Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kto bude opravovať cesty v kraji?

Poslanci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na augustovom zasadnutí zastupiteľstva schválili spôsob financovania obnovy povrchu vozoviek dodávateľským úverom vo výške 375 miliónov korún. Úver má byť na dobu 10 rokov a termín ukončenia realizácie obn


Poslanci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na augustovom zasadnutí zastupiteľstva schválili spôsob financovania obnovy povrchu vozoviek dodávateľským úverom vo výške 375 miliónov korún. Úver má byť na dobu 10 rokov a termín ukončenia realizácie obnovy by mal byť 30. októbra 2005. Žilinský krajský predseda strany Smer Juraj Blanár však takýto spôsob obnovy povrchov vozoviek a najmä dodávateľský úver považuje za škandalózny.



„Dodávateľský úver sa nám nezdá byť najlepším riešením. Vec má totiž dve roviny. Zastupiteľstvo schválilo podmienky na výberové konanie, ktoré diskvalifikujú malé regionálne firmy. Firma, ktorá vo výberovom konaní uspeje, vybaví dodávateľský úver, dostane zaň od banky províziu, bude realizovať práce a navyše má na ďalších 10 rokov garantovanú údržbu ciest.“ Podľa Juraja Blanára by financovanie opravy ciest malo byť cez úver, ktorý si zoberie organizácia, ktorej 100-percentným vlastníkom bude VÚC. „Nemyslím si, že provízie za vybavenie tohto úveru by mali plynúť inde, ako do údržby ciest,“ hovorí Blanár. Druhým problematickým bodom sa javí to, že o tom, ktoré cesty sa vyberú, budú rozhodovať poslanci. Juraj Blanár to považuje za čisto politické riešenie. Poslanec ŽSK Milan Gacík, ktorý vystupuje proti takémuto riešeniu, má podobný názor: „Slovenská správa ciest urobila návrh, ktoré cesty majú byť opravené. Poslanci si však schválili, že v zozname môžu robiť zmeny a sami navrhovať jednotlivé úseky. Zdá sa mi nepredstaviteľné, aby poslanci rozhodovali takto politicky.“ Juraj Blanár si myslí, že poslanci takto rozhodli kvôli blížiacim sa voľbám do VÚC. „Výber povrchov vozoviek, ktoré majú byť rekonštruované, musí byť urobený na základe technicko-dopravných ukazovateľov, podľa aktuálnej diagnostiky, dopravnej a ekonomickej efektívnosti. My však hodnotíme prístup k rekonštrukcii vozoviek ako nekomplexný a účelový so silným politickým podtónom z dôvodu blížiacich sa volieb do VÚC. Termín ukončenia realizácie obnovy by mal byť 30. októbra 2005, teda tesne pred voľbami do VÚC.“ Predkladateľ návrhu a vedúci odboru dopravy a komunikácií ŽSK Daniel Škerda však s takýmito tvrdeniami nesúhlasí: „Do úradu som nastúpil v decembri minulého roku. Do zastupiteľstva som však už predložil 6 materiálov, čo musíme riešiť a ako to môžeme zabezpečiť. Súťaž je však nadlimitná, ide aj cez Brusel a termínovo sa vyhodnotí v januári. Koberce však môžeme pokladať len od mája do októbra. To, že to takto vyšlo, je len zhoda náhod.“ Podľa D. Škerdu je stav vozoviek v kraji veľmi zlý a ich oprava by si vyžadovala asi 1,3 mld. korún. Poslancom teda predložil návrh ako zabezpečiť ich opravu. Úver, ktorý si ŽSK na opravu zoberie, bude nutné splácať 10 rokov po 60 miliónov. Tie chce ŽSK získať transformáciou piatich útvarov Slovenskej správy ciest na jednu krajskú. Tým by podľa Škerdu ušetrili 60 – 80 miliónov, ktoré by použili na splácanie úveru. „To, že nám vyčítajú politické riešenie, nie je pravda. Výber okresov a ciest, ktoré budú opravené, sa stanovil podľa niekoľkých kritérií. Urobili sme komisiu zo zástupcov všetkých správ, ktorú tvorili odborní pracovníci, ktorí sa venujú systému hospodárenia s vozovkou viac ako 10 rokov. Oni urobili poradie, ktoré komunikácie majú byť opravené. Ďalej sme rozhodovali podľa sčítania dopravy a počtu obyvateľov v jednotlivých okresoch. Poslanci schválili rozdelenie finančných prostriedkov na okresy, ale vyhradili si, že do 15. septembra sa vyjadria k jednotlivým komunikáciám. Nedá sa hovoriť o politickom rozhodnutí, ale naopak, o zodpovednosti poslancov voči občanom, pretože jednotliví poslanci sa im budú zodpovedať. Považujem to za pozitívne,“ povedal D. Škerda. Podľa neho za takýto projekt sa môže zaručiť iba silná firma, ktorá ho dokáže aj zafinancovať. Nevie si totiž predstaviť, že by to zvládla malá firma. Založenie „eseročky“ so stopercentnou účasťou VÚC vylúčil preto, že by to nevyriešilo obnovu strojového parku a zariadení, ktoré by na realizáciu projektu potrebovali, ani prestarnutosť pracovníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 416
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 708
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 705
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 241
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 330
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 284
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 304
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.