STREČNO. Okrem sanácie, bude bralo potrebovať aj výstavbu železobetónovej galérie. Takéto riešenie navrhuje ministerstvo životného prostredia v spolupráci s ministerstvom dopravy na základe výsledkov inžiniersko-geologického prieskumu.
Správu predložil envirorezort v pondelok 25. apríla do medzirezortného pripomienkového konania. Zabezpečovacie práce by sa mali vykonať na najkritickejších blokoch horninového masívu. Kvôli bezpečnosti na frekventovanej ceste I/18 pod hradom navrhujú ministerstvá aj výstavbu železobetónovej galérie v dĺžke približne 160 až 180 metrov.
Vláda už vlani v októbri schválila sumu 900-tisíc eur na sanáciu brala vrátane odborného geologického dohľadu. Envirorezort bude podľa aktuálnej správy potrebovať ďalších 200-tisíc eur na sanáciu skalného previsu a ministerstvo dopravy asi 7 miliónov eur na vybudovanie galérie.
"Všetky navrhované kroky na riešenie stability skalného brala pod Hradom Strečno sú zamerané na odstránenie potenciálne nebezpečného stavu, ktorý môže ohroziť bezpečnosť premávky, životy a zdravie ľudí, ich majetok a životné prostredie," odôvodňuje navrhované opatrenia správa envirorezortu.
Prieskum skalného masívu ukázal, že sú v ňom prítomné významné systémy puklín a poruchových zón, ktoré zapríčiňujú vznik gravitačných svahových porúch skalnej steny lokálnych skalných zosuvov aj vypadávanie rôzne veľkých skalných blokov.
Rozvoľnenosť skalných blokov významne zhoršuje vysoký stupeň zvetrania hornín. Odborníci identifikovali v masíve celkom sedem nestabilných blokov. Štyri bloky s kritickou stabilitou sa nachádzajú tesne pod hradbami, ďalšie tri potenciálne nestabilné bloky v strednej časti skalnej steny.
Ministerstvá navrhujú, aby sa v prvej etape realizovali okamžité protihavarijné opatrenia na skalnom brale, ktoré by sa očistilo od zvetraných úlomkov, odstránila sa časť skalného previsu a uskutočnila sa injektáž a plombovanie trhlín a puklín. Tieto práce musia byť vykonávané za úplného vylúčenia dopravy, ich realizácia sa preto navrhuje počas víkendových dní.
V druhej etape je navrhovaná výstavba železobetónovej galérie, trvanie výstavby sa odhaduje na osem mesiacov. Počas nej bude premávka pod hradným bralom sústredená do jedného jazdného pruhu. V rámci tretej etapy by sa potom mali osadiť na hradnom brale ochranné siete, dynamické záchytné bariéry a podporné betónové konštrukcie. Vyžiada si to krátkodobé vylúčenie dopravy.
Od poslednej rozsiahlej sanácie skalného brala v Strečne uplynulo 32 rokov. V roku 1984 zabezpečovali stabilitu skalnej steny hlavne mikropilotami a injektážou. Skalné previsy vtedy dočasne zabezpečili oceľovými lanami a rozvoľnené časti masívu boli očistené.