Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Kto poškodzuje, ten platí

Žilina - Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline má 50-ročnú tradíciu a v roku 2002 sa zo štátneho podniku, spadajúceho pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, transformoval na akciovú spoločnosť.

Žilina - Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline má 50-ročnú tradíciu a v roku 2002 sa zo štátneho podniku, spadajúceho pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, transformoval na akciovú spoločnosť. Aj napriek tomu podstatnú časť jeho výkonov naďalej tvorí servis pre toto ministerstvo. Spočíva vo vypracovávaní štúdií, návrhoch legislatívy, príprave podkladov pre štátnu dopravnú politiku a projektov pre všetky druhy dopravy. VÚD je aj štátnou skúšobňou, a preto jeho činnosťou je tiež zabezpečovanie skúšobníctva a certifikácie v doprave vo vlastných laboratóriách.
Ako Žilinské noviny informoval riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák, medzi najživšie témy, ktorými sa v súčasnosti ústav zaoberá, patrí, popri projekte bezpečnosti cestnej premávky, aj vyberanie elektronického mýtneho. „Na príprave spolupracujeme s viacerými organizáciami. Analyzujeme poznatky z viacerých štátov EÚ tak, aby sme mohli navrhnúť systém a postup najvhodnejší pre Slovensko. Zavedeniu elektronického mýtneho predchádza príprava legislatívy, príprava tendra na dodávku technológie a prevádzkovanie a zabezpečenie univerzálnosti, aby sa vodiči mohli bez problémov pohybovať aj v ostatných krajinách EÚ,“ hovorí Ľ. Palčák. Elektronické mýtne by malo byť na slovenských diaľniciach oficiálne zavedené do roku 2007. Zatiaľ len pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony, do roku 2012 aj pre osobné automobily. „Do úvahy pripadajú dva systémy - mikrovlnný, ktorý je zavedený v Rakúsku alebo nemecký satelitný model. Oba majú zástancov i odporcov. Keďže ide o veľké investície, v tendri bude rozhodujúca, samozrejme, cena, rýchla rozšíriteľnosť i zavedenie systému či finančný prínos do štátnej pokladne. Dôležitá je ekonomická akceptovateľnosť výšky mýtneho. Pre dopravcov by mala byť zaujímavá, aby sa im jazda po diaľnici vyplatila a nehľadali náhradné trasy. V našich podmienkach by to malo byť asi 4Sk na kilometer. Ak bude vyššia, vzhľadom na zahraničných prepravcov, navrhneme pravdepodobne daňové zvýhodnenie domácich prepravcov. To už však bude záležať na politickom rozhodnutí,“ pokračuje Ľ. Palčák. Vybrané prostriedky sa využijú na údržbu a výstavbu diaľnica rýchlostných komunikácií.Návrhom zákona o vyberaní elektronické mýtneho sa na základe podkladov pripravených VÚD v Žiline zaoberajú na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií. Zatiaľ ešte nie je definitívne určené, či mýtne bude mať regionálne alebo časové špecifiká ani to, či pohyb po slovenských diaľniciach bude monitorovať mikrovlnný alebo satelitný systém. To určí až výsledok tendra, ktorý by mal byť vyhlásený MDPaT v tomto roku.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 716
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 585
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 625
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 087
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 853
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 631
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 993
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 301
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Bič na majiteľov dlhodobo stojacich áut. Mesto Žilina ich chce zdaniť

V minulom roku zaevidovali mestskí policajti 108 nepojazdných áut.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?