„Redaktorka s veľkou dávkou emócií a zrejme jediným zámerom – škandalizovať, v článku bez miery objektivity opisovala udalosti, ktoré sa odohrali v obci Rosina, v súvislosti s reklamným letákom mojej budúcej firmy. Na kauzu som sa rozhodla reagovať, pretože v článku redaktorky sa nedá hovoriť o objektivite, etike a morálke. Morbídne? Kto pozná synonymá tohto slova a ja ich poznám, možno na rozdiel od pani autorky, ktorá ich vkladala do úst všetkých aktérov tejto kauzy, sa pri najmenšom pozastaví nad trúfalosťou použiť ho v súvislosti so službou občanom. Veď posúďte, či synonymum úchylný, patologický, maniacký, neprirodzený a pod., by tí istí aktéri použili i v situácií, keď by túto službu museli využiť. Smútočný leták. Priznávam, že formálna stránka reklamného letáku obsahuje znaky a symboly súvisiace s účelom a cieľom ponúkaných služieb a tovaru, a tým môže vyvolať u citlivých ľudí neprimerané reakcie. Každý mi ale dá určite za pravdu, že nie je v symbolike a forme reklamy tohto typu z čoho vyberať, aby tým nebola narušená pieta udalostí, ku ktorým tieto služby patria. Kto však dokáže určiť mieru primeranosti, a tým aj predpoklad reakcií vo sfére pocitov občanov v tak citlivej otázke, akou je strata blízkeho človeka? S určitosťou a veľkou dávkou subjektivizmu to dokáže psychologička Božena Doničová. Kde je jej profesionálna objektivita a etika toľko vytýkaná mne? Tá chýba aj redaktorke Ivete Marešovej. Cieľom reklamného letáku nebolo totiž vyvolať smútok, ako to prezentovala, ale poskytnúť pomoc v situáciách pre každého človeka tak citlivých. Slovné spojenie „smútočný leták“ je zdeformované a účelové. Má jediný cieľ: šokovať, škandalizovať a zámerne negatívne ovplyvniť verejnú mienku. Pani redaktorka sa o to opakovane pokúša, aj preto nedala vo svojom príspevku väčší priestor mne, ale účelovo použila iba jednostranne zamerané informácie a reakcie. Článok neobsahuje ostatné informácie a vyjadrenia, ktoré som poskytla. Je tomu tak pravdepodobne preto, lebo ich obsah nezapadal do vykonštruovanej skladačky dezinformácií predkladaných verejnosti. Dôveryhodnosť, pravdivosť a hodnota informácií sú pre spomínanú redaktorku iba pojmami s definíciami, nie prostriedkami a cieľmi jej autorskej práce. Aká je pravda? Skúste to teda posúdiť, ako vás vyzýva pani redaktorka v závere článku. Ale posudzujte až potom, ako sa dozviete komplexné informácie. Malý kríž v ľavom hornom rohu letáku spolu s názvom pohrebného štúdia a jeho popisom v hornej časti sú oficiálne schváleným logom budúcej firmy. Neviem si predstaviť iný neurážajúci druh symboliky (kríž, tmavá alebo čierna farba) charakterizujúci služby podobného druhu. Dôležitejší ako forma je obsah reklamného letáku. Neponúka iba „detské rakvy“ a už vôbec nie na prvom mieste. Ponuka začína upozornením na najlepšie ceny širokého sortimentu pohrebného tovaru. To je aj hlavným cieľom mojich podnikateľských aktivít: kvalitné služby a tovar za primerané a pre všetky sociálne skupiny výhodné ceny ako reakcia na neúmerné predražovanie. Na prvých dvoch miestach ponuky sú vence a kytice. Až za nimi nasledujú rakvy, urny, kríže. Ponúkaný sortiment uzatvárajú stuhy, umelé kvety, kahance, sviečky a iný doplnkový tovar, ktorý bežne ponúka väčšina obchodných reťazcov vo svojich reklamných letákoch. Nie je pravdou ani informácia, že celá obec Rosina je v šoku a všetci jej obyvatelia sú rozhorčení. Sama som mala možnosť počuť a rozprávať sa s mnohými obyvateľmi jednak pred, ale aj po medializovaní tejto kauzy. Nestretla som sa u nich s negatívnym názorom. Práve naopak. Privítali novú formu poskytovania pohrebných služieb a pohrebného tovaru.“
Autor: Emília Šeroňová