Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

MHD zdarma? Podľa nezávislých zbytočný luxus

Nezávislí poslanci zvolali minulý týždeň tlačovú konferenciu, ktorej hlavnou témou bola bezplatná MHD v meste.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ALEXANDRA JANIGOVÁ)

ŽILINA. Poslanecký klub nezávislých poslancov zvolal tlačovú konferenciu, ktorej témou bola bezplatná mestská doprava v Žiline. „Dôvodom, prečo sme zvolali túto tlačovku, je, že ide o veľmi dôležitý materiál, ktorý z nášho pohľadu výrazne ovplyvní fungovanie mesta. Rozhodli sme sa, že sa mu budeme venovať. Cieľom je upozorniť médiá na závažnosť tohto materiálu, chceme, aby táto téma začala viac rezonovať aj medzi širokou verejnosťou,“ povedal na zvolanej besede predseda klubu Peter Fiabáne. 

Poskladáme sa všetci

Ako je známe, bezplatná doprava zaťaží pokladnicu ročne sumou 2,5 milióna eur, a tým by, podľa nezávislých, mesto výrazne utrpelo. Okrem toho si nemyslia, že MHD je pripravené pritiahnuť aj tých, ktorí inak chodili autom. „Konkrétne návrhy ešte pripravujeme, tak, aby sme ich predložili na mestskom zastupiteľstve. Odmietame však, aby z tohto bola politická debata. Náš záujem je seriózny a chceme túto tému riešiť naozaj odborne.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Materiál o bezplatnej hromadnej doprave je voľne prístupný na stránkach mesta. Hlavné zámery sledujú niekoľko vecí. „Jeden rozmer je zjednodušenie dopravy, respektíve zníženie dopravy v meste, nechýba ekologický zámer, ekonomický zámer – zlepšiť vlastnú ekonomiku ľudí, ktorí ušetria. Nechýba ani zatraktívnenie dopravy. Teda aby ľudia MHD využívali, aby bola spoľahlivá. Sú tam aj ďalšie sprievodné benefity,“ doplnil Fiabáne. 

Je mesto pripravené?

Ako sám povedal, nezávislí poslanci nie sú radikálne proti materiálu. „Skôr chceme klásť otázky, nakoľko je mesto pripravené na takýto krok a či neexistujú iné alternatívy oproti tomu, ako je materiál pripravený. Máme niekoľko okruhov, na ktoré sa budeme pýtať.“ 
Ako je známe, nič nie je zadarmo, ani bezplatná doprava. Ak sa bude jazdiť zadarmo, znamená to, že sa v mestskej pokladnici na to budeme musieť poskladať. 

Skryť Vypnúť reklamu

„Tá suma je 2,5 milióna eur ročne. Budú sa skladať aj tí, ktorí mestskú dopravu nebudú používať. Hospodárenie mesta sa výrazne zlepšilo, to musíme objektívne priznať. Ale je mesto dostatočne bohaté na to, aby sme mali aj na výstavbu parkovacích plôch či na výstavbu záchytných parkovísk?“ 
Financie treba aj na opravu ciest, údržbu verejného priestoru či zlepšenie stavu detských ihrísk. Nechýba ani údržba zelene, výstavba cyklotrás či zlepšenie stavu školských areálov. 

Dôležitým faktorom je aj to, či bude mať mesto na vyplatenie prípadných prehratých súdnych sporov, ktoré momentálne rieši. Ak nebudeme mať garancie, že budú na všetko financie, tak sa k tomu budeme adekvátne stavať a hľadať aj iné spôsoby,“ povedal predseda klubu. 


Zníženie intenzity dopravy

Ľudia v súčasnosti chcú, aby ich doprava rýchlo doviezla do cieľa, aby sa cítili komfortne. „Myslíme si, že suma za lístok nie je tak vysoká, aby bola bariérou. Materiál zamieňa nástroje za cieľ. Cieľom nie je bezplatná doprava, podľa nás dôležitejšie je zníženie intenzity automobilovej dopravy. Toto by mal byť cieľ, menej parkovacích miest, menej áut.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poslancov by malo mesto schváliť predtým iný dôležitý materiál. Ide o plán udržateľnosti mobility, ktorý v meste momentálne chýba. „Je to strategický dokument, ktorý hovorí o tom, ako bude na tom mesto o 20 rokov. Materiál neobsahuje žiadne reštriktívne opatrenia, bez ktorých si ten, kto používa auto, nesadne do mestskej hromadnej dopravy. Áno, sú to nepopulárne opatrenia, ale bez nich ľudí nedonútite využívať viac MHD,“ doplnil Fiabáne. 

Hovoril aj o spoločnej vízii toho, ako v meste chceme žiť najbližších 20 rokov a pritom rešpektovať aj ľudí. „Do najbližšieho zastupiteľstva pripravíme konkrétnejší materiál, ale nebudem ho predkladať. Skôr nám ide o diskusiu,“ K téme sa vyjadril aj poslanec Peter Ničík, ktorý MHD pravidelne využíva. „S manželkou a deťmi chodíme pravidelne trolejbusmi. Ročne nás to stojí 700 eur. Bolo by najjednoduchšie za to zahlasovať. Ale nemyslím si, že mesto je tak bohaté. Sú dôležitejšie veci, ktoré ľudí trápia. Dajme tie financie do parkovania na sídliskách. Tých riešení je viac a budeme o nich hovoriť,“ dodal. 

Na diskusii nechýbal ani poslanec Dušan Maňák, ktorý pozoruje situáciu z urbanistického hľadiska. „Postavilo sa tu množstvo hypermarketov, rozbila sa štruktúra mesta. Ja by som sa zameral na to, aby sa ľudia dostali najmä peši a cyklisticky do mesta. Ak sa dajú na to adekvátne financie, tak nemám problém zahlasovať aj za bezplatnú MHD,“ doplnil poslanec Maňák. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 195
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 551
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 217
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 161
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 665
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 211
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 442
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 473
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 246
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 962
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Bývalú predsedníčku Krajského súdu Žilina opäť zadržali

V akcii Plevel 2 bola zadržaná aj sudkyňa Mária U.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?