do
18. mája pozrieť výstavu Veroniky Rónaiovej Malá retrospektíva. Nie je to výstava, ktorá rekapituluje uplynulú tvorbu maliarky, ale v prvom rade je jej formou prehodnotenia média maľby ako takého, z uhla pohľadu výtvarníčky. „Projekt je zaujímavý v tom, že je to určitým spôsobom retrospektíva, ale v inom médiu ako bola vytvorená. To znamená, že pôvodné obrazy na plátne, sú tu nakreslené na stene,“ hovorí maliarka. Pôvodné olejomaľby môže návštevník vidieť v galérii aj v projekcii a tak istým spôsobom porovnávať. „Ani projekcia nie je intermediálny presah v rámci jej tvorby, ale znovuprítomnenie niečoho, čo už neexistuje, čo sa nedá vidieť napríklad u nej v ateliéri. Je to retrospektíva pomocou nového média,“ dopĺňa kurátorka výstavy Mira Putišová.
Projekt v galérii umenia vyplynul z dvoch predchádzajúcich. Spoločnú výstavu v tandeme výtvarníčka – kurátorka mali predvlani v Bratislave. Tam autorka urobila obrazovú inštaláciu v jednej miestnosti, kde kresba bola kontinuálnym vyplynutím z nej. „Veroniku Rónaiovú oslovila štruktúra steny, ale rozhodla sa, že nepresiahne svoje médium maľby kresbou na stenu. Ďalší projekt v Trnave sa odvinul od toho predošlého. Bol však trocha inak ladený. Nebola to nejaká súvislá obrazová inštalácia, tých inštalácií bolo viac a každá z nich bola obohatená o presah kresby na stenu. Prvá výstava bola inšpirácia priestorom, druhá – to už bolo plánované a tretia v Žiline je realizovaná istým spôsobom po špirále. Uvedomujem si to v súvislosti so staršou Veronikinou tvorbou, keď začínala robiť kresbu a teraz sa kresba opäť po dlhšom období zjavuje. Nie je to však uzavretý kruh, je to špirála v nejakej inej podobe. Lebo predtým robila iba klasickú kresbu,“ dopĺňa Mira Putišová. „Kresby vychádzajú z obrazov, ale niekde vybehnú z formátu, alebo sa miešajú dohromady, prelínajú sa, ale sú poznateľné. Snažila som sa, aby hlavné atribúty, symboly boli zachované,“ komentuje Veronika Rónaiová. Výstava maliarky inštalovaná v Považskej galérii umenia je iste pozoruhodná a určitým spôsobom netradičná. Oplatí sa vidieť ju.
Eva Ertlová
Foto: archív