Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Divadlo dalo príležitosť ďalšiemu mladému režisérovi

Mestské divadlo Žilina pripravilo svoju poslednú 119. premiéru sezóny. Opäť dalo príležitosť mladým tvorcom a v sobotu 14. mája odpremiérovalo autorskú hru Lenky Garajovej Smrť obchodného ©.

Režisér Michael Vyskočáni.Režisér Michael Vyskočáni. (Zdroj: ARCHÍV M.V.)

Krátko pred premiérou sme vyspovedali mladého režiséra Michaela Vyskočániho, aby sme zistili prečo sa rozhodli práve pre pokračovanie tejto slávnej americkej hry. 

S Mestským divadlom Žilina spolupracujete po prvý raz. Spolu s dramatičkou a dramaturgičkou Lenkou Garajovou ste sa rozhodli na javisko priniesť vlastné pokračovanie Millerovho príbehu Smrť obchodného cestujúceho. Prečo ste sa inšpirovali práve touto hrou?
- Pôvodne sme chceli robiť Smrť obchodného cestujúceho. Text sa nám zdal veľmi aktuálny a reagujúci na pulz našej doby. Svet, v ktorom sa snažíme byť stále úspešnejšími a stále ťažšie hľadáme hranicu, za ktorou je cena úspechu až príliš vysoká. Tempo, pri ktorom sa často nestíhame pýtať, čo stojí za to, nestíhame si určovať vlastné hodnoty a očakávania od života a od ostatných. Tempo, pri ktorom nestíhame vidieť tých ostatných a často sa pri tom behu ocitáme izolovaní a sami. Súbor Mestského divadla Žilina je však primladý na to, aby sme vedeli obsadiť staršie postavy zo Smrti obchodného cestujúceho. Uvažovali sme teda o výraznej úprave, a to bol už len krok k vlastnému textu. A tak Lenka Garajová napísala voľné pokračovanie Millerovho príbehu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kam ste príbeh posunuli a aké témy v inscenácii prinášate divákom?
- Príbeh sme posunuli v čase do súčasnosti, no priestorovo sme ostali v Amerike. Miller vo svojej hre kriticky nabúrava americký sen, no americký sen už dávno presiahol hranice Ameriky a stal sa akýmsi univerzálnym pomenovaním túžby po úspechu a šťastí. Po svete, kde je všetko možné, kde môže človek vlastným úsilím a šikovnosťou dosiahnuť čokoľvek. Problém je však v tom, že v dnešnej spoločnosti už niet Ameriky – mýtu, niet ostrova za veľkou mlákou, ktorý by ponúkal prchavú víziu neobmedzených možností. Americký sen si staviame sami v sebe a v nás samých umiera v prípade, že neuspejeme. Naše každodenné snaženie sa stáva neustálym napĺňaním tohto sna, demonštráciou úspechu, do ktorej nás tlačia mediálno-politicko-spoločenské očakávania. Dostávame sa do konfliktu toho, kto sme, s predstavou toho, kým by sme mali byť. A samotné kým by sme mali byť, si často nevyberáme, ale preberáme, dedíme či podvedome nadobúdame. Práve toto dedičstvo amerického sna, alebo lepšie povedané, jeho ruiny a vysporiadanie sa s odkazom svojich rodičov – predkov, sa stalo naším východiskovým bodom.

Skryť Vypnúť reklamu


Mestské divadlo Žilina je známe tým, že dáva príležitosť mladým tvorcom a pôvodnej dráme. Ako sa vám na žilinských doskách režíruje? Spolupracujete s mladým hereckým súborom tohto divadla, našli ste si k sebe cestu?
- Myslím, že sme si k sebe cestu našli veľmi rýchlo. Všetci sme, takpovediac, z jednej generácie a všetky otázky či témy, ktoré riešime v Smrti obchodného © sa nás bytostne dotýkajú. Nútia nás pozrieť sa do seba, uvažovať nad odvrátenými stránkami ľudských motivácií a strachmi, ktoré by sme radšej nechali na pokoji. Premýšľať nad kvalitou vlastných životov a vzťahov, hľadať vlastné miesto vo svete. Toto všetko nás v konečnom dôsledku spája a možno práve preto si rozumieme. Žilinský súbor je živý a citlivý organizmus, ktorý chce hovoriť o veciach a nielen zabávať svojím remeslom. Aj preto je pre mňa spolupráca so žilinskými hercami veľmi inšpirujúca. 

Skryť Vypnúť reklamu

Mali ste príležitosť lepšie poznať repertoár žilinského divadla? V čom vidíte silné stránky tohto divadla?
- Silu Mestského divadla Žilina vidím najmä v tom, že sa nebojí. Nebojí sa súčasných textov, nových foriem, nebojí sa otvárať vážne a ťaživé témy. Nebojí sa dávať príležitosť mladým tvorcom. Nebojí sa za každú cenu nevychádzať divákovi v ústrety, ale núti ho zamýšľať sa a reflektovať svet okolo. Učí ho sebareflexii, ktorá je v dnešnej dobe vysoko podceňovaná.

Aké divadlo vás oslovuje?
- Také, ktorému rozumiem. Môže to znieť egocentricky, ale mám pocit, že je to najpresnejšie. Či ide o komédiu alebo drámu, pohybové divadlo alebo činohru, operu alebo balet, pre mňa je dôležité rozumieť a mať čomu rozumieť. V momente, keď forma prevyšuje výpoveď, keď ma predstavenie nenúti pýtať sa či hľadať odpoveď, v momente, keď sa nedozvedám nič nové o sebe a o svete, je pre mňa nezaujímavé. Nerozumiem mu. Potom hľadám chybu v sebe a nie je mi do smiechu. Také divadlo sa snažím nerobiť. 
 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

V III. lige kraľuje nezastaviteľný Hundák, v I. a II. triede na čele pätnásťgóloví strelci

Zápasy regionálnych či oblastných futbalových súťaží tento rok už pravdepodobne neuvidíme, väčšina duelov z jesennej porcie je však už za nami. Preto sme sa pozreli, ako vyzerajú poradie strelcov v jednotlivých súťažiach.

Daniel Hundák (druhý zľava) a Peter Jasenovský (tretí zľava) patria nielen medzi najlepších strelcov Bánovej, ale aj celej III. ligy.

Mesto Žilina požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške viac ako 2 milióny eur

Radnica chce peniaze použiť na financovanie správy a údržby komunikácií a verejnej zelene.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

Už ste čítali?