Stotridsať rokov Košicko-bohumínskej železnice

Druhá polovica minulého storočia sa vyznačovala pr

udkým rozvojom priemyslu, vzrastom výroby a zakladaním nových tovární. Vznikla potreba pojenia jednotlivých oblastí za účelom prísunu surovín a odvozu hotových výrobkov. V tomto období sa ako jediný druh pozemnej mechanizovanej dopravy dostávala do popredia železnica.

Záujem železnice

Zvýšený záujem o stavbu železníc na Slovensku a v Uhorsku možno pozorovať až po rakúsko-maďarskom vyrovnaní r. 1867. Vtedajší minister dopravy gróf Imré Mikó vypracoval návrh železničnej siete, ktorá obsahovala 25 tratí, z toho 7 na území Slovenska. Medzi týmito železnicami bola i trať z Košíc do Bohumína. Mala viesť z Košíc údolím Hornádu cez Obyšovce a Poprad na Štrbu, odtiaľ údolím Čierneho Váhu do Liptovského Hrádku, spojeným vážským údolím do Žiliny, ďalej cez Jablunkov, Těšín, Karvinú a Orlovú do Bohumína. Význam tejto železnice spočíval v možnosti lepšieho a lacnejšieho vývozu poľnohospodárskych produktov z Potisia, v spojení priemyselných a banských oblastí Slovenska s priemyselnými oblasťami Sliezska a jeho bohatými ložiskami kamenného uhlia a v neposlednom rade i v pripojení Uhorska na svetové trhy.

SkryťVypnúť reklamu

Priebeh výstavby

I napriek mnohým neblahým skúsenostiam bola dňa 26. júna 1866 vydaná koncesia na stavbu trate špekulatívnemu konzorciu bratov Richieovcov. Vzhľadom k chronickému nedostatku finančných prostriedkov prevzala koncesiu dňa 21. apríla 1869 Anglo-rakúska banka so sídlom vo Viedni a po riadnej reorganizácii začala so stavbou. Prvý úsek trate z Těšína do Bohumína dali do prevádzky 1. februára 1869. Denne na tejto trati premával 1 pár osobných, 1 pár nákladných vlakov a 1 pár zmiešaných. Avšak na základe nedbanlivo postavenej trate tu došlo 7. marca k dopravnej nehode v dôsledku zosuvu svahu. Vplyvom silných dažďov sa situácia zhoršila a tak musela byť na tomto úseku doprava zastavená. Po odstránení porúch sa opäť 5. mája začala prevádzka. Na základe vysokého pracovného nasadenia boli postupne uvedené do prevádzky tieto trate: 1. 9. 1870 trať Košice-Kysak-Prešov, 8. 1. 1871 Těšín-Žilina, 8. 12. 1871 Poprad-Žilina, 12. 12. 1871 Poprad-Spišská Nová Ves a 18. 3. 1872 posledný úsek trate Spišská Nová Ves - Kysak. Postupom času sa na KBŽ napájali i ostatné prípojné trate spájajúce oblasti Spiša, Vysokých Tatier, Liptova, Oravy, Kysúc. Nárast prepravy bol taký značný, že priepustná výkonnosť trate už nepostačovala. Preto sa začalo so stavbou druhej koľaje.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá a druhá svetová vojna

Za 1. svetovej vojny význam železnice stúpol, avšak po skončení zdedila Československá republika Košicko-bohumínsku železnicu v značne zúboženom stave. Štát pristúpil po prevzatí železnice k zdvojkoľajneniu úseku Žilina - Vrútky. Druhá koľaj bola odovzdaná do prevádzky 27. 11. 1940. Ustupujúce nemecké armády sa po skončení 2. svetovej vojny podpísali na katastrofálnom stave našich železníc. Z celkovej dĺžky 3506km tratí na Slovensku bolo zničených 2498km tratí (71,25%), z 1111 mostov sa zničilo alebo poškodilo 798 mostov (72%). Z počtu 71 tunelov bolo poškodených 31 (43,6%), 150 telefónnych ústrední, 55 rušňových dep, zo 605 rušňov ostalo schopných len 29. Oprava tratí postupovala tak, ako bolo Slovensko postupne oslobodzované.

SkryťVypnúť reklamu

Poštátnenie železníc

K 30. 12. 1948 došlo k poštátneniu všetkých súkromných železníc v Československu. V súvislosti s výrazným nárastom prepravy sa prikročilo k zdvojkoľajneniu hlavných ťahov a k elektrifikácii jednotlivých tratí. Dňa 21. júla 1951 vznikol zlúčením niekoľkých stavebno-montážnych

organizácií národný podnik Trať družby, ktorý prevzal všetky záväzky spoločnosti.

I po 130 rokoch KBŽ jej nemožno uprieť veľkú zásluhu na podnietení silného a rozmanitého priemyslu a hmotného a kultúrneho rozvoja nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Košicko-bohumínska železnica napomohla k vzniku dôležitého železničného a komunikačného uzla v Žiline, ktorý i v súčasnosti patrí medzi najväčšie a najzaťaženejšie uzly v Slovenskej republike.

Miroslava Mičurová

Foto: archív Považského múzea

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 053
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 744
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 004
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 822
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 938
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 539
  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 570
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 488
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 776
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 354
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 980
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 570
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 488
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 776
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 354
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 980
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu