Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Hovoríme s riaditeľom Slovenskej obchodnej inšpekcie v Žiline Jozefom Polákom

Kde niet sebadisciplíny, nastupuje prísna ruka inš

pektorov

Aj keď sa radi hrdíme kvalitou slovenského tovaru a služieb, nie vždy je to pravda. Výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadisciplínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Svedčia o tom čísla, ktoré poskytujú zistenia Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), inšpektorátu pre Žilinský kraj. O rozhovor sme požiadali jeho riaditeľa Jozefa Poláka (na snímke).

Sú, vzhľadom na súčasnú ponuku tovaru a služieb, kontroly inšpektorov SOI a následné opatrenia dostatočné?

Skryť Vypnúť reklamu

Kontroly môžeme vykonávať len v rámci počtu pracovníkov a technického vybavenia inšpektorátu. Pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nekvalitu či nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán. Ak nás však upozorní, vždy v rámci daných kompetencií konáme. Stretávame sa i s názormi, že naše kompetencie sú nedostatočné, najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií. Bývajú však v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Následné opatrenia považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení, a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čakajú nedisciplinovaných predajcov prísnejšie postihy?

V prípade opakujúcich sa nedostatkov sme už v minulosti mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou“, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.

Neraz sa stane, že zákazník zistí, že kúpil nekvalitný tovar až doma. Čo má robiť v takom prípade?

Rada je veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.

Skryť Vypnúť reklamu

Na aký druh tovaru by si zákazníci, na základe zistení vašich inšpektorov, mali dávať najväčší pozor?

Veľmi častým nedostatkom je nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie u priemyselných výrobkov – farieb, lakov, pyrotechniky, písacích potrieb. Je to tiež nedodržiavanie informačných povinností – bezpečnostných upozornení, návodov na používanie, symbolov ošetrovania, označenia materiálového zloženia. Výnimkou nie je ani klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných úda-

jov o výrobkoch a podmienkach nákupu, nedodržiavanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš, neúplné údaje v označovaní prevádzkových jed-

notiek a na doklade o kúpe výrobku či nedodržiavanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania. Spotrebiteľ môže tiež doplatiť na porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch či zákona o úveroch, nefajčiaroch. I keď aj tu platí zásada, že opatrnosti nikdy nie je dosť, budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožní, poškodenému spotrebiteľovi nápomocní i my.

Za rozhovor poďakovala

Iveta Frolková

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 845
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 135
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 447
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 737
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 038
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 915
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 216
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 892
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 693
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 584
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Uzávierka bude realizovaná prenosným dopravným značením a náležite poučenými osobami.

2 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

8 h

Poliaci sú rozmiestnení v okresoch Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Martin, Ružomberok a Tvrdošín.

8 h
Testovanie na koronavírus.

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 23. 1. o 21.24 o vyjadrenie prednostky OÚ

Zaočkovali aj 34-ročnú prednostku za OĽaNO v Nitre

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

8 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?