Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Čierne mraky nad žilinským letiskom

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto z

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto získala 30-ročnú nájomnú zmluvu na infraštruktúru a majetok letiska a tiež uzavrela zmluvu s ČSA, podľa ktorej mala 27. marca zo Žiliny po rokoch opäť vzlietnuť prvá pravidelná linka. Všetko vyzeralo veľmi nádejne.


Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť. Eva Bučová Foto: (mif) Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 416
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 708
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 705
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 241
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 330
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 284
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 304
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.