v piatok
„Situácia v počte zásahov Zdravotníckej záchrannej služby Nemocnice s poliklinikou Žilina je dlhodobo stabilizovaná, trend je postupné zvyšovanie počtu výjazdov. Jednak ľudia záchrannú službu začínajú viac vnímať, jednak aj lekári v teréne nás častejšie volajú k stavom, ktoré vyžadujú intenzívnu starostlivosť počas prevozu do nemocnice“, povedal nám doktor Peter Beniač zo žilinskej záchranky.
Počas letného obdobia sa počet výjazdov za deň mierne zvyšuje. Najmä cez horúce dni, kedy zanedbanie pitného režimu a pobyt na slnku okolo poludnia vedie hlavne u starších ľudí ku kolapsom. Ďalším faktorom je dovolenková sezóna s častejšími autonehodami. Neraz sa končia ťažkými poškodeniami zdravia i smrťou. „Často sú to mladí ľudia, čo človeka osobitne mrzí,“ dodáva Peter Beniač. V priebehu týždňa možno pozorovať nárast výjazdov v piatok, potom cez víkend. Piatkové služby bývajú najnáročnejšie. Zaujímavosťou je, že v piatok býva viac nielen úrazov a nehôd, ale i bežných zdravotných ťažkostí.
Pracovníci žilinskej záchranky urobia mesačne zhruba 220 až 250 výjazdov v rámci okresov Žilina a Bytča. Bohužiaľ, niekedy ide aj o falošné výjazdy. „Ľudia si musia uvedomiť, že naše kapacity pre tento okres sú limitované, a kým ideme k planému poplachu môže medzitým niekto skutočne našu pomoc potrebovať. Kto sa zabáva takýmto spôsobom je zrejme duševne narušený,“ hovorí doktor Beniač. Cez deň majú k dispozícii dve kompletne vybavené vozidlá rýchlej lekárskej pomoci s vodičom, lekárom, sestrou a sanitárom. Od pol štvrtej do rána pracuje jedno vozidlo. Kapacita sa v prípade nutnosti dá podľa mobilizačného traumatologického plánu rozšíriť. Techniku majú v súčasnosti dobrú, je ale veľmi vyťažená a rýchlo zastaráva. Peter Beniač v súvislosti s nedostatkom financií v zdravotníctve vyslovil obavy, či aj do budúcnosti bude obnova a výmena techniky prebiehať pravidelne. Na rýchlu lekársku pomoc využívajú tiež vrtuľník leteckej záchrannej služby. Vrtuľník prevádzkuje súkromná firma, záchranka dodáva odbornú časť.
Pri volaní zdravotníckej záchrannej služby je dôležité povedať ako prvé, odkiaľ sa volá. Môže sa totiž stať, že volajúcemu počas hovoru príde zle a záchranná služba nevie, kde sa človek vo vážnom stave nachádza. Treba povedať čo najpresnejšie adresu, ulicu, vchod, poschodie a pod. Skúsenosti lekárov sú v tomto smere všelijaké: „Často sa nám stáva, že povedia: Budeme vás čakať pri ceste. A keď ideme okolo cesty, tam je aj zo dvadsať ľudí a dotyčný ani nedvihne ruku, aby sme vedeli, kde zastaviť. Podľa možností by nám mali jasne signalizovať, označovať, mávať a podobne. Alebo sa nám stane, že prídeme ku vchodu a ten je zavretý. Takto strácame minúty. Časový faktor je v našej práci veľmi dôležitý.“
Peter Chlebana
Foto: Eva Ertlová