Divadlo dalo príležitosť ďalšiemu mladému režisérovi

Mestské divadlo Žilina pripravilo svoju poslednú 119. premiéru sezóny. Opäť dalo príležitosť mladým tvorcom a v sobotu 14. mája odpremiérovalo autorskú hru Lenky Garajovej Smrť obchodného ©.

Režisér Michael Vyskočáni.Režisér Michael Vyskočáni. (Zdroj: ARCHÍV M.V.)

Krátko pred premiérou sme vyspovedali mladého režiséra Michaela Vyskočániho, aby sme zistili prečo sa rozhodli práve pre pokračovanie tejto slávnej americkej hry. 

S Mestským divadlom Žilina spolupracujete po prvý raz. Spolu s dramatičkou a dramaturgičkou Lenkou Garajovou ste sa rozhodli na javisko priniesť vlastné pokračovanie Millerovho príbehu Smrť obchodného cestujúceho. Prečo ste sa inšpirovali práve touto hrou?
- Pôvodne sme chceli robiť Smrť obchodného cestujúceho. Text sa nám zdal veľmi aktuálny a reagujúci na pulz našej doby. Svet, v ktorom sa snažíme byť stále úspešnejšími a stále ťažšie hľadáme hranicu, za ktorou je cena úspechu až príliš vysoká. Tempo, pri ktorom sa často nestíhame pýtať, čo stojí za to, nestíhame si určovať vlastné hodnoty a očakávania od života a od ostatných. Tempo, pri ktorom nestíhame vidieť tých ostatných a často sa pri tom behu ocitáme izolovaní a sami. Súbor Mestského divadla Žilina je však primladý na to, aby sme vedeli obsadiť staršie postavy zo Smrti obchodného cestujúceho. Uvažovali sme teda o výraznej úprave, a to bol už len krok k vlastnému textu. A tak Lenka Garajová napísala voľné pokračovanie Millerovho príbehu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kam ste príbeh posunuli a aké témy v inscenácii prinášate divákom?
- Príbeh sme posunuli v čase do súčasnosti, no priestorovo sme ostali v Amerike. Miller vo svojej hre kriticky nabúrava americký sen, no americký sen už dávno presiahol hranice Ameriky a stal sa akýmsi univerzálnym pomenovaním túžby po úspechu a šťastí. Po svete, kde je všetko možné, kde môže človek vlastným úsilím a šikovnosťou dosiahnuť čokoľvek. Problém je však v tom, že v dnešnej spoločnosti už niet Ameriky – mýtu, niet ostrova za veľkou mlákou, ktorý by ponúkal prchavú víziu neobmedzených možností. Americký sen si staviame sami v sebe a v nás samých umiera v prípade, že neuspejeme. Naše každodenné snaženie sa stáva neustálym napĺňaním tohto sna, demonštráciou úspechu, do ktorej nás tlačia mediálno-politicko-spoločenské očakávania. Dostávame sa do konfliktu toho, kto sme, s predstavou toho, kým by sme mali byť. A samotné kým by sme mali byť, si často nevyberáme, ale preberáme, dedíme či podvedome nadobúdame. Práve toto dedičstvo amerického sna, alebo lepšie povedané, jeho ruiny a vysporiadanie sa s odkazom svojich rodičov – predkov, sa stalo naším východiskovým bodom.

SkryťVypnúť reklamu


Mestské divadlo Žilina je známe tým, že dáva príležitosť mladým tvorcom a pôvodnej dráme. Ako sa vám na žilinských doskách režíruje? Spolupracujete s mladým hereckým súborom tohto divadla, našli ste si k sebe cestu?
- Myslím, že sme si k sebe cestu našli veľmi rýchlo. Všetci sme, takpovediac, z jednej generácie a všetky otázky či témy, ktoré riešime v Smrti obchodného © sa nás bytostne dotýkajú. Nútia nás pozrieť sa do seba, uvažovať nad odvrátenými stránkami ľudských motivácií a strachmi, ktoré by sme radšej nechali na pokoji. Premýšľať nad kvalitou vlastných životov a vzťahov, hľadať vlastné miesto vo svete. Toto všetko nás v konečnom dôsledku spája a možno práve preto si rozumieme. Žilinský súbor je živý a citlivý organizmus, ktorý chce hovoriť o veciach a nielen zabávať svojím remeslom. Aj preto je pre mňa spolupráca so žilinskými hercami veľmi inšpirujúca. 

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste príležitosť lepšie poznať repertoár žilinského divadla? V čom vidíte silné stránky tohto divadla?
- Silu Mestského divadla Žilina vidím najmä v tom, že sa nebojí. Nebojí sa súčasných textov, nových foriem, nebojí sa otvárať vážne a ťaživé témy. Nebojí sa dávať príležitosť mladým tvorcom. Nebojí sa za každú cenu nevychádzať divákovi v ústrety, ale núti ho zamýšľať sa a reflektovať svet okolo. Učí ho sebareflexii, ktorá je v dnešnej dobe vysoko podceňovaná.

Aké divadlo vás oslovuje?
- Také, ktorému rozumiem. Môže to znieť egocentricky, ale mám pocit, že je to najpresnejšie. Či ide o komédiu alebo drámu, pohybové divadlo alebo činohru, operu alebo balet, pre mňa je dôležité rozumieť a mať čomu rozumieť. V momente, keď forma prevyšuje výpoveď, keď ma predstavenie nenúti pýtať sa či hľadať odpoveď, v momente, keď sa nedozvedám nič nové o sebe a o svete, je pre mňa nezaujímavé. Nerozumiem mu. Potom hľadám chybu v sebe a nie je mi do smiechu. Také divadlo sa snažím nerobiť. 
 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 609
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 110
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 258
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 884
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 710
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 604
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu