Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Svet na dvoch kolesách

Je skromný, ale všade rád vzbudzuje pozornosť

Na Slovensku je asi veľmi málo rodín, v ktorých nemajú aspoň jeden bicykel. Hoci dlhšiu dobu vyzerajú rovnako, na svojej ceste dejinami tieto dopravné prostriedky prešli dlhým


Je skromný, ale všade rád vzbudzuje pozornosť


 




Na Slovensku je asi veľmi málo rodín, v ktorých nemajú aspoň jeden bicykel. Hoci dlhšiu dobu vyzerajú rovnako, na svojej ceste dejinami tieto dopravné prostriedky prešli dlhým vývojom. O netradičnom bicykli - svojej veľkej záľube nám porozprával 44-ročný Justín z Poviny.



Niečo z histórie: Pokusy vyrobiť vozidlo poháňané silou ľudských svalov sa v Európe vyskytli už dávnejšie (napríklad v roku 1649). Pre zlý stav ciest však všetky zlyhali. Sila svalov totiž na prekonanie prekážok na nerovnej ceste nestačila. Prvý velocipéd z dreva (vyrobil ho v roku 1817 F. Drais v Nemecku) bol podobný dnešnej kolobežke. Človek sedel na ňom a dopredu sa posúval oboma nohami ako pri chôdzi. Tento stroj spôsobil medzi ľuďmi senzáciu aj výsmech a jeho vynálezcu považovali za blázna. Pedále vynašli neskôr nezávisle od seba viacerí (napríklad škótsky kováč Macmillan v roku 1839). Potom vyrobili na kolesá špice (v roku 1867 Angličan Madison), drevenú konštrukciu nahradila oceľová (rok 1868, Francúz Michaux) a na zadné koleso pribudla brzda. Čoskoro (v roku 1869 v Londýne) sa konali aj prvé cyklistické preteky. Kvôli rýchlejšej jazde predné koleso vyrábali čoraz väčšie (okolo roku 1870), až dosiahlo priemer 250 centimetrov. Tým sa však ťažisko posunulo veľmi vysoko, čím sa podstatne znižovala stabilita jazdca. Veľmi skoro sa prvé bicykle dostali aj na naše územie (zo svetovej výstavy v Paríži v roku 1876) a potom, čo bol vynájdený reťazový prevod (Angličan H. Lawson v roku 1879) sa kolesá vyrábali už rovnakej veľkosti. Rám dostal svoj lichobežníkový tvar (rok 1887) a neskôr aj voľnobežný náboj na kolesá (rok 1900). Základná konštrukcia bicykla sa odvtedy podstatne nezmenila (v roku 1933 pribudla na zadné koleso prehadzovačka) a dnes sú rozšírené po celom svete (asi 1,5 miliardy kusov).

Skryť Vypnúť reklamu


Justín, vy vlastníte tiež jeden taký nezvyčajný dopravný prostriedok... To bolo tak. Pred šiestimi rokmi som v piešťanskom múzeu objavil takzvaný „vysoký bicykel“. Veľmi sa mi páčil a chcel som si ho kúpiť. Nechceli mi ho však predať, tak som si ho vyrobil. Volant som našiel na šrotovisku, riadidlá som použil zo starého bicykla. Niečo mi pozvárali známi, niečo som dokúpil. Predné koleso má na ňom priemer sto centimetrov a má plnú pneumatiku. Prirobil som naň aj brzdu, ale svetlo, spätné zrkadlá, ani zvonček nemám, chcel som čo najviac zachovať pôvodný vzhľad.



Kam na svojom bicykli chodíte? Zadovážil som si aj dobový odev – cylinder, frak, motýlika, biele rukavice a navštevujem mestá a dediny po Slovensku. Najradšej mám hromadné podujatia, na ktorých je vysoká koncentrácia ľudí – jarmoky, hody či púte. Naložím bicykel na strechu auta a zaveziem sa niekde, kde to ešte nepoznám. Prevážam sa popred školy, po kúpeľných mestách, v skanzenoch, ale aj v domovoch dôchodcov. Bol som sa ukázať aj v tom múzeu v Piešťanoch. Len v centre Žiliny sa mi zle jazdí po tých dlažobných kockách, najlepší je hladký asfalt.

Skryť Vypnúť reklamu


Aká je reakcia ľudí? Všade rovnaká. Deti za mnou behajú, pokrikujú, dospelí sa otáčajú, smejú sa, fotia ma. Policajti ma zdravia. Na bicykli som vždy stredobodom pozornosti. Mám radosť, že môžem ľuďom ukázať, čo je možné ináč vidieť iba v múzeu.



V čom považujete bicykle za lepšie ako autá? Jazda na bicykli je psychický relax aj prostriedok na chudnutie. Na krátku vzdialenosť, hlavne po meste, sú často rýchlejšie. Okrem toho je táto doprava lacná, nehlučná a ekologická. Len škoda, že sa pri budovaní našich miest na cyklistov nemyslelo.



Jazda v takej výške asi nie je jednoduchá... Meriam takmer dva metre, ale na bicykel nasadám vždy z nejakého stupienka. Úraz som ešte nemal, len v počiatkoch sa raz podo mnou rozpadol. Dole brehom sa musím klopiť dozadu, preto radšej chodím po rovine. Jazdím pomaly a dôstojne. Defekt dostať nemôžem, len ma hnevá, že nevojde do žiadneho stojanu na bicykle. Teraz, keď sa šmýka, bicykel odpočíva. Na jar sa opäť vyberiem na cesty. Azda niekde stretnem niekoho s podobnou záľubou.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 739
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 520
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 438
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 388
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 250
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 747
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 860
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 772
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 670
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Žilinskí cestári najazdili za dva dni 24-tisíc kilometrov

Cestárov preverila prvá výraznejšia várka snehu počas tejto zimy.

Ilustračné foto.
Na dokončenie Tunela Višňové – Dubná skala prišli v decembri minulého roka tri súťažné ponuky

Situácia sa zhoršuje. Fakultná nemocnica eviduje narastajúce množstvo pacientov v kritickom stave

Nemocnica vyzýva lekárov, ktorí prerušili ordinačnú činnosť, na návrat do ambulancií.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.