Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Nostalgia i vážne argumenty sprevádzajú odchod „rajeckej Anče“ do dôchodku

Ing. Igor Krško, prednosta Obchodno-prepravnej spr

ávy osobnej prepravy Žilina

Celý problém vznikol v tom, že Železničná spoločnosť ako dodávateľ uplatňuje pri realizácii výkonov osobnej prepravy vo verejnom záujme princíp zmluvného vzťahu s objednávateľom. V tomto prípade so štátom. Zmluva okrem iného ukladá povinnosť objednávateľovi – čiže štátu – uhradiť stratu z objednaných výkonov a cenu, ktorú dodávateľ za tieto výkony realizuje. Celková strata predstavuje 5,5 miliardy Sk. Železničná spoločnosť však z celkového rozpočtu dostala len 4,3 miliardy. Na to, aby sme mohli realizovať výkony v takom rozsahu ako minulý rok, by nám mal štát pridať ešte jednu miliardu. Preto sme nútení hľadať spôsoby ako túto stratu vyrovnať. Ak si niekto myslí, že nás táto skutočnosť teší – tak sa mýli. Veď sa jedná o našich zamestnancov! Vieme, že zrušenie osobnej prepravy bude mať dopad na zamestnanosť v regióne i v našej akciovej spoločnosti, konkrétne v našej divízii. S mnohými zamestnancami budeme musieť rozviazať pracovný pomer. Ďalší problém je v tom, že pri delimitácii štátnej správy malo toto všetko prejsť na VÚC aj s peniazmi, aby si VÚC sám rozhodol, ktoré trate bude prevádzkovať a ktoré nie. Čiže to, čo si u nás doteraz objednával štát, by si objednával VÚC. Ale delimitácia finančných prostriedkov ešte nebola. Z našej strany návrhom, ako ušetriť spomínanú miliardu, je redukcia tratí a náhrada autobusovou dopravou. Ideálnym riešením by bolo, keby vláda tú miliardu našla, aby sa nemuseli rušiť spoje a prepúšťať zamestnanci. Ale to už je vec politickej roviny. Ja osobne som na „rajeckej Anči“ vyrastal, takže aj ja by som bol rád, keby existovala nejaká cesta záchrany. Veď svojím spôsobom bola na nej písaná história železničnej prepravy v tomto kraji. Dotvára kolorit Rajeckej doliny. K rušeniu tejto trate sme nepristúpili na základe ľahkovážnych rozhodnutí. Keď sa vyberali trate na rušenie, išlo sa podľa strát. Uvedomujeme si dosah tejto závažnej skutočnosti. Zníži sa obslužnosť Rajeckej doliny – a ak sa dobre pamätám – v čase záplav fungovala ako dopravná tepna len železničná doprava. Cesty boli zaliate a ľudia sa dostávali domov len po železnici. Žiaľ, rozhodnutie zrušiť prepravu na tejto trati je mimo Obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy, kde som prednostom. Je to rozhodnutie vyšších orgánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ing. Peter Dobeš, primátor Rajeckých Teplíc:

Rajecké Teplice sa veľmi intenzívne rozvíjajú z hľadiska investičnej činnosti, ale i návštevnosti. Preto si uvedomujeme mimoriadny význam železnice na trati Žilina – Rajec. Z tohto dôvodu mesto Rajecké Teplice iniciovalo niekoľko krokov, aby sme sa v súčinnosti s ostatnými mestami a obcami Rajeckého regiónu pokúsili o riešenie tohto problému. Vnímame aj to, že štát hľadá rezervy, že nie je dostatok finančných prostriedkov. Neveríme však tomu, že celkovo je táto trať až v takom mínuse, aby osobná doprava nemohla byť zachovaná. Pretože ak je nákladná doprava plusová a osobná stratová, pýtame sa, prečo tá zisková časť nekompenzuje stratovú časť? Viem si predstaviť, že mestá a obce Rajeckej doliny vytvoria nejakú obchodnú spoločnosť spolu s ďalšími podnikateľskými subjektami z mesta Žiliny či Rajca - tak ako sa už vyjadrili starostovia a primátori Rajeckej doliny v médiách - čím by sa vytvoril subjekt, ktorý by zabezpečil prevádzkovanie celej dopravy - nákladnej i osobnej - na tejto trati. Na doplnenie: za zachovanie trate sme priamo v meste Rajecké Teplice iniciovali dva listy. Za Združenie Rajecká dolina to bola žiadosť na ministerstvo dopravy. Ministerstvo nám odpovedalo, že treba rokovať s VÚC. Paradoxom je, že s mestami a obcami Rajeckej doliny zatiaľ nikto nerokoval, nikto si nenašiel čas, aby spolu s nami hľadal riešenie, ale od stola sa trať zrušila – a bodka. Ranné vlaky, ktoré z Rajeckých Teplíc odchádzali, boli predsa plne vyťažené, tak isto aj poobede, keď sa ľudia vracali z práce či zo štúdia. Veľká väčšina našich ľudí sa z hľadiska zamestnanosti neumiestni priamo v Rajeckých Tepliciach, hľadajú si zamestnanie v blízkej Žiline či Rajci. Tak isto sú vlaky vyťažené študentmi a školákmi, ktorých vozia zo spádových obcí do škôl. Preto je odôvodnená žiadosť, aby bola osobná železničná doprava cez naše mesto zachovaná. Pochopil by som, keby išlo o istú redukciu vlakových spojov, ale zrušenie celej osobnej prepravy?

Skryť Vypnúť reklamu

Terézia, dôchodkyňa,

Kamenná Poruba

Viete, táto trať prežila vojnu, všetky ťažké časy – a teraz toto... Prvý na nej začal chodiť môj otec, pred päťdesiatimi rokmi do roboty. Bol to prvý spoj, ktorým sa dalo bez problémov dostať do Žiliny. Ja som ním chodila tiež, učiť sa... Žiaľ, vidíte, že sa vraciame do predvojnových čias. A pritom prednedávnom zdražili cestovné. Je to na zaplakanie. Môj chlapec býva v Rajeckej Lesnej, často som chodievala za ním aj za vnukmi a bol to pre nás zážitok, keď sme všetci spolu sadli do vláčiku a viezli sa. Vnuci boli prešťastní – a koľko ľudí sem cestovalo tým vlakom na kúpalisko, či na liečenie! Veď chodili aj ľudia zo Žiliny, len tak sa previezť a stráviť v našom kúpeľnom meste pekný deň. Nie, nemalo by sa to zrušiť. Veď je to stará tradícia, pre pána kráľa, sto rokov to ide a teraz to má prestať? Kde sme sa to dostali?

Skryť Vypnúť reklamu

Zuzana Kuglerová

foto: autorka

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 293
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 585
  3. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 502
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 7 228
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 058
  6. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 746
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 437
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 274
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 156
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 902
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

Hokejisti Žiliny na ilustračnom zábere.

KUNERAD: Nielen zámok, ale aj park. Noví majitelia chystajú údržbu zelene

Plánujú tiež vytvoriť architektonickú štúdiu parku.

Zámok Kunerád po zakonzervovaní

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

V druhom kole v Nitre otestovali takmer 41-tisíc ľudí

Väčšina ľudí využila novú aplikáciu, aj vďaka nej sa netvorili rady.

Už ste čítali?