vydalo Ministerstvo školstva SR, prekvapila nielen žiakov a učiteľov, ale aj rodičov. Najviac však zaskočila riaditeľov stredných škôl, ktorých postavila pred množstvo nečakanej práce.
Nie je to inak ani v Žiline, kde je skoro dvadsať stredných škôl. Po celé desaťročia sa na nich systém prijímačiek nemenil. Podstata systému spočívala v tom, že žiaci si mohli podať jednu prihlášku a robili v skúšky v pevne stanovenom termíne. Väčšina priemerných žiakov mala pomerne malé šance dostať sa na „lepšie“ školy, aj keď ich vedomostná úroveň dosahovala požadované kvality. Preto si pridávali prihlášky predovšetkým na školy, o ktorých sa verejne „šepkalo“, že dostať sa na ne nebude ťažké. Typický je príklad Jarmily. Na základnej škole mala problém so fyzikou a chémiou, zato ju však bavil dejepis, zemepis a literatúra. Pretože sa jej na vysvedčení sem – tam vyskytla štvorka, podala si prihlášku na odborné učilište, hoci mala záujem o štúdiu na gymnáziu. V učilišti urobila skúšky, ale nedostala sa na odbor, ktorý si zvolila, zlatníctvo a šperkárstvo. Zakotvila na odbore krajčír dámskych odevov. Stretla sa tu s mnohými technicky zameranými predmetmi ako technológia strojov, ktoré ju vôbec nebavili. Nečudo, že má od začiatku so štúdiom problémy. Inak by to bolo, keby mala možnosť voľby, tak ako je to u dnešných žiakov. Kým rodičia a žiaci na túto okolnosť reagujú pozitívne, riaditelia majú voči nej výhrady. Mnohým z nich sa zdá, že zmena v systéme prijímačiek nie je dostatočne legislatívne pripravená.
Zuzana Kuglerová
Foto: Ján Krošlák