Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

MHD zdarma? Podľa nezávislých zbytočný luxus

Nezávislí poslanci zvolali minulý týždeň tlačovú konferenciu, ktorej hlavnou témou bola bezplatná MHD v meste.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ALEXANDRA JANIGOVÁ)

ŽILINA. Poslanecký klub nezávislých poslancov zvolal tlačovú konferenciu, ktorej témou bola bezplatná mestská doprava v Žiline. „Dôvodom, prečo sme zvolali túto tlačovku, je, že ide o veľmi dôležitý materiál, ktorý z nášho pohľadu výrazne ovplyvní fungovanie mesta. Rozhodli sme sa, že sa mu budeme venovať. Cieľom je upozorniť médiá na závažnosť tohto materiálu, chceme, aby táto téma začala viac rezonovať aj medzi širokou verejnosťou,“ povedal na zvolanej besede predseda klubu Peter Fiabáne. 

Poskladáme sa všetci

Ako je známe, bezplatná doprava zaťaží pokladnicu ročne sumou 2,5 milióna eur, a tým by, podľa nezávislých, mesto výrazne utrpelo. Okrem toho si nemyslia, že MHD je pripravené pritiahnuť aj tých, ktorí inak chodili autom. „Konkrétne návrhy ešte pripravujeme, tak, aby sme ich predložili na mestskom zastupiteľstve. Odmietame však, aby z tohto bola politická debata. Náš záujem je seriózny a chceme túto tému riešiť naozaj odborne.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Materiál o bezplatnej hromadnej doprave je voľne prístupný na stránkach mesta. Hlavné zámery sledujú niekoľko vecí. „Jeden rozmer je zjednodušenie dopravy, respektíve zníženie dopravy v meste, nechýba ekologický zámer, ekonomický zámer – zlepšiť vlastnú ekonomiku ľudí, ktorí ušetria. Nechýba ani zatraktívnenie dopravy. Teda aby ľudia MHD využívali, aby bola spoľahlivá. Sú tam aj ďalšie sprievodné benefity,“ doplnil Fiabáne. 

Je mesto pripravené?

Ako sám povedal, nezávislí poslanci nie sú radikálne proti materiálu. „Skôr chceme klásť otázky, nakoľko je mesto pripravené na takýto krok a či neexistujú iné alternatívy oproti tomu, ako je materiál pripravený. Máme niekoľko okruhov, na ktoré sa budeme pýtať.“ 
Ako je známe, nič nie je zadarmo, ani bezplatná doprava. Ak sa bude jazdiť zadarmo, znamená to, že sa v mestskej pokladnici na to budeme musieť poskladať. 

Skryť Vypnúť reklamu

„Tá suma je 2,5 milióna eur ročne. Budú sa skladať aj tí, ktorí mestskú dopravu nebudú používať. Hospodárenie mesta sa výrazne zlepšilo, to musíme objektívne priznať. Ale je mesto dostatočne bohaté na to, aby sme mali aj na výstavbu parkovacích plôch či na výstavbu záchytných parkovísk?“ 
Financie treba aj na opravu ciest, údržbu verejného priestoru či zlepšenie stavu detských ihrísk. Nechýba ani údržba zelene, výstavba cyklotrás či zlepšenie stavu školských areálov. 

Dôležitým faktorom je aj to, či bude mať mesto na vyplatenie prípadných prehratých súdnych sporov, ktoré momentálne rieši. Ak nebudeme mať garancie, že budú na všetko financie, tak sa k tomu budeme adekvátne stavať a hľadať aj iné spôsoby,“ povedal predseda klubu. 


Zníženie intenzity dopravy

Ľudia v súčasnosti chcú, aby ich doprava rýchlo doviezla do cieľa, aby sa cítili komfortne. „Myslíme si, že suma za lístok nie je tak vysoká, aby bola bariérou. Materiál zamieňa nástroje za cieľ. Cieľom nie je bezplatná doprava, podľa nás dôležitejšie je zníženie intenzity automobilovej dopravy. Toto by mal byť cieľ, menej parkovacích miest, menej áut.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poslancov by malo mesto schváliť predtým iný dôležitý materiál. Ide o plán udržateľnosti mobility, ktorý v meste momentálne chýba. „Je to strategický dokument, ktorý hovorí o tom, ako bude na tom mesto o 20 rokov. Materiál neobsahuje žiadne reštriktívne opatrenia, bez ktorých si ten, kto používa auto, nesadne do mestskej hromadnej dopravy. Áno, sú to nepopulárne opatrenia, ale bez nich ľudí nedonútite využívať viac MHD,“ doplnil Fiabáne. 

Hovoril aj o spoločnej vízii toho, ako v meste chceme žiť najbližších 20 rokov a pritom rešpektovať aj ľudí. „Do najbližšieho zastupiteľstva pripravíme konkrétnejší materiál, ale nebudem ho predkladať. Skôr nám ide o diskusiu,“ K téme sa vyjadril aj poslanec Peter Ničík, ktorý MHD pravidelne využíva. „S manželkou a deťmi chodíme pravidelne trolejbusmi. Ročne nás to stojí 700 eur. Bolo by najjednoduchšie za to zahlasovať. Ale nemyslím si, že mesto je tak bohaté. Sú dôležitejšie veci, ktoré ľudí trápia. Dajme tie financie do parkovania na sídliskách. Tých riešení je viac a budeme o nich hovoriť,“ dodal. 

Na diskusii nechýbal ani poslanec Dušan Maňák, ktorý pozoruje situáciu z urbanistického hľadiska. „Postavilo sa tu množstvo hypermarketov, rozbila sa štruktúra mesta. Ja by som sa zameral na to, aby sa ľudia dostali najmä peši a cyklisticky do mesta. Ak sa dajú na to adekvátne financie, tak nemám problém zahlasovať aj za bezplatnú MHD,“ doplnil poslanec Maňák. 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

V III. lige kraľuje nezastaviteľný Hundák, v I. a II. triede na čele pätnásťgóloví strelci

Zápasy regionálnych či oblastných futbalových súťaží tento rok už pravdepodobne neuvidíme, väčšina duelov z jesennej porcie je však už za nami. Preto sme sa pozreli, ako vyzerajú poradie strelcov v jednotlivých súťažiach.

Daniel Hundák (druhý zľava) a Peter Jasenovský (tretí zľava) patria nielen medzi najlepších strelcov Bánovej, ale aj celej III. ligy.

Mesto Žilina požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške viac ako 2 milióny eur

Radnica chce peniaze použiť na financovanie správy a údržby komunikácií a verejnej zelene.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

Už ste čítali?