Žilina - Téma „letisko“ je stále veľmi aktuálna. Diskutovalo sa o nej aj na tlačovej besede, ktorú v stredu 9. marca zvolal Žilinský samosprávny kraj. „Letiská sú veľmi dôležitou infraštruktúrou a štát rozhodol, že všetky malé letiská budú transformované rovnakým spôsobom,“ vyhlásil na úvod člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti, a. s., Žilina Antonín Kazda, inak vedúci Katedry leteckej dopravy Fakulty PEDAS Žilinskej univerzity. Vraj aj kvôli fondom z Európskej únie sa letisková dráha stala od začiatku roka majetkom Žilinského samosprávneho kraja, aj napriek tomu, že na ňu mala 30-ročnú nájomnú zmluvu akciová spoločnosť Letisko Žilina. Na otázku, aké sú perspektívy a či sa linka rozlieta, však nedal odpoveď nikto zo zúčastnených. Záujem potvrdil aj Daniel Škerda, vedúci odboru dopravy a komunikácie ŽSK. „Máme záujem, aby sa lietalo. Sľúbená je aj podpora z Banskej Bystrice a Trenčína. Zmluvu spoločnosti Letisko, a. s., vypovedala Slovenská správa letísk. Aj my sme mali záujem o budovu Aeroklubu, na rekonštrukciu sme mali vyčlenených 5 miliónov korún.“ Ak sa všetko definitívne nedorieši do 1. júna, ČSA odstúpi od zmluvy, a to by mohlo znamenať definitívny koniec žilinského letiska. O tom je presvedčený aj George Trabelssie, predseda dozornej rady Letisko, a. s. „Už tento týždeň si budú môcť ľudia na hociktorom mieste na svete kúpiť letenky do Žiliny.“ Na posledné jednanie so zástupcami ČSA pozvali aj predstaviteľov ŽSK, tí však odmietli, hoci popri zamietavom stanovisku uvádzajú, že si uvedomujú význam leteckej dopravy pre rozvoj nášho regiónu. „Sme stále ochotní spolupracovať, ide nám o dobro veci. ČSA kúpili kvôli žilinskej linke nové lietadlo, už o pár dní by tam mali odísť na školenie prví zamestnanci letiska a terminálu,“ hovorí Trabelssie. Stále sa však čaká na rozhodnutie súdu ohľadom žaloby, ktorú Letisko, a. s., podalo na Žilinský samosprávny kraj, ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy. „Výhovorky, že majetok kraja sa nemôže vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti vyvracia zákon 136/2004 o letiskových spoločnostiach. A hoci bolo letisko Žilina v roku 1999 vylúčené z vnútorných organizačných jednotiek Slovenskej správy letísk a dva roky nedostalo ani korunu dotácií od štátu, odmietlo ho ministerstvo previesť bezodplatne do majetku mesta, hoci zákon to pripúšťa,“ argumentoval a dokladal George Trabelssie. Funkčné letisko bolo aj jedným z rozhodujúcich dôvodov, prečo sa KIA rozhodla investovať pri Žiline.