Protesty železničiarov naberajú na intenzite, nájde sa riešenie?

Podľa šéfa rezortu dopravy Pavla Prokopoviča, súča

sná ekonomická situácia železníc je povážlivá, veď zadlženosť dosiahla 48 miliárd korún

a navyše objem prostriedkov, ktoré má rezort dopravy na tento rok k dispozícii, nedáva podľa ministra žiadnu inú šancu, ako pristúpiť

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

k redukcii spojov a rušeniu dopravy na niektorých regionálnych tratiach. V dnešnom čísle prinášame aj niekoľko

postrehov z prvého štrajku železničiarov, ktorý bol v stredu 29. januára

Zamestnanci železníc však ostro protestujú. Aj keď minister sa vyjadril, že nepodceňuje význam a nebezpečie protestných akcií a je pripravený so železničiarmi rokovať, zrejme to nie je jednoduché. Na druhej strane totiž vyhlásil, že už nemá kde ustúpiť. Isté je, že situácia na železniciach sa nemusela tak vyostriť. Aj tentoraz sa totiž potvrdilo, že problémy sa riešili či šili horúcou ihlou. Starostovia, primátori, zástupcovia vyšších územných celkov jednoznačne deklarujú, že s nimi problematiku rušenia lokálnej železničnej dopravy nikto nekonzultoval, napriek tomu, že sa o to v posledných mesiacoch minulého roka pokúšali. Samosprávy nie sú proti tomu, aby tieto trate zobrali pod svoju správu, majú však svoje podmienky, napokon ani súčasná legislatíva a nedostatok finančných prostriedkov im to nedovoľuje. A zrejme aj tu je pes zakopaný. Treba dať za pravdu tým, ktorí tvrdia, že sa mala najprv pripraviť legislatívna pôda na to, aby lokálky mohli byť naďalej prevádzkované. Argumenty, že bude zabezpečená náhradná autobusová doprava, tiež veľmi neobstoja. Veď toľko sa hovorí o preťaženosti našich ciest, o zlom životnom prostredí a zrazu nám tento spôsob začína vyhovovať. Keď k tomu prirátame osobné autá, ktoré zákonite pribudnú, aby sa mohli ľudia dostať do práce, problémov neubudne ale pribudne, aj keď možno inému rezortu. Za zmienku tiež stojí skutočnosť, že väčšina rušených lokálok sa nachádza v zaujímavých rekreačných a turistických oblastiach a motoráčiky ku koloritu takejto krajiny jednoznačne patria, nehovoriac aj o určitom spôsobe turistickej atrakcie, Rajeckú dolinu, ktorá bez rajeckej Anče osirie, nevynímajúc. Takže ťažko povedať, že sa problematika regionálnych tratí, skutočne riešila komplexne. Argument zadlženosti železníc je tiež diskutabilný. Prečo šetriť opäť na ľuďoch. Veď často počujeme z najvyšších miest o flexibilite a mobilite dopravy a dnes im berieme jednu z mála možností dostať sa do zamestnania. To určite nie je systémový krok. Možno by železnice, pokiaľ ide o šetrenie, mohli načrieť najprv do svojich rezerv, napríklad režijné lístky pre celé rodiny, priemerné platy, ktoré dosiahli

SkryťVypnúť reklamu

na železnici výšku 17-tisíc korún, na čom má značný podiel najmä manažment, veď generálny riaditeľ má plat až stotisíc korún, čo nemá ani premiér SR. Urobiť ale poriadok pred vlastným prahom však zrejme viacej bolí!

Chcú založiť obchodnú spoločnosť

Regionálne združenie miest a obcí Horného Považia a Združenie miest a obcí Rajeckej doliny jednoznačne nesúhlasí so zrušením lokálnej železničnej trate Žilina – Rajec a vyzýva vládu k urýchlenej transformácii tejto železničnej trate v prospech obchodnej spoločnosti, ktorá by bola vytvorená mestami a obcami Rajeckej doliny. Žiada vládu SR, aby transformácia lokálnej železničnej trate bola vykonaná komplexne, bez odčlenenia nákladnej dopravy, ktorá je zisková. Ďalej žiadajú, aby trať bola daná do správy akciovej spoločnosti zriadenej Združením miest a obcí Rajeckej doliny s tým, že by bola možnosť vstupu do akciovej spoločnosti aj pre firmy, ktoré využívajú trať na prepravu výrobkov. Do vyriešenia transformácie lokálnej železničnej trate Žilina – Rajec dôrazne žiadajú vládu SR, aby táto dôležitá železničná osobná aj nákladná doprava bola zachovaná a aby bolo zabezpečené spoločné hospodárenie nákladnej a osobnej dopravy, pretože za týchto podmienok by železničná trať mesačne produkovala zisk vo výške takmer 5 mil. Sk. (rtl)

SkryťVypnúť reklamu

Foto: (rtl)

Spýtali sme sa zamestnancov železníc

Prečo ste štrajkovali a čo od toho očakávate?

Marta: Štrajkovala som kvôli práci. Uvidíme, necháme sa prekvapiť.

Tibor: Aby sme ukázali, že sa nám krivdí a celému slovenskému národu. Ale neočakávam asi nič.

Eva: Aby sa zlepšili podmienky na železnici a aby neboli zrušené trate, ktoré chce vláda zrušiť.

Elena: Očakávam všetko dobré, neviem či sa tým niečo zmení, ale ak bude nepretržitý štrajk, tak áno.

Pohľad cestujúcich na situáciu na stanici o 8.45

Ako dlho tu čakáte, odkiaľ a kam cestujete?

Viete, kedy vám pôjde vlak?

Magda: Som zo Žiliny a čakám tu od pol ôsmej na medzištátny vlak do Pardubíc. Mal by ísť o pol desiatej.

Tereza: Som z Rajca a cestujem do Bratislavy, čakám pol hodinu. Neviem, kedy pôjde vlak, čakám na deviatu hodinu, keď ho ohlásia.

SkryťVypnúť reklamu

František: Som zo Žiliny a idem do Bratislavy, čakám dve hodiny. Neoznámili mi, kedy pôjde vlak, mám sa ísť potom spýtať. Sympatizujem však so štrajkujúcimi železničiarmi.(mm)

Stručne

• Predsedovia samosprávnych krajov na minulotýždňovom zasadnutí v Banskej Bystrici zdôraznili, že minister dopravy s nimi nekonzultoval otázku rušenia regionálnych tratí a platná legislatíva neumožňuje, aby vyššie územné celky (VÚC) zasahovali do vzniknutej situácie. Vo svojom vyhlásení konštatovali, že sú pripravené prebrať kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy za podmienky, že prejdú zo štátu do majetku VÚC bez dlžôb. Treba však čo najskôr pripraviť legislatívu, ktorá tento prechod umožní. Podľa predsedov samosprávnych krajov príprava a schválenie legislatívy potrvá približne rok. Tragédiou bude, ak sa dovtedy osobná doprava zruší, jej obnovenie bude problematické.

• Petíciu s tisíckami podpisov občanov za pozastavenie rozhodnutia vlády SR o zrušení osobnej dopravy na 25 železničných tratiach poslal minulý týždeň petičný výbor premiérovi SR Mikulášovi Dzurindovi. Podľa signatárov petície je tento krok v rozpore s verejným záujmom a takýto spôsob vládnych úspor je neprijateľný, pretože naň doplatia vidiecke regióny, ekonomicky najslabšie vrstvy obyvateľstva a životné prostredie.

Minulý týždeň sa Žilinský samosprávny kraj a SAD dohodli, že na úseku, ktorý je paralelný s rušenou lokálkou rajeckou Ančou, bude v dopravnej špičke zvýšená kapacita autobusovej dopravy, ale iba v pracovných dňoch. (rtl)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Slováci nechcú skládky. Aké je iné riešenie?
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  7. Signature vône podľa osobnosti
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 700
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 037
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 216
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 014
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 462
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 252
  7. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 772
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 579
  1. David Talian: Otvorené obchody cez sviatky? Skvelý nápad, ak chcete ľuďom zobrať voľno a nič tým nezískať
  2. Peter Franek: ... ale to tam musíte povedať, haloooo
  3. Irena Šimuneková: Duchovná história Červeného Kameňa
  4. Miro Broniš: Vyberajú učiteľky € na/pre ZRPŠ s radosťou?
  5. Robert Štepaník: diel 132 - shorts / To je vuuuul... to je ale vuuuul!
  6. Rastislav Hrušovský: Stopárka Vierka
  7. Martin Turčan: Generálny štrajk - prečo bol pád vlády iba prelud
  8. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  1. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 349
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 16 570
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 13 692
  4. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 11 826
  5. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 10 552
  6. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 614
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 572
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 5 781
  1. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  3. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  7. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  8. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu