Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Stotridsať rokov Košicko-bohumínskej železnice

Druhá polovica minulého storočia sa vyznačovala pr

udkým rozvojom priemyslu, vzrastom výroby a zakladaním nových tovární. Vznikla potreba pojenia jednotlivých oblastí za účelom prísunu surovín a odvozu hotových výrobkov. V tomto období sa ako jediný druh pozemnej mechanizovanej dopravy dostávala do popredia železnica.

Záujem železnice

Zvýšený záujem o stavbu železníc na Slovensku a v Uhorsku možno pozorovať až po rakúsko-maďarskom vyrovnaní r. 1867. Vtedajší minister dopravy gróf Imré Mikó vypracoval návrh železničnej siete, ktorá obsahovala 25 tratí, z toho 7 na území Slovenska. Medzi týmito železnicami bola i trať z Košíc do Bohumína. Mala viesť z Košíc údolím Hornádu cez Obyšovce a Poprad na Štrbu, odtiaľ údolím Čierneho Váhu do Liptovského Hrádku, spojeným vážským údolím do Žiliny, ďalej cez Jablunkov, Těšín, Karvinú a Orlovú do Bohumína. Význam tejto železnice spočíval v možnosti lepšieho a lacnejšieho vývozu poľnohospodárskych produktov z Potisia, v spojení priemyselných a banských oblastí Slovenska s priemyselnými oblasťami Sliezska a jeho bohatými ložiskami kamenného uhlia a v neposlednom rade i v pripojení Uhorska na svetové trhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Priebeh výstavby

I napriek mnohým neblahým skúsenostiam bola dňa 26. júna 1866 vydaná koncesia na stavbu trate špekulatívnemu konzorciu bratov Richieovcov. Vzhľadom k chronickému nedostatku finančných prostriedkov prevzala koncesiu dňa 21. apríla 1869 Anglo-rakúska banka so sídlom vo Viedni a po riadnej reorganizácii začala so stavbou. Prvý úsek trate z Těšína do Bohumína dali do prevádzky 1. februára 1869. Denne na tejto trati premával 1 pár osobných, 1 pár nákladných vlakov a 1 pár zmiešaných. Avšak na základe nedbanlivo postavenej trate tu došlo 7. marca k dopravnej nehode v dôsledku zosuvu svahu. Vplyvom silných dažďov sa situácia zhoršila a tak musela byť na tomto úseku doprava zastavená. Po odstránení porúch sa opäť 5. mája začala prevádzka. Na základe vysokého pracovného nasadenia boli postupne uvedené do prevádzky tieto trate: 1. 9. 1870 trať Košice-Kysak-Prešov, 8. 1. 1871 Těšín-Žilina, 8. 12. 1871 Poprad-Žilina, 12. 12. 1871 Poprad-Spišská Nová Ves a 18. 3. 1872 posledný úsek trate Spišská Nová Ves - Kysak. Postupom času sa na KBŽ napájali i ostatné prípojné trate spájajúce oblasti Spiša, Vysokých Tatier, Liptova, Oravy, Kysúc. Nárast prepravy bol taký značný, že priepustná výkonnosť trate už nepostačovala. Preto sa začalo so stavbou druhej koľaje.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá a druhá svetová vojna

Za 1. svetovej vojny význam železnice stúpol, avšak po skončení zdedila Československá republika Košicko-bohumínsku železnicu v značne zúboženom stave. Štát pristúpil po prevzatí železnice k zdvojkoľajneniu úseku Žilina - Vrútky. Druhá koľaj bola odovzdaná do prevádzky 27. 11. 1940. Ustupujúce nemecké armády sa po skončení 2. svetovej vojny podpísali na katastrofálnom stave našich železníc. Z celkovej dĺžky 3506km tratí na Slovensku bolo zničených 2498km tratí (71,25%), z 1111 mostov sa zničilo alebo poškodilo 798 mostov (72%). Z počtu 71 tunelov bolo poškodených 31 (43,6%), 150 telefónnych ústrední, 55 rušňových dep, zo 605 rušňov ostalo schopných len 29. Oprava tratí postupovala tak, ako bolo Slovensko postupne oslobodzované.

Skryť Vypnúť reklamu

Poštátnenie železníc

K 30. 12. 1948 došlo k poštátneniu všetkých súkromných železníc v Československu. V súvislosti s výrazným nárastom prepravy sa prikročilo k zdvojkoľajneniu hlavných ťahov a k elektrifikácii jednotlivých tratí. Dňa 21. júla 1951 vznikol zlúčením niekoľkých stavebno-montážnych

organizácií národný podnik Trať družby, ktorý prevzal všetky záväzky spoločnosti.

I po 130 rokoch KBŽ jej nemožno uprieť veľkú zásluhu na podnietení silného a rozmanitého priemyslu a hmotného a kultúrneho rozvoja nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Košicko-bohumínska železnica napomohla k vzniku dôležitého železničného a komunikačného uzla v Žiline, ktorý i v súčasnosti patrí medzi najväčšie a najzaťaženejšie uzly v Slovenskej republike.

Miroslava Mičurová

Foto: archív Považského múzea

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 620
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 267
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 793
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 313
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 113
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 539
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus: Odberné miesta v Žiline (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Menovec slovenskej národnej legendy chce s Bytčou skončiť do šiesteho miesta

Futbalistom mesta s viac ako jedenásťtisíc obyvateľmi jesenná časť absolútne nevyšla.

Mužstvo MFK Bytča pred začiatkom súťažného ročníka 2020/2021. Kapitán Juraj Jánošík v hornom rade druhý zľava.

Koronavírus: Odberné miesta v Bytči (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Bytči.

Ilustračná fotografia.

Koronavírus: Odberné miesta v Rajci (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Rajci.

Testovanie v Rajci

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?