Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Sanácia brala pod Strečnom ovplyvní automobilový priemysel

Sanácia nestabilného brala pod hradom Strečno a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia na hlavnom ťahu medzi Martinom a Žilinou sa negatívne dotknú aj automobilového závodu Kia.

Obavy z prác na strečnianskom brale má aj priemyselný sektor v okolí Žiliny.Obavy z prác na strečnianskom brale má aj priemyselný sektor v okolí Žiliny. (Zdroj: JANA KOVALČÍKOVÁ)

ŽILINA. Sanácia nestabilného brala pod hradom Strečno a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia na hlavnom ťahu medzi Martinom a Žilinou sa negatívne dotknú aj automobilového závodu Kia v Tepličke nad Váhom. „Dennodenne po tejto cestnej komunikácii zabezpečujeme autobusovú prepravu pre takmer tisíc zamestnancov, ktorí dochádzajú z okolia Martina, Vrútok, Kraľovian a Turčianskych Teplíc. Budeme nútení hľadať riešenie, ako zamestnancov prepraviť do výrobného závodu včas tak, aby to nemalo na výrobu žiadny vplyv. Navyše, len v samotnom žilinskom regióne spolupracujeme s viac ako dvadsiatimi dodávateľmi, čiže uzavretie Strečna ovplyvní aj prepravu komponentov od subdodávateľov,“ povedala Eva Kľačanová zo spoločnosti Kia Motors Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Práce na stabilizácii brala si vyžiadajú úplné vylúčenie dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Martinom počas 11 víkendov a dopravu pod hradom Strečno obmedzia do jedného jazdného pruhu na najmenej štyri mesiace aj počas pracovných dní. Denne prejde týmto úsekom asi 30-tisíc vozidiel, z toho približne 5 500 nákladných. So sanáciou sa začne po ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa, pravdepodobne koncom leta. Časový harmonogram prác aj s presnými termínmi dopravných obmedzení určí až zhotoviteľ. Obchádzková trasa pravdepodobne povedie cez Terchovú, čo podľa Kľačanovej predĺži cestovanie zamestnancov automobilky o približne 45 minút pred pracovnou zmenou aj po nej. „Okrem predĺženia času jazdy dôjde určite aj k nárastu nákladov na zabezpečenie prepravy zamestnancov. Dlhšia preprava spôsobí i znížený komfort zamestnancov, ktorým sa zvýši ich čas odlúčenia od rodín. S obchádzkovou trasou tiež súvisí zvýšené riziko nehodovosti na tomto cestnom úseku, čo by mohlo ohroziť plynulosť výrobného procesu,“ dodala Kľačanová.

SkryťVypnúť reklamu


Trvanie sanácie skalného brala odhaduje ministerstvo životného prostredia na osem mesiacov vrátane dvojmesačnej časovej rezervy na nepredvídateľné faktory. Ukončiť by ju mali v máji budúceho roka. Ministerstvo vyčíslilo výdavky na sanáciu na 1,1 milióna eur. Kabinet už v októbri 2015 schválil 900-tisíc eur na okamžité protihavarijné opatrenia a sanáciu skalného brala vrátane odborného geologického dohľadu, vláda musí ešte schváliť dodatočných 200-tisíc eur. Ministerstvo v súčasnosti vylúčilo pre nedostatok financií alternatívu, ktorá predpokladala aj vybudovanie ochrannej železobetónovej galérie nad frekventovanou cestou medzi Žilinou a Martinom. Náklady na jej výstavbu by sa totiž vyšplhali na 6,7 milióna eur.


Samotná sanácia by mala zahŕňať preinjektovanie a zasieťovanie brala. V prvej etape prác sa uskutočnia okamžité protihavarijné opatrenia, to znamená očistenie skalného brala od zvetraných úlomkov, odstránenie previsu, injektáž a plombovanie trhlín a puklín. Druhá etapa prác bude zahŕňať sanačné práce na skalnom brale vrátane vybudovania ochranných sietí, dynamických záchytných bariér, kotvenia uvoľnených skalných blokov a výstavby podporných betónových konštrukcií na zabezpečenie previsov bezprostredne nad cestou.

SkryťVypnúť reklamu


Pohyb skalného brala pod Strečnianskym hradom merajú pravidelne od roku 1996. Prvé anomálie zaznamenali v roku 2011 a výraznejšiu namerali v roku 2014. Na hrozbu uvoľnenia skalného previsu a jeho pád na jednu z najfrekventovanejších ciest na Slovensku upozornili vlani v lete geológovia zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Pre nestabilné bralo Okresný úrad v Žiline zriadil minulý rok v lete krízový štáb. Letecký prieskum následne odhalil rozsiahlu eróziu a potvrdil, že celkovo sú narušené štyri skalné bloky. Strečnianske bralo nad frekventovanou cestou I/18 nepretržite monitorujú novými dilatometrami. Podľa priebežných výsledkov bralo zatiaľ nepredstavuje bezprostredné ohrozenie dopravy.

 

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 909
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 994
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 630
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 265
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 096

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 22 988
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 973
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 949
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 358
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 951
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 582
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 388
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 252
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Novozvolené obecné zastupiteľstvo Rajeckej Lesnej so zastupujúcim starostom Pavlom Vričanom.

Nového starostu by mohli občania voliť 25. marca.


17 h

Regionálne noviny MY organizujú už niekoľko rokov advetné podujatie Slovensko spieva koledy, ktoré v predvianočnom čase spája obyvateľov našej krajiny.


19 h

Výsledky ankety, v ktorej hlasovali predstavitelia klubov II. triedy ObFZ Žilina, sú známe.


6. dec
Ilustračné foto

Pobyt pacienta je čiastočne hradený z verejného zdravotného poistenia.


6. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 22 988
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 973
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 949
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 358
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 951
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 582
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 388
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 252
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu