Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Koľajnice - to je vôňa diaľok

Presne dvesto rokov uplynulo odvtedy, čo sa prvá parná lokomotíva, skonštruovaná technikom Richardom Trevithickom, rozbehla po koľajniciach v Južnom Walese.

Presne dvesto rokov uplynulo odvtedy, čo sa prvá parná lokomotíva, skonštruovaná technikom Richardom Trevithickom, rozbehla po koľajniciach v Južnom Walese. Prvá, ešte konská železnica na našom území začala premávať z Bratislavy do Svätého Jura už v roku 1840. Dnes máme na Slovensku vyše 3 660 kilometrov koľajových tratí, po ktorých vlaky denne prepravia tisíce ľudí a tony nákladu. Na prácu rušňovodiča si zaspomínal dnes už 92-ročný Žilinčan Miloš Kuzica.


Mŕtvolu na koľajniciach rušňovodič Miloš Kuzica vlakom neprešiel

Skryť Vypnúť reklamu

Aké boli vaše prvé stretnutia s vlakmi?


Narodil som sa vo Vrútkach. Môj otec bol tiež železničiar a bývali sme hneď vedľa železničnej trate. Keď prechádzali okolo nás vlaky, robili silný hluk. Vtedy nám štrkotali aj lyžičky v šálkach na stole. V detstve som sa s vláčikmi nehral. Bolo nás desať detí, na hračky peňazí nebolo. Ale vlakom sme sa vozili často, mali sme "režimky". Všetci piati bratia sme sa stali železničiarmi a všetkých päť sestier sa za železničiarov vydalo - boli sme pravá železničiarska rodina. Môj život sa odmalička točil okolo vlakov. Dodnes si pamätám, ako zberali postrieľaných vojakov popri trati po skončení prvej svetovej vojny. Za rušňovodiča som sa potom vyučil v Čechách.


 Kedy ste sa presťahovali do Žiliny?

Skryť Vypnúť reklamu

 Bolo to presne 1. novembra 1942. Dovtedy som sem dochádzal, v tom čase stál lístok z Vrútok do Žiliny 40 halierov. Vtedy som už bol ženatý. Často som chodil preč z domu aj na tri dni, žena s deťmi sa ma len čosi načakali! V tom čase bolo bežné, že vlaky meškali aj šesť hodín. Rušňov bolo málo a cestujúci nám preto aj nadávali. Bývalo mi smutno za rodinou a najhoršie bolo, keď turnus vyšiel na Vianoce. Aj my sme sa často vozili s deťmi vlakom na výlety, ale ich toto povolanie už nelákalo.


Kam ste jazdili najradšej?


Chodil som na všetky smery, prešiel som všetky československé trate. Bol som hádam všade, okrem Handlovej, to bolo nejako bokom. Vlaky som vozil aj do Maďarska a Poľska. Najradšej som však chodil do Bratislavy, na dolniakoch bolo teplejšie. V Tatrách bývali fujaky a koľaje často zaviate snehom.

Skryť Vypnúť reklamu

Aký náklad ste najčastejšie prevážali?


 Jazdil som rýchlikmi aj nákladnými vlakmi. Niekedy som ťahal aj 75 vagónov. Väčšinou sme ani nevedeli, čo vezieme, to nebola naša starosť. Cez vojnu sme vozili tanky, delá a zaviezol som aj niekoľko transportov Židov do Poľska.


Ako ste trávili čas cestou v rušni?


Chodili sme väčšinou len dvaja - ja a kurič. Celý čas som sledoval trať. Vpredu fučala para, okno som musel mať otvorené a hlavu vystrčenú von. Ej, veru ma cez zimu poriadne prefúkalo! Jazdili sme vo dne v noci, v každom počasí, v búrke aj v horúčave. Mal som obrovskú zodpovednosť za ľudí aj za náklad. A pritom sme boli bez spojenia s dispečingom. Poznal som každý kilometer, každú dedinu, všetky tunely aj mosty. Ľudia popri ceste nám mávali a niektorí aj nebezpečne prebehovali popred nás. Práca rušňovodiča bola únavná. Rušeň bol hlučný, utrmácalo nás a trpeli oči - z oblohy svietilo slnko, dole sa mihali podvaly a popri trati stromy.


Zažili ste aj nejakú väčšiu kolíziu?


 Kolegovia rušňovodiči prežili všeličo. Stávalo sa, že ktosi naschvál skočil pod vlak alebo niekoho zachytili. Ja som našťastie žiadnu väčšiu nehodu nemal. Len raz v noci, keď sme za Čadcou stáli, vrazil do nás druhý rušeň. Pri Novom Meste nad Váhom nám zase niekto položil na koľajnice mŕtvolu, aby sme ju prešli, ale my sme včas zastavili. Vtedy sme chodili najviac 80-kilometrovou rýchlosťou. Nikdy sa mi vlak nevykoľajil, ani som nestratil vagón, ani mi nikto nezatiahol ručnú brzdu. Chválabohu, vždy som došiel domov šťastlivo.


Necnie sa vám niekedy za železnicou?


V rušni som strávil veľkú časť svojho života. Teraz mi už zdravie tak neslúži. Ani si nepamätám, kedy som cestoval vlakom naposledy. Je mi dlhý čas, celé dni som len doma. Ale to škrípanie a ten klepot kolies po koľajniciach mi veru nechýba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 000
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 959
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 527
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 669
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 338
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 321
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 793
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 433
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 404
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Údržbu stopy vykonáva päť pracovníkov.

1 h

Vladimír Randa, Martin Kapitulík, Miriam Šuteková a poslanecký klub Iná Žilina o tom, čo sa podarilo a čo nepodarilo žilinskému primátorovi.

5 h

V systéme pribudla Spojená škola Rosinská cesta 4 a Základná škola s materskou školou Do Stošky v Bánovej.

10 h

V prípade priaznivej epidemiologickej situácie sa mestský úrad opäť otvorí 1. februára.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?