ŽILINA. Sanácia nestabilného brala pod hradom Strečno a s ňou súvisiace dopravné obmedzenia na hlavnom ťahu medzi Martinom a Žilinou sa negatívne dotknú aj automobilového závodu Kia v Tepličke nad Váhom. „Dennodenne po tejto cestnej komunikácii zabezpečujeme autobusovú prepravu pre takmer tisíc zamestnancov, ktorí dochádzajú z okolia Martina, Vrútok, Kraľovian a Turčianskych Teplíc. Budeme nútení hľadať riešenie, ako zamestnancov prepraviť do výrobného závodu včas tak, aby to nemalo na výrobu žiadny vplyv. Navyše, len v samotnom žilinskom regióne spolupracujeme s viac ako dvadsiatimi dodávateľmi, čiže uzavretie Strečna ovplyvní aj prepravu komponentov od subdodávateľov,“ povedala Eva Kľačanová zo spoločnosti Kia Motors Slovakia.
Práce na stabilizácii brala si vyžiadajú úplné vylúčenie dopravy na ceste I/18 medzi Žilinou a Martinom počas 11 víkendov a dopravu pod hradom Strečno obmedzia do jedného jazdného pruhu na najmenej štyri mesiace aj počas pracovných dní. Denne prejde týmto úsekom asi 30-tisíc vozidiel, z toho približne 5 500 nákladných. So sanáciou sa začne po ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa, pravdepodobne koncom leta. Časový harmonogram prác aj s presnými termínmi dopravných obmedzení určí až zhotoviteľ. Obchádzková trasa pravdepodobne povedie cez Terchovú, čo podľa Kľačanovej predĺži cestovanie zamestnancov automobilky o približne 45 minút pred pracovnou zmenou aj po nej. „Okrem predĺženia času jazdy dôjde určite aj k nárastu nákladov na zabezpečenie prepravy zamestnancov. Dlhšia preprava spôsobí i znížený komfort zamestnancov, ktorým sa zvýši ich čas odlúčenia od rodín. S obchádzkovou trasou tiež súvisí zvýšené riziko nehodovosti na tomto cestnom úseku, čo by mohlo ohroziť plynulosť výrobného procesu,“ dodala Kľačanová.
Trvanie sanácie skalného brala odhaduje ministerstvo životného prostredia na osem mesiacov vrátane dvojmesačnej časovej rezervy na nepredvídateľné faktory. Ukončiť by ju mali v máji budúceho roka. Ministerstvo vyčíslilo výdavky na sanáciu na 1,1 milióna eur. Kabinet už v októbri 2015 schválil 900-tisíc eur na okamžité protihavarijné opatrenia a sanáciu skalného brala vrátane odborného geologického dohľadu, vláda musí ešte schváliť dodatočných 200-tisíc eur. Ministerstvo v súčasnosti vylúčilo pre nedostatok financií alternatívu, ktorá predpokladala aj vybudovanie ochrannej železobetónovej galérie nad frekventovanou cestou medzi Žilinou a Martinom. Náklady na jej výstavbu by sa totiž vyšplhali na 6,7 milióna eur.
Samotná sanácia by mala zahŕňať preinjektovanie a zasieťovanie brala. V prvej etape prác sa uskutočnia okamžité protihavarijné opatrenia, to znamená očistenie skalného brala od zvetraných úlomkov, odstránenie previsu, injektáž a plombovanie trhlín a puklín. Druhá etapa prác bude zahŕňať sanačné práce na skalnom brale vrátane vybudovania ochranných sietí, dynamických záchytných bariér, kotvenia uvoľnených skalných blokov a výstavby podporných betónových konštrukcií na zabezpečenie previsov bezprostredne nad cestou.
Pohyb skalného brala pod Strečnianskym hradom merajú pravidelne od roku 1996. Prvé anomálie zaznamenali v roku 2011 a výraznejšiu namerali v roku 2014. Na hrozbu uvoľnenia skalného previsu a jeho pád na jednu z najfrekventovanejších ciest na Slovensku upozornili vlani v lete geológovia zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Pre nestabilné bralo Okresný úrad v Žiline zriadil minulý rok v lete krízový štáb. Letecký prieskum následne odhalil rozsiahlu eróziu a potvrdil, že celkovo sú narušené štyri skalné bloky. Strečnianske bralo nad frekventovanou cestou I/18 nepretržite monitorujú novými dilatometrami. Podľa priebežných výsledkov bralo zatiaľ nepredstavuje bezprostredné ohrozenie dopravy.