Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Motorka je moja droga

So špičkovým jazdcom Jaroslavom Katriňákom o zážit

koch na dvoch kolesách

Jedným zo špičkových jazdcov, ktorý sa objaví na medzinárodnej country crossovej súťaži 25. a 26. apríla vo Veľkom Rovnom, je aj majster sveta v endure, účastník rallye Paríž Dakar – Jaroslav Katriňak. Pred tým, než opäť nasadne na dve kolesá, ktoré pre neho znamenajú svet, aby nimi pokoril ďalšiu motocrossovú trať, sme mu položili niekoľko otázok.

Vaše meno poznajú priaznivci motocrossových pretekov z uznávaných medzinárodných súťaží, medzi iným aj zo Šesťdňovej. Získali ste viaceré tituly. Čo vás priviedlo na samú špičku slovenských jazdcov?

Skryť Vypnúť reklamu

Hádam to bolo rodinné prostredie. Narodil som sa neďaleko Nitry, pri Zlatých Moravciach. Už ako malý chlapec som túžil byť motocrossovým jazdcom. Môj otec bol kedysi majstrom Slovenska. Mal som to proste v rodine. Začal som dosť neskoro, v šestnástich rokoch. Rodičia mi dali voľnú ruku, hral som futbal, modeloval som, chodil do ľudovej školy umenia. Dostal som za maľovanie aj cenu z Japonska, myslím, že to bolo za nejakú grafiku. Zvláštne je, že staršiemu bratovi mama nedovolila jazdiť. Videla na otcovi, aké má zranenia a aké následky zanecháva na zdraví dlhoročné jazdenie. Na mňa však jej zákazy akosi nezaberali. Doma som často skúšal otcovu motorku, až kým som sa sám nestal jazdcom.

V roku 1991 ste sa stali majstrom sveta v endure. Prežívali ste to ako najvyšší stupienok, na ktorý ste počas svojej motocrossovej kariéry vystúpili?

Skryť Vypnúť reklamu

Na endura som sa zúčastnil viackrát. Rok predtým aj rok potom som získal druhé miesto. Potom som päťkrát získal tretie miesto. Enduro sa nejazdí v uzavretom okruhu, je to trať, ktorá vedie cez viaceré štáty. Začína sa Španielskom, pokračuje Portugalskom, Francúzskom, Talianskom, Švédskom, Fínskom, končí v Nemecku. Ten deväťdesiatyprvý rok bol asi vrchol, získal som titul majstra sveta, to mi už nikto nezoberie. Ale aj iné súťaže boli zaujímavé, aj keď som sa neskôr vďaka vážnym zraneniam nedostal vyššie ako po tretie miesto. Pre mňa osobne bol veľký úspech aj to, že som v roku 1998 a 1999 vyhral jednu etapu na rallye Paríž-Dakar.

Paríž-Dakar vám však priniesol aj sklamanie…

Rallye som nedošiel, pretože som mal poruchu na motorke, ale česť pre mňa už bolo aj to, že som sa na nej mohol zúčastniť. Získal som tam obrovské skúsenosti a čo je pre mňa zvlášť dôležité, videl som kus Afriky. Mal som možnosť spoznať krajiny, do ktorých by som sa za iných podmienok nikdy nedostal. Rallye sa totiž jazdí na takých miestach, ktoré sú cudzincom neprístupné. Turistov tam zvyčajne odvezú autobusmi dvadsať kilometrov do púšte, a to je všetko. Ale my sme išli tisíce kilometrov do vnútrozemia, videli sme príbytky domorodcov. Zaujímavé bolo napríklad prekračovanie hraníc medzi jednotlivými africkými štátmi, cez ktoré viedla rallye Paríž – Dakar. Nie je to tam také, ako u nás: hraničná stanica a závora. Je tam koridor vojakov, do ktorého vojdete, vojaci majú papier v ruke, na ktorom sú štartové čísla jednotlivých jazdcov, podávajú ich jednému za druhým cez priekopu. Tak to bolo napríklad pri prechode z Maroka do Mauretánie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo vás ako pozorovateľa na rallye Pariž-Dakar najviac zaujalo?

Asi bývanie tých domorodcov, ktorých sme mali možnosť vidieť. Stačí im celkom jednoduchý spôsob života. Oni absolútne nič nerobia. Ležia, odpočívajú, dívajú sa takým zvláštnym pohľadom do neznáma, akoby ich nič nezaujímalo, dokonca ani to, že sa neďaleko od nich odohráva medzinárodná rallye. Mohla tadiaľ prejsť Tatra či kamión, nepohlo to nimi.

Pred vami je medzinárodná súťaž v country crosse vo Veľkom Rovnom. Idete do nej so zámerom vyhrať?

Samozrejme, že po všetkých tých zraneniach a rokoch, prežitých na trati, už musí človek počítať so všetkým, s úspechom aj neúspechom. Asi sa to odrazí vo výsledkoch v svetovom meradle, pretože sa nedá jazdiť donekonečna. Seriál majstrovstiev sveta, na ktorom som sa zúčastnil naposledy, je veľmi náročný. Na pol roka som odišiel z domu, je tam veľká záťaž na stopercentné zdravie, bolo toho tak veľa, že som sa jednoducho nedokázal tréningovo na country cross pripraviť.

Ako vyzerá vaša príprava na sezónu?

Príprava na sezónu je určite iná teraz, ako bola predtým. Vtedy to bolo sedem dní v týždni, samý tréning, jazdenie na motorke, posilňovňa, bazén. Dnes je to iné. Zhruba dva razy do týždňa trénujem na motorke, týždenne dva až trikrát absolvujem klasický beh. Ostatok času venujem svojej rodine a dielni.

Počas svojej motocrssovej kariery ste toho zrejme veľa prežili. Čo bolo pre vás najväčšou drogou?

Motorka! A to nehovorím len ja, ale i iní špičkoví jazdci, ktorých som stretol. Častokrát sadajú do sedla aj napriek vážnym zraneniam. Jazdci sú ako jedna rodina. Nadväzujú sa medzi nimi silné priateľstvá. Rád som jazdieval napríklad s Jožkom Posluchom, organizátorom medzinárodných majstrovstiev country crossu vo Veľkom Rovnom. Obehali sme spolu okolité lesy. Mám rád atmosféru motocrossových súťaží. Je to tak, ako som povedal: motorka je moja droga!

Zuzana Kuglerová

Foto: archív

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 669
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 949
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 598
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 925
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 764
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 439
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 165
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 948
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 609
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


6 h

Cestu k zvýšeniu zaočkovanosti v kraji vidí župa u VakciZuzky.


TASR 9 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj aký historický úspech dosiahli hokejisti, že Zlaté Moravce majú legionárskou posilou a legenda Nitry otvorene hovorí na adresu FC.


17 h
Ján Bernát s Pavlom Staňom po víťazstve na Cypre.

Pár viet redakcie MY Žilinských novín k odchodu Jána Bernáta do Belgicka.


3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Stavebné povolenie nikto nenapadol. Susedia hovoria, že sa o ňom dozvedeli, až keď bolo právoplatné.


3. aug

Stojí na okraji lesa, hrozilo rozšírenie požiaru do lesného porastu.


3. aug

Rodina chalupárov v obci Čavoj sa už takmer rok trápi so zosunom pôdy. Najnovšie spadla ďalšia časť svahu a majitelia chaty sa boja, čo príde ďalej.


19 h

Už ste čítali?