Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Lietajú na bicykloch

Bikeri v Žiline to nemajú ľahké. Centrum mesta je pre cyklistov neprístupné, sídliská zívajú nedostatkom plôch pre podobné aktivity mladých. Jazdia prakticky len na jednom mieste - pod lesoparkom, neďaleko obchodného centra Dubeň.

Bikeri v Žiline to nemajú ľahké. Centrum mesta je pre cyklistov neprístupné, sídliská zívajú nedostatkom plôch pre podobné aktivity mladých. Jazdia prakticky len na jednom mieste - pod lesoparkom, neďaleko obchodného centra Dubeň. "Tieto skoky sa nazývajú dirt jump. Pochádza to z angličtiny a znamená to skoky na hline. Sami sme si tu urobili kopce, vybavili sme si to u riaditeľky Carrefouru," hovorí Aďo (14). Pri našej návšteve v utorok sme Aďa zastihli s dvoma ďalšími bikermi, dvoma Tomášmi. Všetci traja sú ôsmaci a jazdiť sem chodievajú zo Soliniek, kde podľa nich nemajú kde jazdiť. Rovnaká je situácia aj na ostatných žilinských sídliskách. Medzi komunitami "skejťákov" a bikerov navyše panuje istá nevraživosť a o prípadné plochy sa spoločne nedelia. Bikeparky, teda miesta vyhradené pre bikerov, sa nachádzajú napríklad v Bratislave či v Prievidzi, v niektorých je vstup platený, inde voľný. "Uvoľnili sme im tento nevyužitý priestor na jazdenie," hovorí riaditeľka žilinského Carrefouru Ivona Thiry. "Stalo sa to ešte za predošlého riaditeľa. Boli sme oslovení a vyhoveli sme im s tým, že pozemok sme poskytli za symbolickú jednu korunu. Pozemok neplánujeme v dohľadnej dobe využiť - pre nás to určite nie je krátkodobá záležitosť, chceli sme podporiť športové aktivity mladých." Členom komisie pre šport a mládež pri mestskom zastupiteľstve je aj poslanec Peter Fiabáne: "Neviem o tom, či na meste existuje nejaká ucelená koncepcia rozvoja športových aktivít obyvateľstva. Platí to aj pre postavenie bikeparku v Žiline. Mesto investovalo v minulosti do historického centra, do trolejbusovej dopravy, hokeja či futbalu, v čom však veľmi zaostalo oproti iným mestám, je vytváranie podmienok pre rekreačný šport obyvateľstva. Stálo by za to, aby poslanci mestského zastupiteľstva vyvinuli väčšie úsilie, aby aj táto oblasť v Žiline zaznamenala určité zmeny." Podľa Mikuláša Hrabovca z oddelenia dopravy a životného prostredia na Mestskom úrade v Žiline: "Existujú plány vytvoriť podobný areál. Do úvahy prichádza napríklad lokalita pri vodnom diele či pri Hradisku, rovnako by sa našiel priestor i v meste, napríklad na Vlčincoch, ale zatiaľ je vec v stave príprav." Bikeri mávajú svoje festivaly, kde predvádzajú freestylové exhibície. Biker musí dobre poznať terén, na ktorom jazdí. Je náročné jazdiť na štrku, piesku či blate. V piesku zvyčajne platí, že najlepšie je zostať sedieť v sedle a držať sa čo najviac vzadu, vtedy má zadné koleso spoľahlivý záber, ktorý vyžaduje celú hmotnosť. Blato je zasa bikerovou najhoršou nonou morou - a to predovšetkým v kombinácii s krátkymi stúpaniami, skalami alebo koreňmi. V priebehu niekoľkých sekúnd môže bicykel oťažieť o 2-5 kíl blata. "Bicykel musí byť pevný, aby odolal záťaži a nárazom. Tie naše sú už viackrát zvárané. Dobrý bike stojí veľa," hovorí Tomáš. Bikeri sú síce tiež komunitou, ale na rozdiel od "skejťákov" nepočúvajú napríklad špecifickú hudbu, skôr čokoľvek, z čoho je cítiť dynamika, pohyb, energia. "Samozrejme, stáva sa, že skok nevyjde. Tak raz za deň človek zletí. Jeden chalan si tu zlomil obe ruky. Často sa odrieme. Niektorí nosia prilby, iní nie, ale aj tak je to vždy riziko." Chalani chodia jazdiť každý deň, po škole až do večera. Výkony, ktoré predvádzajú, potrebujú dlhý cvik. Každý si skúša vlastné triky vo voľnom štýle, ktoré potom zdokonaľuje. "Chodievame jazdiť aj do mesta, ale tam mávame problémy s policajtmi. Jazdíme aj po schodoch, na lavičkách." Podľa Miloša Michelčíka z Mestskej polície v Žiline nemajú s bikermi závažnejšie problémy: "Pokiaľ jazdia v meste, môžu ohrozovať chodcov, respektíve poškodzovať majetok. Napríklad, kedysi pred Slovenskou sporiteľnou na Štúrovom námestí dochádzalo k poškodzovaniu mramorovej dlažby. V prípade poškodenia to môžeme riešiť pokutou do tisíc korún, pri väčšom poškodení informujeme majiteľa." Vstup na pešiu zónu v centre je cyklistom zakázaný, takže teoreticky by bikeri mohli byť pokutovaní už za vstup do centra. Okrem zákazov by však žilinskí bikeri uvítali aj podporu a viac priestoru.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 792
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 795
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 880
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 269
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 843
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 382
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 958
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 798
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 563
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 149
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Trnava pripravuje 55 odberových miest pre plošné testovanie

Navrhnuté odberové miesta zväčša kopírujú umiestnenie volebných miestností.

Už ste čítali?