Zákon nepamätá na nepozorných poctivcov
Poznáte to: všetci okolo sa začnú presviedčať či naozaj majú mesačníky a označené lístky. Takýto ruch sprevádza azda každú kontrolu cestovných lístkov. Ak nie je niečo v poriadku, neminie nás finančný postih. Tak, ako to bolo v prípade našej čitateľky pani Evy, ktorá sa ocitla v situácii, ktorá môže zaskočiť kohokoľvek z nás.
Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) zaviedol v tunajšej mestskej hromadnej doprave (MHD) pásmovú tarifu umožňujúcu cestujúcim, ktorí sa menej odvezú aj menej zaplatiť. Platí od 15. augusta 1999. Znamená to, že do 5 zastávok sa môže cestujúci prepravovať za zvýhodnený (jednopásmový) cestovný lístok (do 15. apríla 2003 to bolo za 8 Sk, teraz už za 10), na dlhšiu trasu však už musí označiť občiansky lístok dvojpásmový, donedávna za 10 Sk, v súčasnosti za 12. Ako to súvisí so skúsenosťou pani Evy? Citujeme z jej listu: „...nič zlé netušiac som na vyzvanie predložila lístok a následne som zažila šok - vraj som prekročila pásmo o 1 zastávku a mám povinnosť zaplatiť 1 000 Sk pokuty...“ Pani Eva prišla jednoducho dočinenia s revízorom v MHD preto, že sa načierno bez príslušného lístka viezla na väčšiu trasu, akú si zaplatila. Čo sa pri kontrole stalo, sme odcitovali. Zarazilo ju však, že výška pokuty je rovnaká akoby cestovala načierno bez lístka, a teda padla do vreca s nepoctivými čiernymi pasažiermi. Navrhuje, aby sa výška pokuty zvyšovala s pribúdajúcimi prekročenými zastávkami. To však nie je možné, čo nám potvrdil aj riaditeľ DPMŽ Juraj Popluhár. „Ja sám som navrhoval zmenu zákona č. 58/97 Z.z., ktorý určuje výšku postihu. Nerozlišuje cestujúcich podľa žiadnych kritérií. Pozná iba cestujúcich s platným alebo neplatným cestovným lístkom. Nerozlišuje ani z akých dôvodov mal cestujúci lístok neplatný alebo ho nemal vôbec.“ Naviac dodal: „Pri rozlišovaní pokuty podľa počtu zastávok by určite narástol počet čiernych pasažierov cestujúcich načierno na jednu či dve zastávky riskujúc len minimálnu pokutu. Skôr by bolo potrebné rozlíšiť, či ide o prvý prípad alebo recidívu, alebo či pokuta bola zaplatená bez prieťahov vo vozidle alebo až po podaní žaloby na súd. Pritom sa väčšina čiernych pasažierov vydáva za nepozorných poctivcov, ktorí asi nevedia rátať do päť.“ To, že je v iných mestách výška postihu rôzna, na čo sa pani Eva v liste odvoláva, sa odvíja od výšky cestovného. Nie je pravda, že by si dopravné podniky či mestá sami stanovili podmienky sankcií. Môžu ovplyvňovať a určovať iba prepravné a tarifné podmienky, nie však úhradu pri nepreukázaní sa platným cestovným lístkom. Tá je zákonom stanovená ako 100-násobok základného cestovného bez príplatkov a zliav. Ak je teda jeho cena v jednom meste 10 Sk, pokuta bude 1 000 Sk, v inom, s cestovným za 6 Sk - 600 Sk, atď. „Lístok za 8 Sk bol zvýhodnený. Kdekoľvek v obchode si predsa prečítate podmienky, za akých vám určitú konkrétnu výhodu poskytnú a musíte ich splniť. To isté platí aj o zvýhodnenom (jednopásmovom) cestovnom lístku. V čase, keď sťažovateľka písala list, a platí to aj po úprave cestovného, bolo zvýhodnenie oproti občianskemu cestovnému 2 koruny vtedy, ak cestujúci neprekročí 5 zastávok. Pokiaľ však má cestujúci obavu, že podmienky zvýhodnenia nemôže alebo nechce splniť, môže si kúpiť základné cestovné - lístok za 12, vtedy za 10 Sk a nič neriskuje,“ pokračuje J. Popluhár. Jednu zo svojich reakcií nazvala čitateľka Pokuty cestujúcej verejnosti - zlatá baňa DPMŽ. Aj v tejto súvislosti sme oslovili riaditeľa DPMŽ J. Popluhára. Do akej miery teda napĺňajú takéto úhrady alebo ak chcete pokuty pokladnicu podniku? „Náklady na prevádzku MHD v Žiline sú ročne 220 miliónov Sk. Z toho najväčšiu časť - 57 percent tvoria tržby z cestovného a výnosy MHD, 4,9 percenta tržby z podnikateľskej činnosti podniku (reklamy, údržba autobusov mimo podnik), 37 percent pokrýva štátna a mestská dotácia a len minimálnu čiastku tvoria úhrady za takéto priestupky.“
Toľko teda vyjadrenie najkompetentnejšieho. Vyplýva z neho, že minimálne do doby zmeny tohto zákona nebude možné rámcovo či individuálne posudzovať priestupky v MHD. Zákon hovorí jasnou rečou a jeho neznalosť neospravedlňuje. A pozor, po zvýšení cestovného bude aj pokuta drahší špás.
(iva)