Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nostalgia i vážne argumenty sprevádzajú odchod „rajeckej Anče“ do dôchodku

Ing. Igor Krško, prednosta Obchodno-prepravnej spr

ávy osobnej prepravy Žilina

Celý problém vznikol v tom, že Železničná spoločnosť ako dodávateľ uplatňuje pri realizácii výkonov osobnej prepravy vo verejnom záujme princíp zmluvného vzťahu s objednávateľom. V tomto prípade so štátom. Zmluva okrem iného ukladá povinnosť objednávateľovi – čiže štátu – uhradiť stratu z objednaných výkonov a cenu, ktorú dodávateľ za tieto výkony realizuje. Celková strata predstavuje 5,5 miliardy Sk. Železničná spoločnosť však z celkového rozpočtu dostala len 4,3 miliardy. Na to, aby sme mohli realizovať výkony v takom rozsahu ako minulý rok, by nám mal štát pridať ešte jednu miliardu. Preto sme nútení hľadať spôsoby ako túto stratu vyrovnať. Ak si niekto myslí, že nás táto skutočnosť teší – tak sa mýli. Veď sa jedná o našich zamestnancov! Vieme, že zrušenie osobnej prepravy bude mať dopad na zamestnanosť v regióne i v našej akciovej spoločnosti, konkrétne v našej divízii. S mnohými zamestnancami budeme musieť rozviazať pracovný pomer. Ďalší problém je v tom, že pri delimitácii štátnej správy malo toto všetko prejsť na VÚC aj s peniazmi, aby si VÚC sám rozhodol, ktoré trate bude prevádzkovať a ktoré nie. Čiže to, čo si u nás doteraz objednával štát, by si objednával VÚC. Ale delimitácia finančných prostriedkov ešte nebola. Z našej strany návrhom, ako ušetriť spomínanú miliardu, je redukcia tratí a náhrada autobusovou dopravou. Ideálnym riešením by bolo, keby vláda tú miliardu našla, aby sa nemuseli rušiť spoje a prepúšťať zamestnanci. Ale to už je vec politickej roviny. Ja osobne som na „rajeckej Anči“ vyrastal, takže aj ja by som bol rád, keby existovala nejaká cesta záchrany. Veď svojím spôsobom bola na nej písaná história železničnej prepravy v tomto kraji. Dotvára kolorit Rajeckej doliny. K rušeniu tejto trate sme nepristúpili na základe ľahkovážnych rozhodnutí. Keď sa vyberali trate na rušenie, išlo sa podľa strát. Uvedomujeme si dosah tejto závažnej skutočnosti. Zníži sa obslužnosť Rajeckej doliny – a ak sa dobre pamätám – v čase záplav fungovala ako dopravná tepna len železničná doprava. Cesty boli zaliate a ľudia sa dostávali domov len po železnici. Žiaľ, rozhodnutie zrušiť prepravu na tejto trati je mimo Obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy, kde som prednostom. Je to rozhodnutie vyšších orgánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ing. Peter Dobeš, primátor Rajeckých Teplíc:

Rajecké Teplice sa veľmi intenzívne rozvíjajú z hľadiska investičnej činnosti, ale i návštevnosti. Preto si uvedomujeme mimoriadny význam železnice na trati Žilina – Rajec. Z tohto dôvodu mesto Rajecké Teplice iniciovalo niekoľko krokov, aby sme sa v súčinnosti s ostatnými mestami a obcami Rajeckého regiónu pokúsili o riešenie tohto problému. Vnímame aj to, že štát hľadá rezervy, že nie je dostatok finančných prostriedkov. Neveríme však tomu, že celkovo je táto trať až v takom mínuse, aby osobná doprava nemohla byť zachovaná. Pretože ak je nákladná doprava plusová a osobná stratová, pýtame sa, prečo tá zisková časť nekompenzuje stratovú časť? Viem si predstaviť, že mestá a obce Rajeckej doliny vytvoria nejakú obchodnú spoločnosť spolu s ďalšími podnikateľskými subjektami z mesta Žiliny či Rajca - tak ako sa už vyjadrili starostovia a primátori Rajeckej doliny v médiách - čím by sa vytvoril subjekt, ktorý by zabezpečil prevádzkovanie celej dopravy - nákladnej i osobnej - na tejto trati. Na doplnenie: za zachovanie trate sme priamo v meste Rajecké Teplice iniciovali dva listy. Za Združenie Rajecká dolina to bola žiadosť na ministerstvo dopravy. Ministerstvo nám odpovedalo, že treba rokovať s VÚC. Paradoxom je, že s mestami a obcami Rajeckej doliny zatiaľ nikto nerokoval, nikto si nenašiel čas, aby spolu s nami hľadal riešenie, ale od stola sa trať zrušila – a bodka. Ranné vlaky, ktoré z Rajeckých Teplíc odchádzali, boli predsa plne vyťažené, tak isto aj poobede, keď sa ľudia vracali z práce či zo štúdia. Veľká väčšina našich ľudí sa z hľadiska zamestnanosti neumiestni priamo v Rajeckých Tepliciach, hľadajú si zamestnanie v blízkej Žiline či Rajci. Tak isto sú vlaky vyťažené študentmi a školákmi, ktorých vozia zo spádových obcí do škôl. Preto je odôvodnená žiadosť, aby bola osobná železničná doprava cez naše mesto zachovaná. Pochopil by som, keby išlo o istú redukciu vlakových spojov, ale zrušenie celej osobnej prepravy?

Skryť Vypnúť reklamu

Terézia, dôchodkyňa,

Kamenná Poruba

Viete, táto trať prežila vojnu, všetky ťažké časy – a teraz toto... Prvý na nej začal chodiť môj otec, pred päťdesiatimi rokmi do roboty. Bol to prvý spoj, ktorým sa dalo bez problémov dostať do Žiliny. Ja som ním chodila tiež, učiť sa... Žiaľ, vidíte, že sa vraciame do predvojnových čias. A pritom prednedávnom zdražili cestovné. Je to na zaplakanie. Môj chlapec býva v Rajeckej Lesnej, často som chodievala za ním aj za vnukmi a bol to pre nás zážitok, keď sme všetci spolu sadli do vláčiku a viezli sa. Vnuci boli prešťastní – a koľko ľudí sem cestovalo tým vlakom na kúpalisko, či na liečenie! Veď chodili aj ľudia zo Žiliny, len tak sa previezť a stráviť v našom kúpeľnom meste pekný deň. Nie, nemalo by sa to zrušiť. Veď je to stará tradícia, pre pána kráľa, sto rokov to ide a teraz to má prestať? Kde sme sa to dostali?

Skryť Vypnúť reklamu

Zuzana Kuglerová

foto: autorka

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 251
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 476
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 381
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 153
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 097
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 654
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 366
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 655
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 291
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?