ý Žilinčan. Názov ‚Nová Žilina‘ vznikol totiž pred 130 rokmi. Pri výstavbe košicko-bohumínskej železnice, na ktorej začali premávať vlaky už od roku 1871, sa Žilina stala aj medzinárodnou križovatkou. Prepojenie Nová Žilina – Trenčín, a teda až do Bratislavy a Viedne, bolo až o 10 rokov neskôr (1883). A lokálna železnica do Rajca, 21 km, bola vybudovaná až v roku 1899 a mala pokračovať cez Čičmany a tunelom až do Prievidze. To všetko sa udialo ešte v rakúsko-uhorskej monarchii - Horné Uhorsko (Feltvídek). Vtedy vznikla aj nová „kasta“ - železničiari. Na tú dobu skutočne exkluzívne zamestnanie. Vznikla železničiarska kolónia, do ktorej sa nasťahovali prominenti, strojvodcovia, elita železničiarov. Domy svietili novotou a čistotou, cesty lemovali novovysadené stromy a nová bola aj stanica s názvom Nová Žilina. Všade pekne a čisto aj byty, s kúpeľňami i splachovacími záchodmi. Kúrilo sa, samozrejme, tuhým palivom. Na tú dobu to bolo úžasné. A čo je najdôležitejšie, kolónia bola ďaleko od mesta, išlo sa tam cez kapustné polia a zemiačniská. Takže názov vznikol spontánne. Keď Žilinčania prišli na okraj mesta a videli rásť nové činžiaky ďaleko za mestom, začali hovoriť: vyrastá nám Nová Žilina. Názov sa ujal a je tomu tak dodnes. V súčasnosti však dostáva iné prívlastky. Pôvodní majitelia už vymreli a aj ich potomkovia sa tiež odsťahovali do modernejších bytov. Železničiari, ktorých som aj ja poznal, keby boli medzi nami, mali by dnes dobre nad 100 rokov. Mená ako Jánošík, Lučanský, Barčík, Ševčík, Horvát Julo a Tibor a nakoniec spomeniem prednostu stanice p. Takáča.
Nuž, krása a sláva Novej Žiliny poriadne zostarla a dnes dostáva nové mená, uvidíme, ktoré sa ujme. „Geto“ pre neplatičov nájomného. Alebo tiež Brooklin, to je v Amerike stvrť, kde sa biely nemôže ukázať. Aj tu na Novej Žiline zavládol čulý ruch. Sú tu väčšinou Rómovia, zvážajú z mesta drevo na kúrenie, lebo zima je dlhá a kúriť treba. Zadarmo však ani tu nebývajú, nájomné platia z podpory na deti. Byty sú v správe bytového podniku, čiže mesta. Geto je naplno obsadené a kde sa budú vyvážať ďalší nepohodlní ukáže budúcnosť. K nepohodlným patrím totiž aj ja s rodinou.
Jaro Cimbalík