Vo štvrtok sa stretol minister hospodárstva Pavol Rusko s nitrianskym primátorom Ferdinandom Vítekom (na snímke vľavo hore). Po rokovaniach, ktoré označil primátor z mesta pod Zoborom za úspešné, si mohli pripiť kvalitným šumivým sektom. Naozaj má dôvod na radosť? Odíde Kia zo Žiliny do Nitry?
Žilina/Nitra - Ján Slota považuje rokovania ministra hospodárstva Pavla Ruska s nitrianskym primátorom Ferdinandom Vítekom o alternatívnom pozemku pre automobilku Hyundai/Kia za prehnanú reakciu na ľudí, ktorí požadujú vyššiu cenu za pozemky. "Je nereálne, aby sa teraz začala stavba niekde inde, keď podľa plánu by sa mali pri Žiline osádzať základné kamene pre výrobné haly 1. októbra," uviedol Slota. "Aj keď faktom zostáva, že Kórejčania nechápu, že prišli k nám s ivestíciou 100 miliárd slovenských korún a my sme takí tupí a sprostí a robíme im nepredstaviteľné prieky," povedal Slota, hoci v spore sú štát a majitelia pozemkov, nie automobilka.
Pavol Rusko bol na oficiálnej návšteve Nitry a rokoval s Ferdinandom Vítekom aj o vhodných pozemkoch pre spoločnosť Hyundai/Kia, ktorá mala pôvodne "vyrásť" pri Žiline.
Minister hospodárstva nevylúčil, že ak by sa situácia okolo pozemkov pri Žiline komplikovala, ponúkne Nitru. Ako vidí presunutie investície Kia zo Žiliny do Nitry primátor mesta pod Zoborom? "Pán minister sa ma pýtal, ako sme pripravení prijať väčšiu investičnú akciu v našom meste. Na čo som mu, prirodzene, odpovedal pozitívne." Zvedaví sme, samozrejme, boli, či ide o juhokórejskú automobilku Kia. "Áno," potvrdil šokujúci chýr Vítek.
"Pracujeme aj na alternatíve Nitra," potvrdil šéf investície Stanislav Vinc zo Žilina Invest. Podľa člena petičného výboru z Tepličky nad Váhom Dušana Mikulíka ide o psychologický ťah Pavla Ruska. "Čo bude s tými vykúpenými pozemkami? Rusko tam postaví vilovú štvrť?" pýta sa Mikulík.
Prečo sa rozhodol Pavol Rusko presúvať investíciu do Nitry? Prečo hľadá nové lokality? Otázky zostávajú nezodpovedané. Tieto kroky však začal podnikať potom, čo podnikateľ Marián Kočner kúpil v Nededzi približne hektár pôdy a dal si veľký pozor, aby boli pozemky umiestnené tam, kde má stáť juhokórejská automobilka. A nielen to. Pozemky nie sú v celku, ale v strede a v každom rohu budúcej automobilky. Nededzania hovoria, že to urobil kvôli tomu, aby Rusko nemohol stavať, kým mu riadne nezaplatí. Kočner tvrdí, že pre tento biznis sa nerozhodol kvôli osobnému sporu s ministrom. "Keď aj na tom nič nezarobím, aspoň vám pomôžem," povedal Nededzanom Kočner, čím si ich navždy získal. No a samozrejme cenou, ktorá prevyšuje štátnu ponuku o viac ako 170 korún za každý meter štvorcový.
Ako sa to nakoniec s kórejskou miliardovou investíciou pri Žiline skončí, zostáva naďalej tajomstvom.
Autor: mk, rp, wm