Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Cyklotrial je o pádoch a vstávaní, ako život

Jedným zo skvelých cyklotrialistov, ktorý sa predstaví na šampionáte, bude aj Štefan Pčola, rodák z Popradu a majster sveta v tomto športe. Má 31 rokov a patrí medzi tých jazdcov, ktorí už niečo "preskákali". Dá sa povedať, že je pri tomto športe na Slove

nsku od jeho vzniku. Majstrom sveta sa stal v roku 1998, keď vyhral kategóriu senior na malých, 20-palcových bicykloch. O rok neskôr už štartoval medzi elitou, profesionálnymi jazdcami, ktorých nominuje svetová biketrialová únia. Je 14-násobným majstrom Slovenska. Môže sa pochváliť aj tým, že je držiteľom svetového rekordu v jazde na zadnom kolese bicykla, keď prešiel 40,5 km.
Čo pre vás znamená cyklotrial, čím vás oslovuje a napĺňa?
Cyklotrial je mojím životným štýlom a ovplyvňuje celý môj život. Najjednoduchšie je porovnanie tohto športu so životom, lebo aj v živote prekonávame prekážky, často sme na zemi, ale práve vďaka tomu športu viem, že keď spadnem a postavím sa, mám šancu prekážku prejsť, zdolať ju a byť šťastný. Tak isto je to aj v živote. Cyklotrial aj adrenalínový šport a mňa veľmi baví posúvať hranice ľudských možností. Keď ten šport robím, ide o to, aby som bol v nejakej komunite, medzi ľuďmi. Nedá sa jazdiť ako samotár, to by ma nebavilo. Preto som začal trénovať aj deti, možno vychovám aj nejakého majstra sveta. Je to určite ťažšie ako stať sa majstrom sveta.
Ako vnímate seba ako pretekára a čo si myslíte o vzťahu talent a tréning?
Myslím, že som pokojný typ. V cyklotriale sa nedá jazdiť s horúcou hlavou. Človek musí rozmýšľať a byť rozvážny.
Keď si spomínam na začiatky, boli aj talentovanejší ako ja, ale len s talentom jazdec ďaleko nezájde. Ďalej je to o tréningu. Menej talentovaní, ale viac pracovití ľudia alebo športovci dokážu viac. U mňa to bolo asi viac driny ako talentu. V živote treba mať svoj cieľ a bojovať.
Mohli by si nám priblížiť svoje začiatky a cestu k súčasnému športovému majstrovstvu?
Bolo to asi pred 20 rokmi, pretože vtedy vznikol cyklotrial na Slovensku. Zakladateľom bol kysucký klub na čele s Ľubom Jánoškom. Vtedy existoval cyklotrialový klub aj v Poprade, pod bývalým Zväzarmom.
Spomínali ste Kysucké Nové Mesto a Poprad. Kde na Slovensku sa ešte venujú cyklotrialu?
V Záriečí pri Púchove, Bratislave, Prešove, Liptovskom Mikuláši, Ružomberku a inde. Najväčšie základne sú však na Kysuciach, v Poprade a Záriečí, odkiaľ je v súčasnosti najviac reprezentantov. V Poprade máme centrum talentovanej mládeže, kde som trénerom. Klub z Kysuckého Nového Mesta je zaujímavý tým, že sú tam všetko mladí jazdci, majú dobré zázemie, organizácia a práca klubu je perfektná. Mám pocit, že tieto tri kluby ťahajú slovenský cyklotrial.
Skúste porovnať vaše začiatky a súčasný stav.
Obtiažnosť prekážok je neporovnateľne vyššia. Bicykle a technika sa vylepšili natoľko, že jazdci môžu vyskakovať vyššie a robiť niekedy až neuveriteľné veci. Je dobré vidieť, ako sa tento šport vyvíja, ako sa jazdci snažia posúvať hranice svojich možností. Aj o tom je trial.
V Terchovej sa pôjde štvrtý diel seriálu MS. Ako by ste ako skúsený jazdec popísal tunajšiu trať a jej podmienky?
Už prvý kontakt, ktorý som mal s Terchovou, bol náročný. Terén mi dal pocítiť, že je veľmi ťažký, pretože dvakrát, čo som sa tu pokúšal jazdiť, som škaredo spadol. Je skutočne náročný a viem, čo hovorím, pretože sú tam kamene, je tam hlina a keď poprší, každý kameň je klzký a zablatená pneumatika pri každom poskoku prešmykuje. Myslím si, že väčšina pretekárov nie je na takýto terén pripravená, lebo väčšinou nejazdia v takom náročnom teréne. Často trénujem v Tatrách, kde sú oblé kamene, ktoré sú v zemi a pomedzi ne je ihličie, takže je to také "čisté jazdenie" oproti tomu v Terchovej. Tu si každý poskok vyžaduje koncentráciu, aby som tam nespravil nejaký bod. Terén však bude rovnaký pre všetkých. V posledných rokoch sa kladie dôraz na dlhšie prekážky, takže jazdec musí byť dobre pripravený kondične a práve tu to bude zaujímavé, pretože niektoré sekcie sú od seba pomerne dosť vzdialené. To môže ovplyvniť celkový výkon jazdca, lebo bude náročné sa dostať k prekážke, nieto ju ešte zajazdiť. Takže aj týmto bude Terchová zaujímavá a náročná. Myslím si, že o to ide, aby preteky dali jazdcom zabrať, aby to nebolo len "vozenie sa". Len vtedy na to môžu spomínať.
Čím by si pozval ľudí, znalých i neznalých, na majstrovstvá sveta do Terchovej?
Tých, ktorí tento šport nepoznajú, pozývam, aby sa naň pozreli zblízka, pretože si myslím, že je to najkrajší a najlepší šport. Ľudia a bikeri, ktorí žijú cyklistickým športom a majú bicykel, tam prídu určite. Tak ako hokejisti potrebujú mať niekedy hľadisko ako svojho šiesteho hráča, aj slovenská reprezentácia bude potrebovať ľudí, ktorí nám fandia.

Skryť Vypnúť reklamu




Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 035
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 278
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 812
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 219
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 882
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 104
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 339
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 304
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?