Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Bezplatná MHD nefunguje ani v Talline

Podľa najnovších štúdií sa ukazuje, že bezplatná mestská doprava nefunguje ani v hlavnom meste Estónska, v Talline. Radnica pritom prístavné mesto dáva, pri koncepcii bezplatnej dopravy v Žiline, za príklad dobrého fungovania.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ALEXANDRA JANIGOVÁ)

ŽILINA. Štúdia, ktorú urobil švédsky Kráľovský technologický inštitút (Royal Institute of Technology) sa zaoberala dopadmi, aké malo zavedenie bezplatnej mestskej dopravy v hlavnom meste Estónska, v Talline. 420-tisícové mesto sa stalo akoby pokusným laboratóriom a zaviedlo MHD zdarma od roku 2013.
Podľa štúdie sa tento experiment nepodaril, a tak sa už v súčasnosti hľadajú nové riešenia. O tomto fakte ale asi nevie vedenie mesta, ktoré, okrem iného, aj v poslednom vydaní Radničných novín dáva estónske mesto za príklad dobrého fungovania bezplatnej dopravy v našom meste.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Mesto dávajú za príklad

„Som naozaj veľmi rád, že projekt zavádzania bezplatnej MHD v našom meste pokračuje. Chápem aj argumenty oponentov, že v slovenských i európskych pomeroch ide o unikátny projekt (reálne dnes funguje napr. vo Frýdku –Místku či v Talline), a teda vyvoláva rôzne názory a som rád, že sa k tomu rozprúdila verejná diskusia,“ konštatuje primátor Igor Choma pre Radničné noviny. Ako sám tvrdí, nepochybne bude pokračovať a chce sa ďalej zasadzovať o to, aby bol projekt dotiahnutý do úplného konca. „Lebo len vtedy sa môžu naplno prejaviť všetky jeho prínosy,“ tvrdí primátor. 


Návrh neprešiel ako celok

Na 14. rokovaní poslancov prešiel jeho návrh len čiastočne a bezplatnú dopravu budú môcť okrem detí a dôchodcov využívať aj študenti. Ako je to ale s komplexným pohľadom na bezplatné cestovanie v meste, ak sa už teraz ukazuje, že nefunguje, alebo skôr neprináša želaný efekt ani v modernom európskom meste, akým je Tallin?
Na problém sa hlbšie pozrel aj predseda Klubu nezávislých poslancov Peter Fiabáne. „Tallin sa pri argumentácii mesta používa pomerne často. Ja som sa k švédskej štúdii dostal prostredníctvom bratislavského Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS). V 90. rokoch skúsilo zavedenie bezplatnej dopravy niekoľko európskych miest. Inak to nebolo ani v Talline. Aké sú však skutočné efekty fungovania dopravy v tomto meste? Výsledky sú menej ako vlažné,“ hovorí Fiabáne. 

SkryťVypnúť reklamu


Skrátili sa trasy cestovania 

Podľa štúdie nárast dopytu pasažierov po hromadnej doprave v Talline dosiahol len zhruba tri percentá. „Ešte zaujímavejšie však bolo zistenie, že priemerná dĺžka jazdy pasažiera poklesla z 2,72 kilometra na 2,40. Z toho vyplýva, že noví pasažieri cestovali prevažne na veľmi krátke trasy. Inak povedané, do autobusov nastúpili chodci. Tomu nasvedčuje aj praktický nulový efekt zavedenia MHD zdarma na rýchlosť motorovej dopravy v meste. A to je presne to, čo na čo som upozorňoval. Že bezplatnú dopravu nezačnú využívať vodiči áut, ale chodci a cyklisti. Ale základným cieľom zavedenia bezplatnej dopravy je predsa, aby sa znížil počet osobných áut v meste. To vyčítam aj materiálu, ktorý predkladal primátor, že tento cieľ nesleduje. Alebo nie úplne dôsledne,“ hovorí nezávislý poslanec. 

SkryťVypnúť reklamu


Z MHD sa stal akýsi pohyblivý chodník

Do autobusov nastúpili teda aj v Talline len chodci, a to aj v prípadoch, že sa chceli prepraviť na krátku trasu. Zdá sa, že sa v estónskej metropole stala MHD akýmsi pohyblivým chodníkom. „Nastúpim do MHD, pretože mam ťažkú nákupnú tašku, alebo prší, potrebujem sa rýchlo premiestniť o dve ulice. Ale ten primárny cieľ, a to zníženie automobilovej dopravy, sa ani tam nepodarilo dosiahnuť,“ pokračuje Fiabáne. 

Podľa neho všetky dôvody, ktoré predkladateľ dáva, sú nedostatočné. „Nezavádzajú sa reštriktívne opatrenia pre cestujúcich autami, tie sú však nepopulárne. Žilina z hľadiska mobility je mesto peších. Ľudia sa presúvajú do vzdialenosti päť kilometrov a menej.“ A tak sa nám predkladá otázka, či nie je potrebné využiť financie na opravu chodníkov, obnovu verejných priestorov, či na kosenie na sídliskách. V zlom stave sú aj mestské cintoríny. Aby sa pri ceste mestom nemuseli ľudia vyhýbať jamám, chodiť po rozbitých či dokonca neexistujúcich chodníkoch.

„Bezbariérové opatrenia sa robia tiež akoby na kolene. Keď toto všetko urobíme, posilníme tým peších. Samozrejme že treba vybudovať aj kvalitnú mestskú hromadnú dopravu. Problém však je potrebné riešiť komplexne,“ dodal poslanec. Na otázku, prečo radnica dáva za príklad Tallin, v ktorom sa ukazuje, že bezplatná mestská hromadná doprava neprináša želané výsledky, nám do uzávierky novín hovorca mesta neodpovedal. 

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  4. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 106
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 911
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 101
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 551
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 060
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 043
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 499
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 178

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 207 156
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 817
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 139
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 543
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 029
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 959
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 607
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 815
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Útočník Žiliny Jozef Tibenský pomenoval problémy, ktoré Vlkov trápia.

Žilina - Trnava 2:5 v 19. kole Slovenskej hokejovej ligy.


3 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov
Ilustračné foto.

Šesťdesiatdvaročný vodič čelí obvineniu z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


21 h

Čakáme Vás v parfumérii MUSCHIO na Lenčovej ulici 8995 v Žiline.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


21 h

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


19 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


29. nov

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 207 156
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 817
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 139
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 543
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 029
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 959
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 607
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 815
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu