Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Čierne mraky nad žilinským letiskom

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto z

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto získala 30-ročnú nájomnú zmluvu na infraštruktúru a majetok letiska a tiež uzavrela zmluvu s ČSA, podľa ktorej mala 27. marca zo Žiliny po rokoch opäť vzlietnuť prvá pravidelná linka. Všetko vyzeralo veľmi nádejne.


Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť. Eva Bučová Foto: (mif) Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 134
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 170
  3. Od Česka až po Jadran 3 984
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 570
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 246
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 204
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 170
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 842
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 586
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Športový manažér Žiliny František Skladaný počas dnešného stretnutia s médiami.

Vlci dnes prvýkrát pred novou sezónou vykorčuľovali na ľad.


2 h
Jánošíkove dni

Podujatie sa bude konať do nedele 1. augusta.


TASR 2 h

Spoločnosť Schaeffler rozšíri technologické centrum.


TASR 7 h
 Žilinskí Vlci pri poslednom kondičnom testovaní. Dnes prvýkrát vykorčuľovali na ľad.

Známy je aj rozpis prípravných zápasov.


(red) 10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šelma ležala neďaleko kontajnera.


a 1 ďalší 8 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


12 h

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


27. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl