Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

MHD zdarma? Podľa nezávislých zbytočný luxus

Nezávislí poslanci zvolali minulý týždeň tlačovú konferenciu, ktorej hlavnou témou bola bezplatná MHD v meste.

Ilustračné foto.(Zdroj: ALEXANDRA JANIGOVÁ)

ŽILINA. Poslanecký klub nezávislých poslancov zvolal tlačovú konferenciu, ktorej témou bola bezplatná mestská doprava v Žiline. „Dôvodom, prečo sme zvolali túto tlačovku, je, že ide o veľmi dôležitý materiál, ktorý z nášho pohľadu výrazne ovplyvní fungovanie mesta. Rozhodli sme sa, že sa mu budeme venovať. Cieľom je upozorniť médiá na závažnosť tohto materiálu, chceme, aby táto téma začala viac rezonovať aj medzi širokou verejnosťou,“ povedal na zvolanej besede predseda klubu Peter Fiabáne. 

Poskladáme sa všetci

Ako je známe, bezplatná doprava zaťaží pokladnicu ročne sumou 2,5 milióna eur, a tým by, podľa nezávislých, mesto výrazne utrpelo. Okrem toho si nemyslia, že MHD je pripravené pritiahnuť aj tých, ktorí inak chodili autom. „Konkrétne návrhy ešte pripravujeme, tak, aby sme ich predložili na mestskom zastupiteľstve. Odmietame však, aby z tohto bola politická debata. Náš záujem je seriózny a chceme túto tému riešiť naozaj odborne.“ 

Materiál o bezplatnej hromadnej doprave je voľne prístupný na stránkach mesta. Hlavné zámery sledujú niekoľko vecí. „Jeden rozmer je zjednodušenie dopravy, respektíve zníženie dopravy v meste, nechýba ekologický zámer, ekonomický zámer – zlepšiť vlastnú ekonomiku ľudí, ktorí ušetria. Nechýba ani zatraktívnenie dopravy. Teda aby ľudia MHD využívali, aby bola spoľahlivá. Sú tam aj ďalšie sprievodné benefity,“ doplnil Fiabáne. 

Je mesto pripravené?

Ako sám povedal, nezávislí poslanci nie sú radikálne proti materiálu. „Skôr chceme klásť otázky, nakoľko je mesto pripravené na takýto krok a či neexistujú iné alternatívy oproti tomu, ako je materiál pripravený. Máme niekoľko okruhov, na ktoré sa budeme pýtať.“ 
Ako je známe, nič nie je zadarmo, ani bezplatná doprava. Ak sa bude jazdiť zadarmo, znamená to, že sa v mestskej pokladnici na to budeme musieť poskladať. 

„Tá suma je 2,5 milióna eur ročne. Budú sa skladať aj tí, ktorí mestskú dopravu nebudú používať. Hospodárenie mesta sa výrazne zlepšilo, to musíme objektívne priznať. Ale je mesto dostatočne bohaté na to, aby sme mali aj na výstavbu parkovacích plôch či na výstavbu záchytných parkovísk?“ 
Financie treba aj na opravu ciest, údržbu verejného priestoru či zlepšenie stavu detských ihrísk. Nechýba ani údržba zelene, výstavba cyklotrás či zlepšenie stavu školských areálov. 

Dôležitým faktorom je aj to, či bude mať mesto na vyplatenie prípadných prehratých súdnych sporov, ktoré momentálne rieši. Ak nebudeme mať garancie, že budú na všetko financie, tak sa k tomu budeme adekvátne stavať a hľadať aj iné spôsoby,“ povedal predseda klubu. 


Zníženie intenzity dopravy

Ľudia v súčasnosti chcú, aby ich doprava rýchlo doviezla do cieľa, aby sa cítili komfortne. „Myslíme si, že suma za lístok nie je tak vysoká, aby bola bariérou. Materiál zamieňa nástroje za cieľ. Cieľom nie je bezplatná doprava, podľa nás dôležitejšie je zníženie intenzity automobilovej dopravy. Toto by mal byť cieľ, menej parkovacích miest, menej áut.“ 

Podľa poslancov by malo mesto schváliť predtým iný dôležitý materiál. Ide o plán udržateľnosti mobility, ktorý v meste momentálne chýba. „Je to strategický dokument, ktorý hovorí o tom, ako bude na tom mesto o 20 rokov. Materiál neobsahuje žiadne reštriktívne opatrenia, bez ktorých si ten, kto používa auto, nesadne do mestskej hromadnej dopravy. Áno, sú to nepopulárne opatrenia, ale bez nich ľudí nedonútite využívať viac MHD,“ doplnil Fiabáne. 

Hovoril aj o spoločnej vízii toho, ako v meste chceme žiť najbližších 20 rokov a pritom rešpektovať aj ľudí. „Do najbližšieho zastupiteľstva pripravíme konkrétnejší materiál, ale nebudem ho predkladať. Skôr nám ide o diskusiu,“ K téme sa vyjadril aj poslanec Peter Ničík, ktorý MHD pravidelne využíva. „S manželkou a deťmi chodíme pravidelne trolejbusmi. Ročne nás to stojí 700 eur. Bolo by najjednoduchšie za to zahlasovať. Ale nemyslím si, že mesto je tak bohaté. Sú dôležitejšie veci, ktoré ľudí trápia. Dajme tie financie do parkovania na sídliskách. Tých riešení je viac a budeme o nich hovoriť,“ dodal. 

Na diskusii nechýbal ani poslanec Dušan Maňák, ktorý pozoruje situáciu z urbanistického hľadiska. „Postavilo sa tu množstvo hypermarketov, rozbila sa štruktúra mesta. Ja by som sa zameral na to, aby sa ľudia dostali najmä peši a cyklisticky do mesta. Ak sa dajú na to adekvátne financie, tak nemám problém zahlasovať aj za bezplatnú MHD,“ doplnil poslanec Maňák. 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  6. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  7. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  8. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  6. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  8. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 269
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 805
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 033
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 258
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 709
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 696
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 126
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 468
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 359
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 095

Hlavné správy z MY Žilina

Nové číslo týždenníka MY Žilinské noviny prináša

V aktuálnom vydaní na vás čaká CD s vianočnými koledami a spevník.

Vlci nezvládli dôležitý súboj proti Liptovskému Mikulášu

Strata na predposlednú Detvu sa zvýšila na päť bodov.

VIDEO: Sagan v rámci tréningu zdoláva aj schody. Na bicykli

Slovenský cyklista opäť ukázal, že svoj bicykel ovláda dokonale.

Nové automaty na lístky nepribudnú. V tomto smere pripravujú novinky

Na mnohých miestach v meste sú na zastávkach MHD diery na automaty. Dopravný podnik plánuje novinky, ktoré by mali minimalizovať ich používanie.

Basketbalisti pokračovali vo víťaznom ťažení aj proti Komárnu

Hostia dokázali Žilinčanom bodovo vzdorovať iba v úvode zápasu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Miroslava, ktorý si mal objednať vraždu pred penziónom, našli dnes mŕtveho

Muža v lete odsúdili na 25-ročné väzenie. Odvolal sa, na rozsudok čakal na slobode.

Sedemsto nálezov. Archeologická lokalita pri Lučatíne prekvapuje

Počas zimy nálezový materiál spracujú, vyčistia a zakonzervujú.

Vybrali SME

Už ste čítali?