Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Stotridsať rokov Košicko-bohumínskej železnice

Druhá polovica minulého storočia sa vyznačovala pr

udkým rozvojom priemyslu, vzrastom výroby a zakladaním nových tovární. Vznikla potreba pojenia jednotlivých oblastí za účelom prísunu surovín a odvozu hotových výrobkov. V tomto období sa ako jediný druh pozemnej mechanizovanej dopravy dostávala do popredia železnica.

Záujem železnice

Zvýšený záujem o stavbu železníc na Slovensku a v Uhorsku možno pozorovať až po rakúsko-maďarskom vyrovnaní r. 1867. Vtedajší minister dopravy gróf Imré Mikó vypracoval návrh železničnej siete, ktorá obsahovala 25 tratí, z toho 7 na území Slovenska. Medzi týmito železnicami bola i trať z Košíc do Bohumína. Mala viesť z Košíc údolím Hornádu cez Obyšovce a Poprad na Štrbu, odtiaľ údolím Čierneho Váhu do Liptovského Hrádku, spojeným vážským údolím do Žiliny, ďalej cez Jablunkov, Těšín, Karvinú a Orlovú do Bohumína. Význam tejto železnice spočíval v možnosti lepšieho a lacnejšieho vývozu poľnohospodárskych produktov z Potisia, v spojení priemyselných a banských oblastí Slovenska s priemyselnými oblasťami Sliezska a jeho bohatými ložiskami kamenného uhlia a v neposlednom rade i v pripojení Uhorska na svetové trhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Priebeh výstavby

I napriek mnohým neblahým skúsenostiam bola dňa 26. júna 1866 vydaná koncesia na stavbu trate špekulatívnemu konzorciu bratov Richieovcov. Vzhľadom k chronickému nedostatku finančných prostriedkov prevzala koncesiu dňa 21. apríla 1869 Anglo-rakúska banka so sídlom vo Viedni a po riadnej reorganizácii začala so stavbou. Prvý úsek trate z Těšína do Bohumína dali do prevádzky 1. februára 1869. Denne na tejto trati premával 1 pár osobných, 1 pár nákladných vlakov a 1 pár zmiešaných. Avšak na základe nedbanlivo postavenej trate tu došlo 7. marca k dopravnej nehode v dôsledku zosuvu svahu. Vplyvom silných dažďov sa situácia zhoršila a tak musela byť na tomto úseku doprava zastavená. Po odstránení porúch sa opäť 5. mája začala prevádzka. Na základe vysokého pracovného nasadenia boli postupne uvedené do prevádzky tieto trate: 1. 9. 1870 trať Košice-Kysak-Prešov, 8. 1. 1871 Těšín-Žilina, 8. 12. 1871 Poprad-Žilina, 12. 12. 1871 Poprad-Spišská Nová Ves a 18. 3. 1872 posledný úsek trate Spišská Nová Ves - Kysak. Postupom času sa na KBŽ napájali i ostatné prípojné trate spájajúce oblasti Spiša, Vysokých Tatier, Liptova, Oravy, Kysúc. Nárast prepravy bol taký značný, že priepustná výkonnosť trate už nepostačovala. Preto sa začalo so stavbou druhej koľaje.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá a druhá svetová vojna

Za 1. svetovej vojny význam železnice stúpol, avšak po skončení zdedila Československá republika Košicko-bohumínsku železnicu v značne zúboženom stave. Štát pristúpil po prevzatí železnice k zdvojkoľajneniu úseku Žilina - Vrútky. Druhá koľaj bola odovzdaná do prevádzky 27. 11. 1940. Ustupujúce nemecké armády sa po skončení 2. svetovej vojny podpísali na katastrofálnom stave našich železníc. Z celkovej dĺžky 3506km tratí na Slovensku bolo zničených 2498km tratí (71,25%), z 1111 mostov sa zničilo alebo poškodilo 798 mostov (72%). Z počtu 71 tunelov bolo poškodených 31 (43,6%), 150 telefónnych ústrední, 55 rušňových dep, zo 605 rušňov ostalo schopných len 29. Oprava tratí postupovala tak, ako bolo Slovensko postupne oslobodzované.

Skryť Vypnúť reklamu

Poštátnenie železníc

K 30. 12. 1948 došlo k poštátneniu všetkých súkromných železníc v Československu. V súvislosti s výrazným nárastom prepravy sa prikročilo k zdvojkoľajneniu hlavných ťahov a k elektrifikácii jednotlivých tratí. Dňa 21. júla 1951 vznikol zlúčením niekoľkých stavebno-montážnych

organizácií národný podnik Trať družby, ktorý prevzal všetky záväzky spoločnosti.

I po 130 rokoch KBŽ jej nemožno uprieť veľkú zásluhu na podnietení silného a rozmanitého priemyslu a hmotného a kultúrneho rozvoja nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Košicko-bohumínska železnica napomohla k vzniku dôležitého železničného a komunikačného uzla v Žiline, ktorý i v súčasnosti patrí medzi najväčšie a najzaťaženejšie uzly v Slovenskej republike.

Miroslava Mičurová

Foto: archív Považského múzea

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  2. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  4. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Úprava osobného motorového vozidla
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 516
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 775
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 312
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 998
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 947
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 768
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 175
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 742
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 547
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 450
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Dobre poskladané varínske puzzle

Futbalisti TJ Fatran Varín obsadili v minulej, nedokončenej sezóne v V. lige štrnáste miesto. Následne prišli zmeny a aktuálne po jedenástich zápasoch jesene okupujú siedmu priečku.

Mužstvo Varína si na svoje konto počas jesene pripísalo päť výhier.

Na Slovensku bude zákaz vychádzania, zatvoria aj školy

Celoplošné testovanie sa bude konať.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Minúta po minúte: Z viacerých miest Oravy hlásia dlhé rady

Testujú zdravotníci, vojaci a dobrovoľníci.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Už ste čítali?