ou. Za ten čas sa na poste riaditeľa vystriedalo päť mužov. Dnes stojí na čele školy Jozef Ďuriník, absolvent tejto priemyslovky.
Škola s vysokým kreditom
Azda vy ste najkompetentnejší predstaviť nám školu dnes.
Tento školský rok máme dovedna 694 žiakov v 22 triedach. Plus dvaja americkí študenti, ktorí sa sem dostali cez Rotary klub a druhý ročník absolvujú v našej škole. O výchovu a vzdelávanie sa stará 49 interných a 4 ex-
terní pedagógovia. Máme tri odbory a päť odborných zameraní. Možno ani neviete, že ako jediná stredná škola na Slovensku ponúkame od roku 1971 štúdium zamerané na požiarnu ochranu v úzkej spolupráci so Strednou školou požiarnej ochrany v Žiline. Novinkou je záhradná a krajinná tvorba, na ktorú sa môžu špecializovať študenti zo študijného odboru staviteľstvo.
Iste sú veci, s ktorými by ste sa chceli pochváliť?
Máme naozaj kvalitných študentov, ktorí sa každý rok zapájajú do rôznych súťaží. Výrazné úspechy dosahujeme v stredoškolskej odbornej činnosti, kde by som spomenul našich absolventov Milana Šušku z Čadce a Miroslava Slezáka z Rakovej, ktorí v rámci SOČ robili návrh znovupostavenia známeho Lackovho domu v Čadci a s touto prácou vyhrali celoslovenské kolo. Dnes obaja študujú architektúru v Brne. Úspechy naši žiaci dosiahli aj v rôznych vedomostných olympiádach, ale i v telovýchovných aktivitách. Tu sa môžeme pochváliť napríklad prvým miestom v celoštátnom kole vo volejbale chlapcov, ktorí postúpili na majstrovstvá sveta v Grécku a tam vybojovali 7. miesto. Jeden z našich študentov, štvrták Marek Piovarči, je majstrom Európy vo vodnom slalome, ďalší bol nominovaný na olympiádu v Aténach v jachtingu. Nuž a samozrejme, najviac nás tešia úspechy našich absolventov na vysokých školách, kde majú naozaj vysoký kredit. Nielen na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity, ale i na ďalších školách či už v Bratislave alebo Košiciach.
A čo budúcnosť?
Chceme aby naša škola bola centrom nielen vzdelávania, ale aj športu a kultúry. Našou prioritou je snaha o čo najužšie prepojenie s praxou, s potrebami firiem a organizácií v našom regióne. Aktuálne chceme reagovať na požiadavky praxe a meniace sa podmienky, ale aj iniciatívne inovovať študijné programy a ponúkať ich na trh práce. Chceli by sme ponúknuť vyššie odborné štúdium v dvoch študijných programoch (Stavba, údržba a správa dopravných stavieb a Rekonštrukcia a údržba stavieb). Už tento september sme otvorili dvojročné pomaturitné štúdium v odbore staviteľstvo. Rozmýšľame aj o ďalších typoch študijných programov v rámci celoživotného vzdelávania, ktoré by mali byť určené rodičom našich žiakov, sociálne znevýhodneným skupinám, ale mohla by to byť aj druhá šanca pre študentov, ktorí z rôznych dôvodov predčasne ukončili školskú dochádzku.
Niet nad dobrých priateľov
Od samého začiatku škola mala a nachádzala nových priateľov. Nielen doma, ale aj v zahraničí. Nie je tomu inak ani teraz. Už 13 rokov trvá úspešná spolupráca pedagógov a žiakov Strednej priemyselnej školy stavebnej v Žiline s Technickou školou Mechelen v Belgicku v rámci projektu VOTEC. "Každý rok organizujeme dvojtýždňové stáže pätnástich žiakov a dvoch pedagógov. Naši chodia do Belgicka začiatkom októbra a pri tejto návšteve sa zadávajú vzájomné projekty. V apríli, pri návšteve belgických študentov a učiteľov sa projekty zasa vyhodnocujú. K tomu samozrejme patrí aj spoznávanie krajiny, turistika, odborné exkurzie a spoznávanie systémov vyučovania. Zo vzájomnej spolupráce máme vynikajúce skúsenosti," skonštatoval riaditeľ školy Jozef Ďuriník.
Vlani sa zrealizoval aj projekt vzájomnej spolupráce s Integrovanou strednou školou stavebnou a Vyššou odbornou školou vo Vysokom Mýte. Spolupráca pedagógov sa zakladá predovšetkým na spoločných pracovných stretnutiach, ale aj na seminároch, aplikácii inovačných odborných predmetov a v spolupráci s ďalšími zahraničnými partnermi aj na vzdelávacích kurzoch pre vyučujúcich odborných predmetov a výpočtovej techniky. Treba tam však zahrnúť aj spoločné priateľské stretnutia a organizovanie športových podujatí. Prioritou v študentskej spolupráci by mala byť tvorba spoločných projektov, ktoré vyžadujú riešenie konkrétnych ekologických problémov v regióne, ale aj organizácií súťaží, nielen vo vedomostiach z partnerského regiónu. Žilinu už navštívilo prvých 15 študentov z Vysokého Mýta, vzájomnú návštevu absolvovali aj pedagógovia.
