Skutočnosť či fikcia?
Todd Solondz, ktorý je už zo svojich predošlých filmov (debut Strach, úzkosť a depresia; Vitajte v dome bábik s Veľkou cenou poroty na festivale v Sundance a Šťastie s nomináciou na Zlatý glóbus za scenár) známy nekonvenčným pohľadom na Ameriku, zbavenú filmových šablón Hollywoodu, potvrdil svoju povesť aj vo svojom novom filme Storytelling, odpremietanom v utorňajšom Kinoklube. Film, skladajúci sa z dvoch nerovnako dlhých poviedok, Literatúra a Skutočnosť (v origináli Fiction a Nonfiction) zaujme vyhranenými momentmi stretu fikcie a reality, respektíve jej skreslenia, čo v iných prípadoch môže pôsobiť trochu tendenčne. Nielen ucelenejšia, ale aj zaujímavejšia bola prvá z poviedok, aj keď úvodná „posteľná“ scéna zaskočila práve spomínanou tendenčnosťou - musia všetky nové alternatívne filmy začínať ukážkou orgastického styku a chĺpkov ohanbia? Film (r. 2001), v ktorom sú hlavnými predstaviteľmi S. Blairová, L. Fitzpatrick, R. Wisdom, sa snaží prekračovať klasické morálne i sociálne tabu, úspešne zadupávané ofciálnou filmovou propagandou, a hoci zopakujem, že na mňa táto snaha občas zapôsobila trochu násilne, rozhodne môže byť zaujímavým prekvapením pre 4 z 5 všedných ľudí, ktorí považujú klubové filmy výhradne za synonymum rozťahanej psychologickej nudy z roku 1940.
(ting)