Štát však dodnes nevykúpil vyše 50 z 220 hektárov pôdy, na ktorých má továreň stáť. Sklz na stavbe je už viac ako polroka. Automobilka sa pri tom stavia aj na pozemkoch, ktoré jej nepatria, teda bez stavebného povolenia a načierno. „Dali sme tichý súhlas, že nebudeme protestovať, aj keď sa stavia na súkromných pozemkoch,“ povedal Dušan Mikulík, člen petičného výboru nespokojných majiteľov pozemkov. „Informácie, že sa stavia na nevykúpených pozemkoch, sú nepravdivé. Máme vykúpené dostatočné množstvo pozemkov. Staviame len tam, kde stavať môžeme. Nemáme dôvod stavať načierno,“ tvrdí konateľ spoločnosti Žilina Invest Juraj Čermák. Podľa advokáta nespokojných vlastníkov Mareka Benedika sa časť lisovne stavia nelegálne. Obrátil sa na stavebnú inšpekciu, ktorá stavbu zastavila a prikázala vybaviť si stavebné povolenie. Kia sa podľa Benedika už dostala do úzkych: „Jeden z projektantov kúpil pozemky od dvoch ľudí za 350 korún za meter štvorcový, aby sa tam mohlo stavať.“ Majitelia pôdy dnes cez Benedika rokujú s firmami, ktoré sú ochotné zaplatiť za ich pôdu požadovanú sumu a potom ju vymeniť so Slovenským pozemkovým fondom. Benedik zdôraznil, že dohoda o výmene pozemkov je už na svete. Ako informoval konateľ spoločnosti Žilina Invest Juraj Čermák, všetko sa rozhodne v stredu na rokovaní vlády. „Ak to odklepne, môžeme vo štvrtok podpisovať zmluvy a začať s výmenou,“ dodal. Po podpise zmluvy bude vykúpených 46,5 z posledných 50,8 hektárov pôdy. Rozdiel medzi 50,8 a 46,5 hektára vlastnia buď mŕtvi ľudia alebo nie je možné sa s vlastníkmi spojiť. Dnes prídu na teplické pole najvyšší predstavitelia juhokórejskej automobilky Kia a určite sa budú informovať aj o aktuálnom stave vykúpených pozemkov pod automobilkou.
Autor: rk, mk