. Okrem tvrdení vodičov si to priznávajú aj kompetentní štátni úradníci. Ročne štát na údržbu a opravy ciest minie 2 až 2,4 miliardy korún. Opraví sa za to asi 400 kilometrov ciest. Najviac peňazí ide na opravu diaľnic a ciest prvej triedy. Okamžitú opravu si pritom vyžaduje 4 200 kilometrov ciest. Najhoršie sú na tom práve cesty tretej triedy, z regiónov je na tom najhoršie východ republiky.
„Za posledných osem rokov sa opravilo iba jedno percento vozoviek. K celoplošnej úprave sa tak dostaneme raz za sto rokov,“ zhodli sa odborníci na seminári o údržbe ciest na Žilinskej univerzite. Napríklad vo Francúzsku za rok opravia asi 40-tisíc kilometrov vozovky. Práve toľko je ich na Slovensku vrátane miestnych komunikácií, patriacich pod obce a mestá.
Materiál ministerstva Pro- gram údržby ciest a diaľnic do roku 2005, ktorým by sa mal vláda zaoberať v tomto roku, navrhuje postupné ročné zvýšenie výdavkov o miliardu. V roku 2005 by sa tak mal opravovať štvornásobok doterajšieho stavu.
Od roku 2004 má pod samosprávne kraje prejsť okolo 14-tisíc kilometrov ciest. „Nebolo by dobré, keby sme tvrdili, že touto zmenou nastane výrazné zlepšenie. Prinajmenšom nie v krátkom čase, skôr naopak,“ tvrdí riaditeľ odboru cestného hospodárstva ministerstva dopravy Gejza Végh. Regióny dostanú rozpočet účelovo viazaný, na rok 2004 ho navrhne ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest. Podľa Végha bude problém so štandardom údržby ciest nižšej triedy. „Riešiť to na úkor diaľnic či medzinárodných ciest prvej triedy by bolo veľkou chybou. Tam sa nazbiera najviac účastníkov dopravy,“ tvrdí Végh. Zároveň však hovorí, že s trojkami sa musí niečo robiť. Inak „odpadne koleso aj pri 40–kilometrovej rýchlosti.“ Riešenie vidí práve vo finančnej injekcii, o ktorej sa už začalo rokovať s európskou bankou. „Byť županom, za súčasných podmienok by som trojky nezobral,“ povedal Végh.
Andrea HARMANOVÁ