Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Svet na dvoch kolesách

Je skromný, ale všade rád vzbudzuje pozornosť

Na Slovensku je asi veľmi málo rodín, v ktorých nemajú aspoň jeden bicykel. Hoci dlhšiu dobu vyzerajú rovnako, na svojej ceste dejinami tieto dopravné prostriedky prešli dlhým


Je skromný, ale všade rád vzbudzuje pozornosť


 




Na Slovensku je asi veľmi málo rodín, v ktorých nemajú aspoň jeden bicykel. Hoci dlhšiu dobu vyzerajú rovnako, na svojej ceste dejinami tieto dopravné prostriedky prešli dlhým vývojom. O netradičnom bicykli - svojej veľkej záľube nám porozprával 44-ročný Justín z Poviny.



Niečo z histórie: Pokusy vyrobiť vozidlo poháňané silou ľudských svalov sa v Európe vyskytli už dávnejšie (napríklad v roku 1649). Pre zlý stav ciest však všetky zlyhali. Sila svalov totiž na prekonanie prekážok na nerovnej ceste nestačila. Prvý velocipéd z dreva (vyrobil ho v roku 1817 F. Drais v Nemecku) bol podobný dnešnej kolobežke. Človek sedel na ňom a dopredu sa posúval oboma nohami ako pri chôdzi. Tento stroj spôsobil medzi ľuďmi senzáciu aj výsmech a jeho vynálezcu považovali za blázna. Pedále vynašli neskôr nezávisle od seba viacerí (napríklad škótsky kováč Macmillan v roku 1839). Potom vyrobili na kolesá špice (v roku 1867 Angličan Madison), drevenú konštrukciu nahradila oceľová (rok 1868, Francúz Michaux) a na zadné koleso pribudla brzda. Čoskoro (v roku 1869 v Londýne) sa konali aj prvé cyklistické preteky. Kvôli rýchlejšej jazde predné koleso vyrábali čoraz väčšie (okolo roku 1870), až dosiahlo priemer 250 centimetrov. Tým sa však ťažisko posunulo veľmi vysoko, čím sa podstatne znižovala stabilita jazdca. Veľmi skoro sa prvé bicykle dostali aj na naše územie (zo svetovej výstavy v Paríži v roku 1876) a potom, čo bol vynájdený reťazový prevod (Angličan H. Lawson v roku 1879) sa kolesá vyrábali už rovnakej veľkosti. Rám dostal svoj lichobežníkový tvar (rok 1887) a neskôr aj voľnobežný náboj na kolesá (rok 1900). Základná konštrukcia bicykla sa odvtedy podstatne nezmenila (v roku 1933 pribudla na zadné koleso prehadzovačka) a dnes sú rozšírené po celom svete (asi 1,5 miliardy kusov).

Skryť Vypnúť reklamu


Justín, vy vlastníte tiež jeden taký nezvyčajný dopravný prostriedok... To bolo tak. Pred šiestimi rokmi som v piešťanskom múzeu objavil takzvaný „vysoký bicykel“. Veľmi sa mi páčil a chcel som si ho kúpiť. Nechceli mi ho však predať, tak som si ho vyrobil. Volant som našiel na šrotovisku, riadidlá som použil zo starého bicykla. Niečo mi pozvárali známi, niečo som dokúpil. Predné koleso má na ňom priemer sto centimetrov a má plnú pneumatiku. Prirobil som naň aj brzdu, ale svetlo, spätné zrkadlá, ani zvonček nemám, chcel som čo najviac zachovať pôvodný vzhľad.



Kam na svojom bicykli chodíte? Zadovážil som si aj dobový odev – cylinder, frak, motýlika, biele rukavice a navštevujem mestá a dediny po Slovensku. Najradšej mám hromadné podujatia, na ktorých je vysoká koncentrácia ľudí – jarmoky, hody či púte. Naložím bicykel na strechu auta a zaveziem sa niekde, kde to ešte nepoznám. Prevážam sa popred školy, po kúpeľných mestách, v skanzenoch, ale aj v domovoch dôchodcov. Bol som sa ukázať aj v tom múzeu v Piešťanoch. Len v centre Žiliny sa mi zle jazdí po tých dlažobných kockách, najlepší je hladký asfalt.

Skryť Vypnúť reklamu


Aká je reakcia ľudí? Všade rovnaká. Deti za mnou behajú, pokrikujú, dospelí sa otáčajú, smejú sa, fotia ma. Policajti ma zdravia. Na bicykli som vždy stredobodom pozornosti. Mám radosť, že môžem ľuďom ukázať, čo je možné ináč vidieť iba v múzeu.



V čom považujete bicykle za lepšie ako autá? Jazda na bicykli je psychický relax aj prostriedok na chudnutie. Na krátku vzdialenosť, hlavne po meste, sú často rýchlejšie. Okrem toho je táto doprava lacná, nehlučná a ekologická. Len škoda, že sa pri budovaní našich miest na cyklistov nemyslelo.



Jazda v takej výške asi nie je jednoduchá... Meriam takmer dva metre, ale na bicykel nasadám vždy z nejakého stupienka. Úraz som ešte nemal, len v počiatkoch sa raz podo mnou rozpadol. Dole brehom sa musím klopiť dozadu, preto radšej chodím po rovine. Jazdím pomaly a dôstojne. Defekt dostať nemôžem, len ma hnevá, že nevojde do žiadneho stojanu na bicykle. Teraz, keď sa šmýka, bicykel odpočíva. Na jar sa opäť vyberiem na cesty. Azda niekde stretnem niekoho s podobnou záľubou.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 410
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 900
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 227
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 627
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 889
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 933
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 772
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 537
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 464
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 259
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Žilina hlási 80 prípadov. Ako je na tom žilinský región?

V nemocniciach je hospitalizovaných 844 pacientov.

Testovanie na nový koronavírus.

Žilinská nemocnica otvorila Pandemický pavilón. Už má v ňom piatich pacientov

Aktuálne je pozitívnych už 57 zamestnancov žilinskej nemocnice.

Pandemický pavilón FNSP Žilina.

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.