororenesančného kaštieľa zišla slušná zbierka vozidiel. „Vzhľadom na počasie rekord z predminulého roku, keď sme mali vyše sto áut, neprekonáme. Je tu asi 30 až 35 vozidiel, ale medzi nimi zaujímavé kúsky. Z hľadiska zberateľského je zaujímavý Spartak, ktorý je absolútne pôvodný, je až neuveriteľné, že sa to zachovalo. Škoda stopäťka je takisto akoby vyšla z Mototechny s veľmi málo najazdenými kilometrami. A potom sú tu kultové značky ako Ford Mustang, Citroen Mehari , Dodge z roku 1941, dve vozidlá MG. Keby som sa pozrel nielen na finančne vyjadrenú hodnotu, ale aj technický stav, tak cenné je BMW z konca tridsiatych rokov.“

Majiteľom BMW 321 z roku 1939 je Jiří Janošek z Českého Těšína. S nadšením vysvetľuje, že auto pochádza z čias, keď bavorská fabrika vyprodukovala denne 22 takýchto na mieru šitých vozidiel. Do Krasnian chodí pravidelne. Pochválil sa, že k Slovensku ma vrelý vzťah a hneď vysvetľuje prečo. Dôvod je prekvapujúci. „Herec Ladislav Chudík bol môj švagor. Vozili sme sa na tomto aute, keď za mnou prišiel do Těšína.“
O cennom kúsku zo svojej garáže by dokázal hovoriť dlhé hodiny. „Vyrobili ho v Nemecku na zákazku rodiny von Henne. On bol vysoký muž, tak mu urobili vysokú strechu, aby mohol sedieť v aute aj s čiapkou. Zahynul na východnom fronte, jeho manželka pri nálete. Auto zrekvirovala armáda a skončilo u Afrikakorps. Ja som ho objavil u nás. Pracoval som v Mototechne, prišiel starší pán, ktorý si kupoval bielu stodvadsiatku a vravel, že vrak musí vytiahnuť z garáže, aby sa tam zmestila Škodovka. Ja mu vravím, že sa prídem na staré autíčko pozrieť. Ono na mňa žmurklo a ja vravím, že ho beriem okamžite. Trinásť rokov som dával auto do pôvodného stavu. Pretože kedysi, keď nemali pôvodné súčiastky, nahradili ich hocičím, čo mali po ruke. Najďalej som s ním bol vo Veľkej Británii v roku 1991. Dnes by som si už to nedovolil,“ hovorí s nadšením v hlase Jiří Janošek.
Jaj Zuzka, Zuzička naštartovala Zuzanu Haasovú
Vedľa modelu s historickou značkou zaparkovala trojica mladých mužov z Martina. Na akciu prišli oblečení ako zo starých čias. „Prišli sme na Škode 440 Spartak z roku 1958. Toto auto je v pôvodnom stave, ešte aj gumy má pôvodné a najazdených má asi 35-tisíc kilometrov. Kúpil som ho v Martine. Dvadsať rokov stálo a nikto na ňom nejazdil. Aj my s ním chodíme len príležitostne, pretože škoda je každého kilometra. Najmä dôchodkyne nám zďaleka kývajú, ale aj mladé na to letia. Všetky kamarátky sú zrazu lepšie kamarátky,“ popisuje výhody majiteľa veterána Miroslav. „Pôvodný vlastník na ňom jazdil len veľmi krátko, zrejme zomrel a jeho manželka si auto nechala ako pamiatku. Chodili radšej na bicykli alebo autobusom. Do auta si nasadali len výnimočne. Aj to len na väčšie vzdialenosti,“ dorozprával príbeh takmer šesťdesiatročnej škodovky jeho kolega z martinského veterán klubu.

Výstavu a historických vozidiel a časy, v ktorých niektoré z vozidiel vznikali, dotvárali počas celého dňa šlágre medzivojnového a povojnového obdobia. Herečka Zuzana Haasová je kapelníčkou a speváčkou zoskupenia The Sussie Haas Band. Tvrdí, že keď sa prezlečie do šiat z nie až tak dávneho obdobia, cíti sa prirodzene, žensky a v spoločnosti gentlemanov aj isto. „Keď som mala asi trinásť rokov, k narodeninám mi zahrali pesničku v rádiu Jaj Zuzka, Zuzička od Františka Krištofa Veselého. Bola som z nej celkom hotová a vravela som si, prečo to nehrajú v rádiách. Začala som sa v tom špárať a keďže pochádzam z rodiny nielen hereckej, ale aj hudobnej, postupne som sa cez klasiku dopracovala aj k tomuto obdobiu. Nikdy som si nemyslela, že budem spievať takto na pódiu, ale našla som si hudbu, ktorá je jedným slovom dobrá. Môžem sa v tomto štýle prejaviť ako herečka,“ vracia sa ku koreňom svoje záľuby v kabaretnom speve Zuzana Haasová. „Mám moderný dom, ale v ňom sú prvky starožitností. Zbieram noty a platne, ale nezbieram ich preto, aby som ich mala doma, ale dám si kávičku a počúvam ich, počúvam sóla a vyberiem si z nich niečo, čo potom žiadam od svojich hudobníkov,“ hovorí herečka, ktorá počas výstavy držala návštevníkov v nálade.
Akcia priniesla okrem nostalgie aj dávku recesie. V hodnotení návštevníkov si špeciálnu cenu odnieslo šliapacie autíčko Moskvič. Tak ako sa pre túto výstavu patrí, aj ono bolo veteránom. Účastníci výstavy hlasovali fazuľkami za jednotlivé vozidlá i motorky. Spomedzi všetkých vystavených áut si len jedno získalo väčší obdiv. MGA majiteľa z Krasnian.







