Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Motorka je moja droga

So špičkovým jazdcom Jaroslavom Katriňákom o zážit

koch na dvoch kolesách

Jedným zo špičkových jazdcov, ktorý sa objaví na medzinárodnej country crossovej súťaži 25. a 26. apríla vo Veľkom Rovnom, je aj majster sveta v endure, účastník rallye Paríž Dakar – Jaroslav Katriňak. Pred tým, než opäť nasadne na dve kolesá, ktoré pre neho znamenajú svet, aby nimi pokoril ďalšiu motocrossovú trať, sme mu položili niekoľko otázok.

Vaše meno poznajú priaznivci motocrossových pretekov z uznávaných medzinárodných súťaží, medzi iným aj zo Šesťdňovej. Získali ste viaceré tituly. Čo vás priviedlo na samú špičku slovenských jazdcov?

Skryť Vypnúť reklamu

Hádam to bolo rodinné prostredie. Narodil som sa neďaleko Nitry, pri Zlatých Moravciach. Už ako malý chlapec som túžil byť motocrossovým jazdcom. Môj otec bol kedysi majstrom Slovenska. Mal som to proste v rodine. Začal som dosť neskoro, v šestnástich rokoch. Rodičia mi dali voľnú ruku, hral som futbal, modeloval som, chodil do ľudovej školy umenia. Dostal som za maľovanie aj cenu z Japonska, myslím, že to bolo za nejakú grafiku. Zvláštne je, že staršiemu bratovi mama nedovolila jazdiť. Videla na otcovi, aké má zranenia a aké následky zanecháva na zdraví dlhoročné jazdenie. Na mňa však jej zákazy akosi nezaberali. Doma som často skúšal otcovu motorku, až kým som sa sám nestal jazdcom.

V roku 1991 ste sa stali majstrom sveta v endure. Prežívali ste to ako najvyšší stupienok, na ktorý ste počas svojej motocrossovej kariéry vystúpili?

Skryť Vypnúť reklamu

Na endura som sa zúčastnil viackrát. Rok predtým aj rok potom som získal druhé miesto. Potom som päťkrát získal tretie miesto. Enduro sa nejazdí v uzavretom okruhu, je to trať, ktorá vedie cez viaceré štáty. Začína sa Španielskom, pokračuje Portugalskom, Francúzskom, Talianskom, Švédskom, Fínskom, končí v Nemecku. Ten deväťdesiatyprvý rok bol asi vrchol, získal som titul majstra sveta, to mi už nikto nezoberie. Ale aj iné súťaže boli zaujímavé, aj keď som sa neskôr vďaka vážnym zraneniam nedostal vyššie ako po tretie miesto. Pre mňa osobne bol veľký úspech aj to, že som v roku 1998 a 1999 vyhral jednu etapu na rallye Paríž-Dakar.

Paríž-Dakar vám však priniesol aj sklamanie…

Rallye som nedošiel, pretože som mal poruchu na motorke, ale česť pre mňa už bolo aj to, že som sa na nej mohol zúčastniť. Získal som tam obrovské skúsenosti a čo je pre mňa zvlášť dôležité, videl som kus Afriky. Mal som možnosť spoznať krajiny, do ktorých by som sa za iných podmienok nikdy nedostal. Rallye sa totiž jazdí na takých miestach, ktoré sú cudzincom neprístupné. Turistov tam zvyčajne odvezú autobusmi dvadsať kilometrov do púšte, a to je všetko. Ale my sme išli tisíce kilometrov do vnútrozemia, videli sme príbytky domorodcov. Zaujímavé bolo napríklad prekračovanie hraníc medzi jednotlivými africkými štátmi, cez ktoré viedla rallye Paríž – Dakar. Nie je to tam také, ako u nás: hraničná stanica a závora. Je tam koridor vojakov, do ktorého vojdete, vojaci majú papier v ruke, na ktorom sú štartové čísla jednotlivých jazdcov, podávajú ich jednému za druhým cez priekopu. Tak to bolo napríklad pri prechode z Maroka do Mauretánie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo vás ako pozorovateľa na rallye Pariž-Dakar najviac zaujalo?

Asi bývanie tých domorodcov, ktorých sme mali možnosť vidieť. Stačí im celkom jednoduchý spôsob života. Oni absolútne nič nerobia. Ležia, odpočívajú, dívajú sa takým zvláštnym pohľadom do neznáma, akoby ich nič nezaujímalo, dokonca ani to, že sa neďaleko od nich odohráva medzinárodná rallye. Mohla tadiaľ prejsť Tatra či kamión, nepohlo to nimi.

Pred vami je medzinárodná súťaž v country crosse vo Veľkom Rovnom. Idete do nej so zámerom vyhrať?

Samozrejme, že po všetkých tých zraneniach a rokoch, prežitých na trati, už musí človek počítať so všetkým, s úspechom aj neúspechom. Asi sa to odrazí vo výsledkoch v svetovom meradle, pretože sa nedá jazdiť donekonečna. Seriál majstrovstiev sveta, na ktorom som sa zúčastnil naposledy, je veľmi náročný. Na pol roka som odišiel z domu, je tam veľká záťaž na stopercentné zdravie, bolo toho tak veľa, že som sa jednoducho nedokázal tréningovo na country cross pripraviť.

Ako vyzerá vaša príprava na sezónu?

Príprava na sezónu je určite iná teraz, ako bola predtým. Vtedy to bolo sedem dní v týždni, samý tréning, jazdenie na motorke, posilňovňa, bazén. Dnes je to iné. Zhruba dva razy do týždňa trénujem na motorke, týždenne dva až trikrát absolvujem klasický beh. Ostatok času venujem svojej rodine a dielni.

Počas svojej motocrssovej kariery ste toho zrejme veľa prežili. Čo bolo pre vás najväčšou drogou?

Motorka! A to nehovorím len ja, ale i iní špičkoví jazdci, ktorých som stretol. Častokrát sadajú do sedla aj napriek vážnym zraneniam. Jazdci sú ako jedna rodina. Nadväzujú sa medzi nimi silné priateľstvá. Rád som jazdieval napríklad s Jožkom Posluchom, organizátorom medzinárodných majstrovstiev country crossu vo Veľkom Rovnom. Obehali sme spolu okolité lesy. Mám rád atmosféru motocrossových súťaží. Je to tak, ako som povedal: motorka je moja droga!

Zuzana Kuglerová

Foto: archív

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  8. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 497
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 446
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 702
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 253
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 613
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 568
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 161
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 914
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 826
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 697
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Traja turisti zablúdili v Malej Fatre

Stratení turisti neutrpeli zranenia.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

VIDEO: Žilina ide do veľkého europrojektu. Do ekológie investuje 1,3 milióna eur

O adaptácii Žiliny na zmenu klímy diskutoval aj primátor mesta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?