Medzníky z histórie
*1960 - vznik Strednej priemyselnej školy stavebnej v Žiline jej pôvodné priestory boli v Remeselníckom dome pri Sade SNP.
*1966 - škola sa sťahuje do nových priestorov na Veľkej Okružnej.
*1969 - nový areál je kompletne dokončený, vrátane knižnice, čitárne, klubovne, dielní a laboratórií.
*1971 - sa škola vynikajúco prezentovala pri organizovaní XIII. ročníka medzinárodnej matematickej olympiády.
*1991 - začiatok spolupráce s Technickou školou Mechelen v Belgicku.
*1992 - rok zásadných zmien, vytvorili sa nové integrované odbory a v nich nové odborné zamerania.
*1999 - škola je zapojená na internet.
*2002 - v rámci projektu INFOVEK vznikla v škole počítačová učebňa INFOVEK-u.
*2004 - v máji získala škola medzinárodný certifikát kvality IES.
Srdečne vás vítame
Koniec každého kalendárneho roka stoja žiaci deviatych tried základných škôl pred veľkou dilemou. Čo ďalej? Pre ktorú strednú školu sa rozhodnúť? Vitajte v priestoroch Strednej priemyselnej školy stavebnej v Žiline. Štvrtok 25. novembra tu je Dňom otvorených dverí. Nielen pre záujemcov o ďalšie štúdium, ale aj pre ich rodičov, výchovných poradcov, učiteľov a ďalších priaznivcov školy. Okrem základných informácií o škole si návštevníci môžu pozrieť všetky jej priestory a práce študentov, od 11.00 do 14.10 h sa môžu deviataci zúčastniť priamo na vyučovacích hodinách v klasických i odborných učebniach. Príležitosťou pre nich bude aj možnosť otestovať si vedomosti z profilových predmetov prijímacích skúšok či vyskúšať si prácu s internetom. Vitajte, sme radi, že ste prišli!
Čo sa u nás študuje?
STAVITEĽSTVO
3560 6 00
Absolventi tohto odboru získajú počas štúdia široký všeobecnovzdelávací základ s odbornými teoretickými vedomosťami i praktickými spôsobilosťami. Po 4-ročnom štúdiu a maturitnej skúške (slovenský jazyk a literatúra, cudzí jazyk, praktická a teoretická časť odborných predmetov) vedia absolventi vypracovať projektovú dokumentáciu, zohľadniť konštrukčné, technologické a statické hľadiská, ale aj vyhotoviť kalkuláciu a rozpočet stavby, využiť výpočtovú techniku pri návrhu a modelovaní objektov a obsluhovať základné typy geodetických prístrojov pri vytýčovaní stavieb.
Hoci štúdium je organizované širokoprofilovo, žiaci majú možnosť špecializácie na:
•pozemné staviteľstvo,
•dopravné staviteľstvo,
•ochranu pred požiarmi,
•rekonštrukciu a adaptáciu budov,
•stavebný manažment,
•záhradnú a krajinnú tvorbu.
To všetko pomocou širokej škály voliteľných predmetov v 3. a 4. roč-
níku.
TECHNICKÉ A INFORMATICKÉ
SLUŽBY (TIS)
3917 6 06
Absolventi po maturitnej skúške sú kvalifikovanými pracovníkmi, ktorí sú schopní samostatne vytvárať práce asistenta technicko-hospodárskych pracovníkov v priemyselných odvetviach, v súkromnom i štátnom sektore. Majú bohaté vedomosti nielen všeobecné (pravopis, slovná zásoba, znalosť slovenských a svetových dejín, znalosť dvoch cudzích jazykov, ekonomických vzťahov, psychológie a komunikácie), ale dokážu aj riešiť technické problémy, pracovať pri príprave stavebnej výroby, ovládajú podstaty využívania ekonomiky v stavebníctve, vedia organizovať a riadiť výrobu a majú zručnosti pri využívaní kancelárskej techniky, vedia používať osobné počítače, vybavovať hospodársku agendu a korešpondenciu.
GEODÉZIA, KARTOGRAFIA
A KATASTER
3692 6 00
Po odbornej stránke sú absolventi tohto odboru pripravení tak, že po nástupnej praxi a zapracovaní, môžu vykonávať prácu stredných technických pracovníkov v oblasti geodézie, kartografie, katastra, geodézie v investičnej výstavbe a banskej geodézie. Okrem skvelého všeobecného vzdelania získajú študenti aj vedomosti odborné, vedia riešiť rôzne úlohy, čítať technické výkresy a mapy, používať základné typy meračských prístrojov a pomôcok, vypočítať všetky základné geodetické výpočty či vykonať základné zobrazovacie práce. Dokážu však napríklad aj vykonať kvalifikáciu leteckých snímok pri tvorbe mapy strednej mierky, pracovať s odbornou literatúrou, normami a smernicami. O priebehu všetkých prác potom vypracujú odbornú technickú správu s terminologicky aj odborne správnym postupom a vyhodnotením presnosti.
Okrem vysvedčenia o maturitnej skúške môžu absolventi všetkých odborov požiadať aj o vydanie medzinárodného certifikátu IES v slovenskom alebo anglickom jazyku. Tento škola získala v máji tohto roku. Stavebnú priemyslovku zaraďuje medzi spoľahlivé inštitúcie, ktoré dosahujú trvalo dobré výsledky.