Sanácia brala pod Strečnom ovplyvní automobilový priemysel

Sanácia nestabilného brala pod hradom Strečno a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia na hlavnom ťahu medzi Martinom a Žilinou sa negatívne dotknú aj automobilového závodu Kia.

Obavy z prác na strečnianskom brale má aj priemyselný sektor v okolí Žiliny.Obavy z prác na strečnianskom brale má aj priemyselný sektor v okolí Žiliny. (Zdroj: JANA KOVALČÍKOVÁ)

ŽILINA. Sanácia nestabilného brala pod hradom Strečno a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia na hlavnom ťahu medzi Martinom a Žilinou sa negatívne dotknú aj automobilového závodu Kia v Tepličke nad Váhom. „Dennodenne po tejto cestnej komunikácii zabezpečujeme autobusovú prepravu pre takmer tisíc zamestnancov, ktorí dochádzajú z okolia Martina, Vrútok, Kraľovian a Turčianskych Teplíc. Budeme nútení hľadať riešenie, ako zamestnancov prepraviť do výrobného závodu včas tak, aby to nemalo na výrobu žiadny vplyv. Navyše, len v samotnom žilinskom regióne spolupracujeme s viac ako dvadsiatimi dodávateľmi, čiže uzavretie Strečna ovplyvní aj prepravu komponentov od subdodávateľov,“ povedala Eva Kľačanová zo spoločnosti Kia Motors Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Práce na stabilizácii brala si vyžiadajú úplné vylúčenie dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Martinom počas 11 víkendov a dopravu pod hradom Strečno obmedzia do jedného jazdného pruhu na najmenej štyri mesiace aj počas pracovných dní. Denne prejde týmto úsekom asi 30-tisíc vozidiel, z toho približne 5 500 nákladných. So sanáciou sa začne po ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa, pravdepodobne koncom leta. Časový harmonogram prác aj s presnými termínmi dopravných obmedzení určí až zhotoviteľ. Obchádzková trasa pravdepodobne povedie cez Terchovú, čo podľa Kľačanovej predĺži cestovanie zamestnancov automobilky o približne 45 minút pred pracovnou zmenou aj po nej. „Okrem predĺženia času jazdy dôjde určite aj k nárastu nákladov na zabezpečenie prepravy zamestnancov. Dlhšia preprava spôsobí i znížený komfort zamestnancov, ktorým sa zvýši ich čas odlúčenia od rodín. S obchádzkovou trasou tiež súvisí zvýšené riziko nehodovosti na tomto cestnom úseku, čo by mohlo ohroziť plynulosť výrobného procesu,“ dodala Kľačanová.

SkryťVypnúť reklamu


Trvanie sanácie skalného brala odhaduje ministerstvo životného prostredia na osem mesiacov vrátane dvojmesačnej časovej rezervy na nepredvídateľné faktory. Ukončiť by ju mali v máji budúceho roka. Ministerstvo vyčíslilo výdavky na sanáciu na 1,1 milióna eur. Kabinet už v októbri 2015 schválil 900-tisíc eur na okamžité protihavarijné opatrenia a sanáciu skalného brala vrátane odborného geologického dohľadu, vláda musí ešte schváliť dodatočných 200-tisíc eur. Ministerstvo v súčasnosti vylúčilo pre nedostatok financií alternatívu, ktorá predpokladala aj vybudovanie ochrannej železobetónovej galérie nad frekventovanou cestou medzi Žilinou a Martinom. Náklady na jej výstavbu by sa totiž vyšplhali na 6,7 milióna eur.


Samotná sanácia by mala zahŕňať preinjektovanie a zasieťovanie brala. V prvej etape prác sa uskutočnia okamžité protihavarijné opatrenia, to znamená očistenie skalného brala od zvetraných úlomkov, odstránenie previsu, injektáž a plombovanie trhlín a puklín. Druhá etapa prác bude zahŕňať sanačné práce na skalnom brale vrátane vybudovania ochranných sietí, dynamických záchytných bariér, kotvenia uvoľnených skalných blokov a výstavby podporných betónových konštrukcií na zabezpečenie previsov bezprostredne nad cestou.

SkryťVypnúť reklamu


Pohyb skalného brala pod Strečnianskym hradom merajú pravidelne od roku 1996. Prvé anomálie zaznamenali v roku 2011 a výraznejšiu namerali v roku 2014. Na hrozbu uvoľnenia skalného previsu a jeho pád na jednu z najfrekventovanejších ciest na Slovensku upozornili vlani v lete geológovia zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Pre nestabilné bralo Okresný úrad v Žiline zriadil minulý rok v lete krízový štáb. Letecký prieskum následne odhalil rozsiahlu eróziu a potvrdil, že celkovo sú narušené štyri skalné bloky. Strečnianske bralo nad frekventovanou cestou I/18 nepretržite monitorujú novými dilatometrami. Podľa priebežných výsledkov bralo zatiaľ nepredstavuje bezprostredné ohrozenie dopravy.

 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TIPOS spustil novú kampaň
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 426
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 291
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 442
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 221
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 046
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 469
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 382
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 157
  1. Štefan Šturdzík: Vyniesť časti dokumentov z polície a urobiť tlačovku žiadny problém no vyšetriť kto ich vyniesol nemožná vec ?
  2. Radovan Salay: Obyčajný plagát
  3. Milan Resutík: O prachoch a charaktere
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Dávid Polák: Spravodlivosť má byť slepá. Nie hlúpa
  6. Marek Mačuha: Ústavný súd a všemocný zákonodarca
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Irena Šimuneková: Pominovec
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 265
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 690
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 293
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 846
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 462
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 885
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 066
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 7 752
  1. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  2. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  3. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  4. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  5. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  6. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  7. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  8. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dym sa valí z jedného z bytov.


Správaním pútal pozornosť.


Hudba má silu spájať mestá, krajiny aj ľudí. A práve o tom bude podujatie Hudba na export.


Sú ovocím či zeleninou? Ktohovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


  1. Štefan Šturdzík: Vyniesť časti dokumentov z polície a urobiť tlačovku žiadny problém no vyšetriť kto ich vyniesol nemožná vec ?
  2. Radovan Salay: Obyčajný plagát
  3. Milan Resutík: O prachoch a charaktere
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Dávid Polák: Spravodlivosť má byť slepá. Nie hlúpa
  6. Marek Mačuha: Ústavný súd a všemocný zákonodarca
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Irena Šimuneková: Pominovec
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 265
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 690
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 293
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 846
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 462
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 885
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 066
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 7 752
  1. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  2. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  3. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  4. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  5. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  6. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  7. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  8. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu